INEKON GROUP, a.s.O investiční celky a tramvaje společnosti INEKON GROUP, a.s., je ve světě velký zájem – svědčí o tom řada kontraktů podepsaných napříč kontinenty. Aby to ale nevypadalo, že firma zažívá pohádkové časy, je třeba dodat, že velkou část těchto kontraktů zhatily politické problémy. Otazník nyní visí jak nad dodávkami tramvají do čínských měst, tak i do USA. Podrobnosti nám v exkluzivním rozhovoru prozradil i přes všechny potíže dobře naladěný generální ředitel společnosti Ing. Josef Hušek.

Jak se daří společnosti INEKON GROUP, a.s., a jejím dceřiným firmám?

Co se týče hospodářských výsledků, jsem rád, že v roce 2015 jsme dosáhli výsledku 75 mil. korun zisku a v minulém roce přibližně 100 milionů. A co se týče dceřiných firem, snažíme se, seč to jde. Například Druchema, kde vlastníme 90 %, se po letech dostala do zisku.
 
V našem předchozím rozhovoru jsme hovořili o stavbě cementárny v Kurdistánu. Tehdy bylo krátce po podpisu kontraktu na její dodávku. V jaké fázi je projekt nyní?

Kontrakt v hodnotě 450 mil. dolarů jsme podepsali v druhém kvartálu loňského roku. Vzhledem k tomu, že to je Irák, určitou dobu trvalo, než se vyřídilo financování. Zákazníkovi se podařilo najít amerického investora, který měl prostřednictvím švýcarských bank Credit Suisse a UBS na základě dohody z 8. října loňského roku zajistit financování. Bohužel se v té době rozhořela válka o Mosul, a proto (podle našich informací) pojišťovny bankám nepojistily financování. Zákazník nakonec našel nového investora, my jsme obdrželi kopie dohod s ním a podle posledních zpráv bychom měli dostat část akontací v průběhu druhého kvartálu letošního roku. Tím by se projekt mohl rozjet.
Mimo to jsme začali jednat o dodávce další cementárny do Egypta. Obdrželi jsme Letter of Intent a měli jsme zde před pár dny reprezentanta zákazníka (Pozn. red.: Rozhovor proběhl začátkem května.), se kterým jsme projednali text prvního návrhu EPC kontraktu na tuto cementárnu, která se bude hodnotou blížit ceně cementárny v Kurdistánu.
 
Jakožto firma působící na mezinárodním trhu jistě vnímáte politické turbulence, které se nyní ve světě odehrávají. Co vás momentálně zasahuje nejvíc?

Zahraniční obchod je velmi úzce napojen na klid zbraní v jednotlivých teritoriích. My jsme měli podepsány dodávky cementáren do Iráku a Egypta už v minulosti, ale jejich realizaci zhatilo tzv. arabské jaro. V Iráku to byl kontrakt za 320 mil. eur a ten padl kvůli finanční krizi, Egypt v hodnotě 185 mil. eur zase kvůli vnitřním rozporům mezi vládou a muslimským bratrstvem. Naše firma mimo export investičních celků vyváží tramvaje, a to hlavně do USA. S nástupem nového prezidenta nevíme, jak bude federální vláda podporovat infrastrukturní projekty. Nedávno jsme se zúčastnili tendru, který měl být spolufinancován federální vládou, a tento projekt je v současné době zmražen, protože vláda má jiné priority financování. My nyní předáváme další nabídky do tří amerických měst, kde taktéž mělo být zajištěno spolufinancování federální vládou, a tak nevíme, jak to dopadne.
 
Řada zástupců firem, s nimiž hovoříme, uvádí, že se v poslední době poměrně uvolnila situace kolem obchodů s Ruskem. Jak to vnímáte vy?

My to bohužel nepociťujeme. Do Ruska vyvážíme tramvaje a náhradní díly k lokomotivám. Měli jsme například podepsaný kontrakt na dodávku 30 tramvají do Rostova na Donu (bylo to v souvislosti s připravovaným fotbalovým šampionátem) a kvůli sankcím EU na Rusko a následnému zákazu Ruska dovážet zboží z EU jsme přišli i o tento kontrakt. Navíc jsme zde měli připraveny dva společné podniky na výrobu tramvají (jeden v evropské a druhý v asijské části Ruska) a všechno padlo pod stůl.
 
Jak se daří výrobě tramvají v Číně? V minulém rozhovoru jste zmínil, že máte 17% podíl v čínské firmě.

Pro nás je tento joint venture v Číně velmi důležitý, protože Čína má 80 měst s více než pěti mil. obyvatel a metro k přepravě obyvatel již nestačí. Proto se tato města rozhodla vybudovat tramvajové tratě. Fabrika, ve které máme 17procentní podíl, má vyrábět 200 tramvají ročně a hlavním akcionářem je zde státní firma China Railway Signal & Communication Co., Ltd., která má obrat v řádech miliard dolarů, a má tudíž možnost v čínských městech zafinancovat stavbu tramvajových tratí a dodat tramvaje z naší společné fabriky. Ale samozřejmě ani situace v Číně není jednoduchá – byly podepsány smlouvy už s několika městy, kde měl uvedený akcionář financovat 50 % hodnoty těchto projektů a druhých 50 % samotná města, ale pak vláda vydala nařízení, že města smějí financovat jen třetinu projektů. Nyní se řeší nové smlouvy. My se snažíme zajistit i kontrakty pro tuto naši fabriku v dalších oblastech Asie a Afriky, protože přece jen naše zkušenosti v zahraničním obchodě jsou větší než u našich čínských partnerů.


Jaké zakázky jste v poslední době dokončili a na čem zajímavém pracujete?

Dokončujeme zakázku na dodávku 10 tramvají do Seattlu – to je poprvé, co jsme do USA dodali tramvaje, které jsou poháněny rovněž bateriemi. Minulý týden jsme na základě vypsaného tendru předali nabídku na dalších 10 těchto tramvají. Nyní je uzávěrka tendru na dodávku pěti tramvají v Tacomě, kde už naše tramvaje jezdí. V červnu předáme obdobnou nabídku do Portlandu, kam už jsme také dvakrát dodávali naše tramvaje. Věříme proto, že v těchto tendrech uspějeme.

Amerika je specifická v tom, že musíme zajistit bankovní záruky na dobré provedení díla. Města mají financování na nákup vozidel a stavbu infrastruktury, ale kryjí si je u dodavatele požadavkem na vydání performance bondů, které se pohybují v hodnotě 25 až 100 % hodnoty kontraktu. A to nám dělá nemalé potíže. Odrazilo se to v tom, že jsme loni vyhráli tendry v Oklahomě a Detroitu, ale o tyto kontrakty jsme přišli právě proto, že byly problémy se zajištěním performance bondů. EGAP totiž vyžaduje naši 20% spoluúčast a vzhledem k tomu, že se jedná o výši v řádu desítek milionů dolarů, máme s tím problém. Věříme, že se nyní s bankami a EGAPem dohodneme na reálném přístupu, jinak naše vedoucí postavení v dodávkách tramvají do USA ztratíme.

V současné době plníme dodávku tramvají do estonského Tallinu a vyhráli jsme další tendr v Salzburgu, kam jsme už dodávali 9 modernizovaných vlakových jednotek, a nyní budeme dodávat další čtyři. Když tedy vezmeme v úvahu, že by se všechny kontrakty, o které se nyní ucházíme, realizovaly, určitě by se tím vyřešily všechny naše dosavadní problémy.

Kolik jste v poslední době přibližně proinvestovali a do čeho investice šly?

Tím, že máme vlastní projekci tramvají, tak denně investujeme do našich projektantů a konstruktérů, protože žádná zakázka se přesně neopakuje. Vzhledem k tomu, že jsou nyní tramvaje rozšířeny o bateriové pohony, stojí nás cca víc než 20 milionů Kč ročně naše snaha zachovat nejvyšší úroveň těchto produktů. Navíc spolupracujeme s Číňany na zpracování nejnovějších poznatků z vývoje tramvají.


Připravila Anna Burdová

Reklamní blok

image
Reklama

PC Help
Více informací zde







image
Reklama

Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy.
Více informací zde

image
Reklama

28. Mezinárodní stavební veletrh
Více informací zde








image
Reklama

Mezinárodní strojírenský veletrh je nejvýznamnější průmyslový veletrh ve střední Evropě.
Více informací zde