Česká zbrojovka a.s. loni oslavila 80. výročí založení. Do Uherského Brodu se výroba zbraní přesunula krátce před 2. světovou válkou, a to ze Strakonic. Důvodem byly obavy z války s Německem a snaha umístit českou zbrojní výrobu co nejdále od německých hranic. Dnes se firmě daří, loni její tržby rostly, a to zejména díky odbytu na americkém trhu. Firmě se ale daří i v tuzemsku. „Největší zájem je u nás o pistole, následují vzduchovky, pak kulovnice, malorážky, větrovky a podobně,“ uvedl generální ředitel Ing. Lubomír Kovařík, MBA, v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu.

Vaše společnost patří k desítce největších světových výrobců ručních palných zbraní a k pětici největších producentů automatických zbraní. Jak se vám dařilo v loňském roce?

Přesné výsledky roku zatím k dispozici nemáme, ale víme, že loňský rok byl rokem úspěšným. Podařilo se nám zvýšit tržby, zvýšit počet prodaných zbraní a zvýšit počet obchodních partnerů. V loňském roce jsme uvedli na trh také několik nových výrobků, např. sportovní pistoli CZ Shadow 2, malorážku CZ 512 Tactical, kulovnici CZ 557 Predator, útočnou pušku Bren 2 atd.

Prodáváte zbraně do stovky zemí světa. Největším zákazníkem je pro vás ale USA, kde také máte dceřinou společnost. Jak velká část vašich tržeb pochází právě z USA?

Potenciál amerického trhu je skutečně velký. Ročně zde navyšujeme tržby o desítky procent. Například v loňském roce jsme zaznamenali meziroční růst o 36 % oproti předloňskému roku. Z celkových tržeb České zbrojovky generují 44 % právě USA.

O jaké zbraně mají v USA největší zájem a kdo všechno patří mezi vaše tamní zákazníky?

Příjemným překvapením pro nás bylo, jak americký trh přijal náš samopal Scorpion Evo 3 v semiautomatické variantě. Stal se z něj okamžitě bestseller, náš nejvíce prodávaný výrobek. Dále Američany baví naše pistole, zejména řada P-07/P-09, která vyniká výbornou ergonomií, lehkým rámem a velkou kapacitou zásobníku. Naše zákazníky tvoří lovci, sportovci, ale i lidé, kteří potřebují zbraň pro svou osobní ochranu, atd.



V jakých dalších zemích máte největší odbyt a jaké výrobky jdou nejlépe na odbyt?

Za Spojenými státy americkými následují země jako Česká republika, Thajsko, Kanada, Francie, Slovensko, Polsko, Jihoafrická republika, Rakousko, Německo a tak bych mohl pokračovat dále. Vezmu-li to obecně, nejvíce prodáváme naše krátké zbraně neboli pistole. Z celkového počtu prodaných zbraní tvoří pistole téměř polovinu. Samozřejmě zájem jednotlivých zemí je různý. Např. v Česku je největší zájem o pistole, v Thajsku o malorážky, v Maďarsku o kulovnice atd.

Kolik procent vašeho odbytu směřuje na domácí trh a o jaké výrobky se jedná?

Na domácí trh směřuje necelá desetina produkce zbraní naší společnosti. Prodáváme zde prakticky všechny produkty, které vyrábíme. Největší zájem je o pistole, následují vzduchovky, pak kulovnice, malorážky, větrovky atd.

Podobně jako jiným společnostem v Česku i vám nyní chybí zaměstnanci na některých pozicích. Jak se vám daří shánět například frézaře, puškaře, rytce, soustružníky?

Velmi úzce spolupracujeme s COPT (Centrum odborné přípravy technické), což je škola, která právě takovýto typ zaměstnanců vychovává. Jedná se o jednu z pěti škol v Evropě, kde se vyučuje např. rytí zbraní. Všechny odborné praxe a stáže školy probíhají v naší firmě. Studenti si vyzkouší, do čeho by případně šli, my si zase vyzkoušíme studenty. Každému, kdo splní pravidla (např. prospěch), garantujeme místo v naší firmě. Je to pro studenty velmi motivující.

Týká se nedostatek zaměstnanců i vysokoškolských pozic, jako jsou kontroloři a vývojáři?

Samozřejmě, týká. Obecně vývojářů a tvůrčích pracovníků je nedostatek asi v každém kraji ČR. Snažíme se tyto profese do naší společnosti nalákat na atraktivní práci, dobré platové podmínky, různé bonusy, možnosti stáží atd.

Spolupracujete s některými vysokými školami? Se kterými a jak spolupráce vypadá?

Ano, spolupracujeme snad se všemi vysokými školami technického zaměření v ČR. Nabízíme studentům možnost absolvování odborné praxe, odborné stáže, nabízíme témata bakalářských a diplomových prací, v případě vážného zájmu nabízíme studentům stipendia. Ročně se nám tak daří některé z absolventů pro Českou zbrojovku získat.


Připravila Pavla Čechová, Reportáže z průmyslu

Reklamní blok

image
Reklama

PC Help
Více informací zde







image
Reklama

Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy.
Více informací zde

image
Reklama

28. Mezinárodní stavební veletrh
Více informací zde








image
Reklama

Mezinárodní strojírenský veletrh je nejvýznamnější průmyslový veletrh ve střední Evropě.
Více informací zde