fbpx

Praha 20.4.2020 - Developeři odhadují, že se nabídka jejich nemovitostí v rámci ČR sníží o 2,4 % v letošním roce a dále se sníží o 0,9 % v roce následujícím. Začátkem roku (k 15. 2. 2020) naopak počítali s růstem své nabídky nemovitostí, a to o 2,5 % v roce 2020 a o dalších 2,5 % v roce 2021. Celkově se tak jedná o propad o 4,9 % v oblasti nabídky nemovitostí oproti původním očekáváním. Vyplývá to ze Studie ekonomických dopadů COVID-19 na stavební, projektové a developerské společnosti zpracované analytickou společností CEEC Research.




Změna nastane i na straně poptávky po nemovitostech, kde developeři očekávají její snížení o 4,9 % v roce 2020 a další snížení o 1,0 % v roce 2021 v rámci celé ČR. Původně (k 15. 2. 2020) přitom počítali s růstem poptávky o 2,6 % v roce 2020 a jejím dalším růstem o 2,9 % v roce 2021. Celkově se tedy jedná o propad o 7,5 % na straně poptávky oproti původním očekáváním. Možné důvody poklesu poptávky komentuje Michal Vacek, ředitel společnosti CEEC Reserach:Pokles poptávky po rezidenčních nemovitostech můžeme přisoudit faktu, že mnoho lidí si teď není jisto svojí budoucí ekonomickou situací, a to se samozřejmě promítne i do plánovaných investicí do vlastního bydlení."



Současná situace měla dopad na obchodní činnost všech dotázaných (100 %). Konkrétně se z největší části jednalo o zrušení obchodních schůzek (90 %) a o nižší zájem o nemovitosti ze strany zákazníků (76 %). Dále developerům situaci zkomplikovalo prodloužení lhůt v souvislosti s omezenou činností veřejné správy (62 %) nebo odložení platby ze strany zákazníka (48 %). Se zrušením zakázky či obchodu se setkalo 10 % dotázaných. Desetina také uvedla, že byla nucena pozastavit zahájení nového projektu (10 %).

Vlivem současné situace zaznamenaly finanční ztráty téměř tři čtvrtiny dotázaných developerů (72 %). Finanční ztráty zatím nepociťuje 28 % dotázaných. Ti, kteří se s finančními ztrátami setkali, očekávají, že tyto ztráty v průměru sníží jejich hospodářský výsledek o 15 %. Možný dopad na developery popisuje Michal Dlabač, ředitel společnosti SMO a.s.: „Vzhledem k tomu, že naše společnost není čistě stavební, ale vlastníme i několik ubytovacích zařízení a provozujeme i další, jiné činnosti, více či méně spojené se stavebnictvím, očekávám negativní dopad v rozmezí 10–20 %. Dojde ke snížení tržeb při zachování mzdových prostředků a zvýšení nákladů na opatření související s aktuální situací nouzového stavu."

 

Vzniklé finanční ztráty plánují developeři z velké části vykrýt z vlastní rezerv (92 %). Necelá třetina se potom přikloní k čerpání finančních zvýhodnění ze strany státu (31 %). Necelá desetina plánuje čerpat úvěr (8 %). Na obdobné situace v budoucnu se plánuje připravit 61 % dotázaných developerských společností. Zbylých 39 % toto v plánu nemá. Ti, kteří se budou připravovat, uvedli, že plánují tvořit větší finanční rezervy a také krizový plán (obojí shodně 55 %). Více než čtvrtina si potom sjedná pojištění

(27 %). Z jiných možností, než jsou výše uvedené, se zde objevila i myšlenka zavedení či rozšíření práce z domova u zaměstnanců a digitalizace procesů spojených se zákazníkem (18 %).

Mimořádná studie Ekonomické dopady COVID-19 na stavební, projektové a developerské společnosti bude uveřejněna na: www.ceec.eu

Diskuze

Doporučujeme

TOMATEX řídí své podnikové procesy s ERP QAD

foto: TOMATEX Otrokovice a.s.

Firma TOMATEX Otrokovice a.s., člen skupiny CIDEM Holding, výrobce interiérových dílů pro automobilový průmysl a zpracovatel textilních materiálů a usní se rozhodl pro implementaci ERP QAD. Smlouvu o implementaci podepsal TOMATEX na jaře se společností Minerva ČR.

Nový sklad na Pardubicku za půl miliardy korun je řízený pomocí indukce

foto: MD logistika

Společnost MD logistika uvádí do provozu svůj největší sklad pro suché zboží. Hala pro 40 tisíc paletových míst využívá pro naskladňování techniku řízenou pomocí indukce. Vybudování skladu představuje pro firmu investici blížící se půl miliardě korun. Téměř tři čtvrtiny plochy bude využívat společnost JUSDA Europe pro spotřební elektroniku a součástky do automobilového průmyslu. Sklad vybudovala pardubická stavební firma MARHOLD během jednoho roku.