fbpx
  • Projekt e-Mobility je výsledkem spolupráce ŠKO-ENERGO, společnosti ŠKODA AUTO a města Mladá Boleslav, které se chce stát inteligentním městem (Smart City)
  • Veřejné dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO v Mladé Boleslavi jsou od 1. srpna 2020 zpoplatněny. Ceny se u jednotlivých typů stanic liší, v celorepublikovém měřítku jsou však velmi příznivé
  • ŠKO-ENERGO se podílí na budování infrastruktury dobíjecích stanic v rámci závodů ŠKODA AUTO a současně ve městě Mladá Boleslav
  • ŠKO-ENERGO: významná firma českého energetického průmyslu, založená 1. července 1995, slaví 25 let své existence

Mladá Boleslav, 1. srpna 2020 – Projekt e-Mobility v Mladé Boleslavi pokročil do další fáze. Prvním krokem společnosti bylo zprovoznění 1. veřejné dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO v září 2018 na mladoboleslavském letišti u muzea Metoděje Vlacha. Během roku 2019 byly zprovozněny další čtyři dobíjecí stanice, a to u plaveckého bazénu, na Českobratrském náměstí, v parkovacím domě na ulici Kateřiny Militké a u fotbalového stadionu. Nyní ŠKO-ENERGO provoz dobíjecích stanic nově zpoplatňuje.

Jednatel společnosti ŠKO-ENERGO Ing. Tomáš Kubín v této souvislosti podotýká, že e-Mobilita patří k prioritám společnosti a je součástí rozvojové a investiční Strategie společnosti do roku 2035. „Budoucnost značky ŠKODA AUTO – a nejen její – je elektrická. Naším úkolem je vybudovat výkonnou dobíjecí infrastrukturu,“ pokračuje Tomáš Kubín. „Úkoly, které jsme si vytyčili pro rok 2019 a 2020, se nám daří velmi dobře plnit díky nasazení odborníků, kteří u nás pracují. Dosud jsme testovali technické možnosti nabíjení na konkrétních typech dobíjecích stanic a v rámci popularizace elektromobility jsme poskytovali elektřinu na nabíjení všem zákazníkům zdarma. Zpoplatněním služby nabíjení se dostáváme do finální fáze projektu, kdy stanovujeme konečnou cenu za nabíjení.“

Společnost ŠKO-ENERGO, která společně se ŠKODA AUTO a městem za projektem stojí, přikročila od 1. srpna 2020 ke zpoplatnění veřejných dobíjecích stanic. V rámci cenotvorby zohlednila jednotlivé typy dobíjecích stanic a nabízí veřejnosti v celorepublikovém srovnání velmi příznivé podmínky.

Cena, kterou nyní společnost ŠKO-ENERGO nastavila od 1. srpna 2020, se liší podle typu dobíjecích stanic. V případě AC stanic (pomalé nabíjení) je cena ve výši 3,50 Kč/kWh, u DC stanic (rychlé nabíjení) je ve výši 7,00 Kč/kWh.

Rychlonabíjecí stanice u mladoboleslavského letiště díky vysokému výkonu 50 kilowattů umožňuje dobít baterii elektromobilů za 15 až 20 minut na zhruba 80 procent. V parkovacím domě v Jaselské ulici je instalována nástěnná dobíjecí stanice, tzv. „wallbox“, eVolve Smart s výkonem 22 kW. Ostatní 3 dobíjecí stanice Post eVolve Smart, disponují rovněž výkonem 22 kW a jsou v podobě výdejního stojanu, tzv. „stand alone“. Všechny stanice pro pomalé nabíjení jsou vybaveny pro střídavé dobíjení Typ 2 Mennekes pomocí kabelu, který není součástí dobíjecí stanice. Na stanicích je možné dobít elektromobil od 2 do 4 hodin v závislosti na stavu a kapacitě baterie. Elektřinu mohou současně dobíjet dva vozy.

Dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO jsou integrovány v rámci systémů EVMAPA a ChargeUp. Ty poskytují uživatelům informace o nabíjecích stanicích nejen v Mladé Boleslavi, ale v celé České republice a na Slovensku a zároveň umožňují správu jejich účtu a platbu za dobíjení.

Projekt dále pokračuje. Tomáš Kubín přibližuje aktuální stav a chystané kroky: „V současné době dokončujeme podobný projekt na nabíjení v areálech závodů Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí. Jedná se o podstatně větší počty stanic, více než 500 dobíjecích bodů. Projekt e-Mobility je unikátní v tom, že vzniká něco, co tu dříve nebylo, nelze uplatnit zkušenosti z minula. Jde o velmi komplexní soubor úkolů, vyžadující účast mnoha oborů. Je pro nás velkou výzvou, aby vše bylo funkční, ale tuto výzvu nelze nepřijmout.“

Důležitým úkolem ŠKO-ENERGO je možnost, aby v dobíjecích stanicích ŠKO-ENERGO bylo možné nabíjet elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Bez zelené energie nemá elektromobilita smysl. ŠKO-ENERGO ve své výrobě již dokázalo nahradit 1/3 fosilních paliv biomasou a dlouhodobým strategickým cílem společnosti je dodávat CO2 neutrální energie.

O společnosti

ŠKO-ENERGO byla založena 1. července 1995 jako první česko-německý podnik joint-venture v energetickém průmyslu. Společnost zásobuje energiemi všechny české výrobní závody společnosti ŠKODA AUTO. Konkrétně dodává elektrickou energii, teplo, průmyslovou, pitnou a chladicí vodu, stlačený vzduch a zemní plyn. Dále provádí čištění a odvádění odpadních a povrchových vod, provozuje a udržuje všechny energetické sítě a poskytuje komplexní služby v oblasti zásobování energiemi a energetického managementu. Vlastníky podílů ve ŠKO-ENERGO jsou spolu se ŠKODA AUTO a.s. (44,5 %) také VW Kraftwerk GmbH (22,5 %), E.ON Beteiligungen GmbH (21,0 %) a ČEZ ESCO, a.s. (12,0 %).

Diskuze

Doporučujeme

Huhtamaki je globální firma vyrábějící obaly na bázi vlákniny pro čerstvé potraviny a nápoje.

„Opcenter Scheduling nám pomohl zkrátit plánovací čas, zoptimalizovat řazení zakázek do výroby a plnit včasně požadavky zákazníka. Zlepšili jsme také využitelnost strojů“

Peter Kristofčák hlavní plánovač, Huhtamaki Česká republika

1,2 bilionu korun, které svět ještě neviděl

Podle ministerstva financí vláda na jaře slibovala v souvislosti s koronavirovou krizí pomoc ekonomice ve výši bezmála jednoho a čtvrt bilionu korun. Ve skutečnosti stát podpořil české hospodářství pouze necelou pětinou ze slibované částky. Přitom podnikatelé i v době krize odvedli do státní pokladny daně, které v podstatě o 111 miliard převýšily odhad příjmů rezortu financí. Na záruky bankovních úvěrů firmy využily jen 64,2 miliardy z 500 miliard nabízených státem. Přes všechny spasitelské proklamace vláda nebyla schopná ekonomiku podpořit ani z 20 procent. Ne, že nechtěla, jednoduše to při svém chaotickém a improvizačním stylu řízení země nedokázala.