Pro země střední a východní Evropy je typické, že automobilový průmysl hraje klíčovou roli v jejich hospodářství, ale přitom pokulhávají v expanzi elektromobilů na silnice. Podle Denise Schemoula ze společnosti IHS Markit (jednoho z prezentujících během 6. fóra CEE Automotive Forum pořádaného Adam Smith Conferences v Budapešti 20. - 21. listopadu) jsou častými příčinami nedostatečná infrastruktura a vysoká pořizovací cena elektrických vozů.

Praha, 25. října 2019 - Závody v budování výrobních kapacit pro baterie v Evropě už začaly. I Česko, jako země s výrobním zázemím pro automobilový průmysl, musí reagovat na světový trend nahrazování spalovacích motorů elektrickými v souvislosti se zavedením nových emisních norem od roku 2020. Vybudování výrobního závodu pro bateriové technologie bude už v blízké budoucnosti strategickou výhodou. Odborníci z bateriového průmyslu z celé Evropy se setkají již 5. listopadu 2019 v Bratislavě.

V roce 2015 bylo vyrobeno 1,9 milionů elektromobilů, v roce 2020 jich bude 9,3 milionů a v roce 2025 až 30,7 milionů (podle analýzy Financial Times). Pro automobilky, ze kterých mají mnohé výrobní závody ve střední Evropě, budou klíčové dvě strategie – zabezpečit si kvalitní zdroje surovin na výrobu baterií a získat technologii, která přinese efektivní a levný provoz jejich vozidel.

Evropa v závodech v budování kapacit zatím zaostává, ale postupně snižuje svoji závislost na asijských výrobcích baterií. Pokud by se trh i nadále vyvíjel jako dosud, tak až tři z pěti hlavních výrobců baterií pro elektromobily budou v roce 2020 z Číny (CATL – 41500 MWh/ročně, LG Chem – 36000 MWh/ročně, Tesla – 35000 MWh/ročně, BYD – 34000 MWh/ročně, Guoxuan High-Tech – 25000 MWh/ročně). Asijští výrobci se už nyní snaží expandovat do střední a východní Evropy, hlavně kvůli snižujícím se dotacím na elektromobily v jejich domovských zemích. Na nové trhy se začínají orientovat i těžební společnosti, které vytvářejí nové těžební kapacity ve Skandinávii a střední Evropě.

Elektromobily však nebudou jediným tahounem výroby baterií, agentura Bloomberg ve své studii předpokládá, že instalace řešení pro ukládání energie bude růst až stonásobně (z 9GW/17GWh v roce 2018 na 1095GW/2850GWh v roce 2040). Stane se tak díky snížení nákladů na baterie a rozmachu obnovitelných zdrojů, které potřebují ukládat energii zejména pro vyvažování výkyvů ve výrobě v solárních a větrných elektrárnách.

Členové Slovenské Bateriové Aliance (SBaA) a dalších institucí chtějí pomoct nastartovat evropský bateriový průmysl a snížit výrobní ceny a uhlíkovou stopu, která vzniká při přepravě surovin a baterií z Asie.

Průmyslové společnosti a instituce, které se sdružili na platformě SBaA jsou součástí odvětví průmyslové produkce, které dosahuje tržeb přes 100 milionů eur s více než půl milionem zaměstnanců (podle Statistického úřadu Slovenské republiky).

Podle studie Bloomberg New Energy Finance, evropská výrobní kapacita v oblasti lithium-iontových baterií předběhne americkou již v roce 2023 při nárůstu produkce z 19 GWh na 198 GWh.

SBaA proto podporuje vytváření nových průmyslových spojenectví a akcelerátorů, které mají urychlit vývoj v oblasti baterií a jejich výrobu. A o těchto tématech se bude diskutovat na prvním ročníků mezinárodní konference Energy Manifest, která proběhne 5. listopadu 2019 v Bratislavě.

Zájemci o konferenci naleznou více informací na webu www.energymanifest.com, kde si mohou zakoupit vstupenky v předprodeji za zvýhodněnou cenu. Průběžné informace se budou objevovat i na facebookovém profilu konference: https://www.facebook.com/energymanifest/ nebo LinkedIn: https://www.linkedin.com/showcase/26224988/.

 

SBaA – Slovenská Batériová Asociácia je zájmové sdružení právnických osob, které rozvíjí konkurenceschopný bateriový ekosystém od výzkumu, výroby až po recyklaci.