fbpx

Přední středoevropský výrobce nealkoholických nápojů, Kofola ČeskoSlovensko a.s., úspěšně rozšiřuje portfolio svých aktivit. „Kromě investic do klasické produkce nealkoholických nápojů v posledních letech výrazně investujeme do rozvoje naší čerstvé divize Ugo," říká generální ředitel společnosti Daniel Buryš v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu a dodává: „Ugo kromě provozování známých freshbarů a salaterií vyrábí čerstvé šťávy s využitím moderní technologie paskalizace."

Nejsilnější pozice držíte historicky v Česku a na Slovensku. Ve kterých dalších zemích se prosazujete a s jakými výrobky?

Naší nejúspěšnější zemí v rámci skupiny Kofola je jednoznačně Slovensko. Pod Tatrami jsme lídrem trhu jak v retailu, tak zejména v gastronomii (HoReCa). Ale výrazně pozadu není ani Slovinsko, kde máme díky úspěšné akvizici minerální vody Radenska zcela výjimečnou pozici. Mimochodem Radenska slaví v tomto roce neuvěřitelných 150 let! V Česku jsme pak na trhu nealkoholických nápojů dvojkou a naší „nejmladší" zemí, kde přirozeně rosteme nejrychleji, je Chorvatsko.

Nadnárodní výrobci nápojů často zdůvodňují odlišné složení stejného výrobku ve státech EU různými chuťovými preferencemi zákazníků v jednotlivých zemích. Jakou obchodní strategii zastává v tomto směru Kofola?

V Kofole stavíme náš obchodní model na rozvoji tradičních lokálních značek, které prodáváme v první řadě na domácích trzích. Jejich budování, případně znovuzrození – to je naše silná stránka. Ctíme originální receptury a velmi dohlížíme na kvalitu surovin, které získáváme od stálých a prověřených dodavatelů. Odlišné složení tedy vůbec neřešíme.

V souvislosti se snahou snižovat dopady na životní prostředí se vede diskuze nad zavedením zálohy u PET lahví. Jak se na tuto možnost díváte?

Téma udržitelnosti naší civilizace hýbe světem i Kofolou. Účastníme se diskuze a hledání možností pro lepší zpětný sběr nápojových obalů. Skutečnost, že EU problematiku odpadů řeší a stanovila cíle sběru nápojových obalů, vnímáme jako pozitivní krok. Jen škoda, že stejně ambiciózní a cílená není i v ostatních „obalových" odvětvích, protože nápojové obaly tvoří sotva desetinu celkového objemu.
 
PET lahve jsou nyní vnímány z pohledu životního prostředí negativně. Jsou přitom velice dobře cirkulárně využitelné. Na Slovensku jsme proto loni uvedli minerální vodu Kláštorná Kalcia v padesátiprocentní rPET lahvi, tedy s použitím recyklovaného PET granulátu.

Evropa si stanovila jasné limity na podíl recyklace PET nápojových obalů a my je podporujeme. Cíl pro prvních pět let (tedy zpětný odběr na hranici 75 procent) zcela určitě současný správce systému na třídění odpadů EKO-KOM splní. Pro zvládnutí dalšího limitu (navýšení do roku 2029 na úroveň 90 procent) bude potřeba stávající systém zásadně intenzifikovat. Jestli je to reálné, to zatím nikdo s jistotou nedokáže říct. Ale myslím si, že bychom měli dát stávajícímu systému šanci. Pokud nebude schopný rozvoje, budeme podporovat zavedení zálohového systému. Zálohový systém je dražším řešením, ale umožní splnění cílů.

Aktivně se účastníme také přípravy zálohového systému na Slovensku, kde bylo jeho zavedení schváleno letos v září. Úroveň třídění u našich sousedů je výrazně nižší než u nás, proto byl u nich právě zálohový systém jediným řešením.

Výroba nápojů se neobejde bez moderních technologií. Jaké investice jste pro posílení technologického parku v poslední době realizovali?

Kromě investic do klasické produkce nealkoholických nápojů v posledních letech výrazně investujeme do rozvoje naší čerstvé divize Ugo. Ugo kromě provozování známých freshbarů a salaterií vyrábí čerstvé šťávy s využitím moderní technologie paskalizace (tedy ošetření vysokým tlakem), při které se zahubí nežádoucí mikroorganismy, ale barva, chuť a živiny zůstávají zachovány. Letos jsme také otevřeli v Jažlovicích u Prahy novou továrnu na výrobu balených salátů. Současná produkce je 10 tisíc salátů denně, ale trh prudce roste.

Pro výrobce nápojů je klíčové především letní období. Jaké bylo z hlediska prodeje nealkoholických nápojů to letošní?

Sezona proběhla podle našich očekávání. Letošní léto sice nebylo tak mimořádné jako v roce 2018, ale patříme mezi producenty širokého portfolia nápojů a soustředíme se na všechny měsíce roku. Díky loňské investici do akvizice tradičního producenta bylinných směsí a čajů Leros (LÉčivé ROStliny) jsme náš sortiment rozšířili o kvalitní bylinné čaje. Letos jsme ho doplnili také o cejlonské čaje Dilmah a zároveň jsme vstoupili na trh prémiové kávy se značkou Café Reserva. Nyní je v plném proudu vánoční sezona, se kterou se na televizní obrazovky vrací už šestnáctým rokem naše „prasátko". A letos vás možná překvapí!

Diskuze

Doporučujeme

Získat parcelu pro developerský projekt trvá v průměru 11 měsíců

Praha 30.9.2020 - Téměř polovina dotázaných developerů má potíže s pořizováním parcel pro výstavbu (48 %). V průměru jim trvá získat vybranou parcelu 11 měsíců. Nejvíce atraktivní jsou dle dotázaných developerů parcely v blízkosti metra, nádraží nebo jiné dopravní cesty v rámci města. Více než třetina oslovených se účastní státních veřejných soutěží o pozemky, stavby či jiné objekty (36 %). Vyplývá to ze Studie developerských společností zpracované analytickou společností CEEC Research.

Babišova Deza: tikající ekologická bomba?!

Společnost DEZA, a.s., zpracovává surový benzol a vysokoteplotní černouhelný dehet, ze kterých vyrábí řadu základních aromatických sloučenin určených pro další chemické zpracování. Některé izolované látky, například naftalen a antracen, dále chemicky modifikuje, čímž získává širokou paletu výrobků. Firma je součástí koncernu Agrofert, který patří do svěřeneckého fondu premiéra Andreje Babiše. Chemička sídlí ve Valašském Meziříčí. Odpadní vody vypouští do řeky Bečvy. Do té se předminulý víkend dostal prudce jedovatý kyanid a způsobil největší ekologickou katastrofu podobného druhu za posledních deset let, V Bečvě zahynulo třicet tun ryb.