fbpx

Po sentimentálně nacionalistických spekulacích o znárodnění „jediné naší letecké společnosti“ přišlo prohlášení, že letecký dopravce Smartwings nemá a nikdy neměl zájem o vstup státu do této firmy. „Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo," oznámila 18. května mluvčí skupiny Vladimíra Dufková. Mohou si daňoví poplatníci oddychnout? Ne tak docela.

Podle Dufkové žádají Smartwings stát v situaci, do které se v souvislosti s pandemií covidu-19 nedostaly vlastní vinou, pouze o úvěr nebo garanci za úvěr u Komerční banky. „Od počátku koronavirové krize je vystavení garance státu vůči financujícím bankám jedinou variantou," dodala Dufková.

Garance státu ovšem znamená, že pokud se letecké společnosti, která stojí na pokraji krachu, nepodaří v následujících měsících se ze složité ekonomické situace vymanit, což není tak docela pravděpodobné, zaplatí její dluhy stát, ergo daňoví poplatníci.

Tvrzení, že do kondice blízké bankrotu se Smartwings nedostaly vlastní vinou, je přinejmenším sporné. Dopravce dávno před koronavirovou krizí vsadil na snižování nákladů, a proto nakoupil zcela nová letadla Boeing 737 Max. Tragické havárie těchto strojů ale jednu třetinu flotily aerolinek uzemnily a firma stále čeká na odškodnění. Nelétající letadla stojí Smartwings měsíčně 150 milionů korun.

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost CITIC Europe. Tato firma se loni odmítla podílet na navýšení kapitálu aerolinek. Číňané jsou údajně ochotní vložit do firmy další peníze, pokud to udělají i čeští podílníci. Podmínkou je ale větší zastoupení CITIC a státu v orgánech letecké společnosti.

Má za další provoz Smartwings miliardáře Šimáně s majetkem 11 miliard korun a čínskou investiční společnost CITIC Europe ručit český daňový poplatník? Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček možnost garance ze strany státu zatím nevyloučil a to je chyba. Pro Smartwings totiž existuje jediné rozumné východisko, a to bankrot. Ten zbaví vlastníky všech práv a převede je na věřitele a insolvenčního správce. Nebo jak uvedl poslanec a bývalý ministr financí Miroslav Kalousek, kromě poslání firmy do insolvence mohou dva hlavní akcionáři sáhnout do svých vlastních kapes či získat nového, silného investora, kterým ovšem nebude stát čili daňový poplatník.

Smartwings nejsou strategický podnik a také ne český. Pokud to ministr Havlíček tvrdí a srovnává podporu těchto aerolinek Babišovým kabinetem s pomocí francouzské či britské vlády společnostem Air France nebo British Airways, pak tomu vůbec nerozumí a nikdo se nemůže divit, že podnikání ministra průmyslu, obchodu a dopravy skončilo fiaskem.

Inspirující může být v této souvislosti vývoj situace kolem letecké společnosti Virgin Atlantic, která patří do skupiny Virgin Group, již vlastní sedmý nejbohatší Brit Richard Branson. Jeho firmy ovšem sídlí na Panenských ostrovech. Také on žádal britskou vládu o pomoc pro jeho aerolinky ve výši 500 milionů liber a odvolával se na ničivý dopad pandemie na leteckou dopravu. Bransonův požadavek ale vyvolal rozhořčený nesouhlas veřejnosti, protože tento podnikatel neplatí v Británii daně, a přitom odmítá přijmout riziko svého podnikání a nepřímo žádá občany, aby to udělali za něj. Branson byl proto donucen hledat pomoc jinde než u vlády, a jak se ukázalo, nakonec ji našel. Zakladatel skupiny Virgin se rozhodl prodat svůj podíl ve společnosti Virgin Galactic, zaměřené na oblast kosmu, ve výši 505 milionů dolarů a získané prostředky použít na záchranu Virgin Atlantic.

Nechť se tak zařídí, respektive hledají vlastní řešení ve zdravém podnikatelském duchu i vlastníci společnosti Smartwings. Ministr Havlíček by jim v tom měl držet palce, a nikoli hazardovat s veřejnými penězi, jako by mu patřily.

Připravil Marek Rottenborn

Diskuze

Doporučujeme

GetFix spustil novou službu, firmám se postará o vozový park

Internetový vyhledávač autoservisů GetFix spustil novou službu zaměřenou na firemní zákazníky, kterým se kompletně postará o servisní správu jejich vozového parku. Systém za firmy zajistí pravidelný servis, výměny oleje, upozorní na konec platnosti STK nebo zařídí přezutí na zimní pneu.

První konference věnovaná marketingu a obchodu v B2B potvrdila zájem o téma mezi profesionály

V Praze se uskutečnila vůbec první B2B konference v České republice, která poukázala na důležitost spolupráce marketingu a obchodu. Vysokou úroveň celodenního programu, výběr řečníků a témat ocenilo více než 200 návštěvníků z řad specialistů, což potvrdilo, že zde konference s tímto zaměřením scházela.