fbpx
  • Projekt e-Mobility je výsledkem spolupráce ŠKO-ENERGO, společnosti ŠKODA AUTO a města Mladá Boleslav, které se chce stát inteligentním městem (Smart City)
  • Veřejné dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO v Mladé Boleslavi jsou od 1. srpna 2020 zpoplatněny. Ceny se u jednotlivých typů stanic liší, v celorepublikovém měřítku jsou však velmi příznivé
  • ŠKO-ENERGO se podílí na budování infrastruktury dobíjecích stanic v rámci závodů ŠKODA AUTO a současně ve městě Mladá Boleslav
  • ŠKO-ENERGO: významná firma českého energetického průmyslu, založená 1. července 1995, slaví 25 let své existence

Mladá Boleslav, 1. srpna 2020 – Projekt e-Mobility v Mladé Boleslavi pokročil do další fáze. Prvním krokem společnosti bylo zprovoznění 1. veřejné dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO v září 2018 na mladoboleslavském letišti u muzea Metoděje Vlacha. Během roku 2019 byly zprovozněny další čtyři dobíjecí stanice, a to u plaveckého bazénu, na Českobratrském náměstí, v parkovacím domě na ulici Kateřiny Militké a u fotbalového stadionu. Nyní ŠKO-ENERGO provoz dobíjecích stanic nově zpoplatňuje.

Jednatel společnosti ŠKO-ENERGO Ing. Tomáš Kubín v této souvislosti podotýká, že e-Mobilita patří k prioritám společnosti a je součástí rozvojové a investiční Strategie společnosti do roku 2035. „Budoucnost značky ŠKODA AUTO – a nejen její – je elektrická. Naším úkolem je vybudovat výkonnou dobíjecí infrastrukturu,“ pokračuje Tomáš Kubín. „Úkoly, které jsme si vytyčili pro rok 2019 a 2020, se nám daří velmi dobře plnit díky nasazení odborníků, kteří u nás pracují. Dosud jsme testovali technické možnosti nabíjení na konkrétních typech dobíjecích stanic a v rámci popularizace elektromobility jsme poskytovali elektřinu na nabíjení všem zákazníkům zdarma. Zpoplatněním služby nabíjení se dostáváme do finální fáze projektu, kdy stanovujeme konečnou cenu za nabíjení.“

Společnost ŠKO-ENERGO, která společně se ŠKODA AUTO a městem za projektem stojí, přikročila od 1. srpna 2020 ke zpoplatnění veřejných dobíjecích stanic. V rámci cenotvorby zohlednila jednotlivé typy dobíjecích stanic a nabízí veřejnosti v celorepublikovém srovnání velmi příznivé podmínky.

Cena, kterou nyní společnost ŠKO-ENERGO nastavila od 1. srpna 2020, se liší podle typu dobíjecích stanic. V případě AC stanic (pomalé nabíjení) je cena ve výši 3,50 Kč/kWh, u DC stanic (rychlé nabíjení) je ve výši 7,00 Kč/kWh.

Rychlonabíjecí stanice u mladoboleslavského letiště díky vysokému výkonu 50 kilowattů umožňuje dobít baterii elektromobilů za 15 až 20 minut na zhruba 80 procent. V parkovacím domě v Jaselské ulici je instalována nástěnná dobíjecí stanice, tzv. „wallbox“, eVolve Smart s výkonem 22 kW. Ostatní 3 dobíjecí stanice Post eVolve Smart, disponují rovněž výkonem 22 kW a jsou v podobě výdejního stojanu, tzv. „stand alone“. Všechny stanice pro pomalé nabíjení jsou vybaveny pro střídavé dobíjení Typ 2 Mennekes pomocí kabelu, který není součástí dobíjecí stanice. Na stanicích je možné dobít elektromobil od 2 do 4 hodin v závislosti na stavu a kapacitě baterie. Elektřinu mohou současně dobíjet dva vozy.

Dobíjecí stanice ŠKO-ENERGO jsou integrovány v rámci systémů EVMAPA a ChargeUp. Ty poskytují uživatelům informace o nabíjecích stanicích nejen v Mladé Boleslavi, ale v celé České republice a na Slovensku a zároveň umožňují správu jejich účtu a platbu za dobíjení.

Projekt dále pokračuje. Tomáš Kubín přibližuje aktuální stav a chystané kroky: „V současné době dokončujeme podobný projekt na nabíjení v areálech závodů Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí. Jedná se o podstatně větší počty stanic, více než 500 dobíjecích bodů. Projekt e-Mobility je unikátní v tom, že vzniká něco, co tu dříve nebylo, nelze uplatnit zkušenosti z minula. Jde o velmi komplexní soubor úkolů, vyžadující účast mnoha oborů. Je pro nás velkou výzvou, aby vše bylo funkční, ale tuto výzvu nelze nepřijmout.“

Důležitým úkolem ŠKO-ENERGO je možnost, aby v dobíjecích stanicích ŠKO-ENERGO bylo možné nabíjet elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Bez zelené energie nemá elektromobilita smysl. ŠKO-ENERGO ve své výrobě již dokázalo nahradit 1/3 fosilních paliv biomasou a dlouhodobým strategickým cílem společnosti je dodávat CO2 neutrální energie.

O společnosti

ŠKO-ENERGO byla založena 1. července 1995 jako první česko-německý podnik joint-venture v energetickém průmyslu. Společnost zásobuje energiemi všechny české výrobní závody společnosti ŠKODA AUTO. Konkrétně dodává elektrickou energii, teplo, průmyslovou, pitnou a chladicí vodu, stlačený vzduch a zemní plyn. Dále provádí čištění a odvádění odpadních a povrchových vod, provozuje a udržuje všechny energetické sítě a poskytuje komplexní služby v oblasti zásobování energiemi a energetického managementu. Vlastníky podílů ve ŠKO-ENERGO jsou spolu se ŠKODA AUTO a.s. (44,5 %) také VW Kraftwerk GmbH (22,5 %), E.ON Beteiligungen GmbH (21,0 %) a ČEZ ESCO, a.s. (12,0 %).

Diskuze

Doporučujeme

Jak rok 2020 změnil vnímání bezpečnosti a jaké jsou trendy tohoto oboru? To prozradí veletrh FOR ARCH

Praha, 3. srpna 2020 – Letos pojem bezpečnost změnil svůj význam. Změnily ho epidemie, karanténa, home office, kybernetické útoky. S tím související opatření spolu se stále vysokým procentem krádeží dávají smysl tématu bezpečnost na stavebním veletrhu FOR ARCH, který se bude konat v PVA EXPO PRAHA od 22. do 26. září. Tradiční rozšíření o požární bezpečnost, související osvětlení, chytré instalace i výstavu FOR CITY zaměřenou na inovace pro města, obce a regiony tvoří zajímavou synergii. Oficiálními vozy veletrhu jsou automobily značky FORD. Generálním partnerem veletrhu FOR ARCH je Skupina ČEZ.

Technologie Siemens pomáhají s tepelnou ochranou největšího slunečního dalekohledu na světě

Největší sluneční dalekohled na světě nazvaný Daniel K. Inouye Solar Telescope (DKIST) je vysoký 41,5 m a nachází se na havajském ostrově Maui. Umožňuje získávat doposud nejdetailnější záběry Slunce a vědci díky němu mohou pozorovat sluneční povrch přesněji než dříve. Velkou výzvu při vývoji dalekohledu DKIST představovala konstrukce speciálního systému na minimalizaci sluneční energie, kterou dalekohled při pozorování slunce absorbuje. Společnost Aavid Thermacore, která pro teleskop dodala tepelné technologie využila softwarového řešení Siemens, které dokáže snížit tepelnou energii z 2,5 MW/m2 na pouhých 300 W. Navíc dokáže zajistit, aby vyzařované teplo nesnižovalo kvalitu obrazu dalekohledu, což je pro vědecké účely naprosto zásadní.