Inzerce

ICOM transport investuje stovky milionů korun do nových vozidel

2. června 2021
ICOM transport investuje stovky milionů korun do nových vozidel

Jihlavský dopravce ICOM transport a.s., provozující autobusovou a silniční nákladní dopravu, investoval v posledních pěti letech do obnovy vozového parku téměř dvě a půl miliardy korun. „V letošním roce ho budeme nejen obnovovat, ale také rozšiřovat, investice vyjde odhadem na 530 milionů korun,“ říká v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu ředitelka společnosti Kateřina Kratochvílová.

Rok 2020 výrazně poznamenala koronavirová pandemie. Jakým způsobem pandemie zasáhla do hospodářského výsledku za loňský rok? V kterém segmentu jste zaznamenali větší ztráty, v autobusové, nebo nákladní dopravě?

V důsledku koronavirové krize klesl obrat společnosti o 300 milionů korun a výsledek hospodaření je o zhruba 60 milionů nižší, než jsme plánovali. Největší ztráty se počítají v autobusové dopravě, což jsou zhruba dvě třetiny ze zmiňovaného propadu. Našimi největšími zákazníky jsou kraje, které jsou objednavateli veřejné dopravy. V té linkové se upravovaly jízdní řády a vytíženost spojů celoročně klesla zhruba o 30 procent. Dramaticky horší byla situace v nepravidelné autobusové dopravě, kde můžeme celoroční propad vyčíslit až na 80 procent zakázek.

Nákladní dopravu zasáhla pandemie především na jaře, kdy se ze dne na den zastavily kamiony mezinárodní dopravy, a tato stopka trvala dva měsíce. Zbytek roku už byl stabilizovaný a podzim nás už v této části dopravy tolik nezasáhl.

Museli jste v důsledku koronavirové pandemie přistoupit k výraznějším úsporným opatřením? Považujete kompenzace, které stát firmám nabízí, za dostačující?

Uchýlili jsme se k organizačním opatřením a také jsme byli nuceni snížit investice. Klademe důraz na náklady, optimalizace procesů a smluvních vztahů. To nám pak pomáhá zvládat výkyvy v ekonomice. Během pandemie neměla nákladní doprava prakticky žádné kompenzace. Jediné, co kvitujeme, byl de facto volný průjezd přes hranice. Autobusoví dopravci sice podporu získali, ale jen ti zájezdoví a dálkoví. Neplatí to pro dopravce, kteří jezdí v závazku, tedy se smlouvou od kraje.

České dopravce dlouhodobě trápí nedostatek řidičů. Týká se tento problém i vás? Jak tuto situaci řešíte?

V České republice chybí asi 15 tisíc řidičů. Nám se sice podařil nábor v autobusové dopravě, ale v kamionové dopravě je situace stále neutěšená, a tak řidiče pořád nabíráme. V Česku je největším problémem, že neexistují žádné výchovné programy pro tuto profesi. Stát se tomu nevěnuje. Přitom bez řidičů by nebylo zboží v obchodech, léky v lékárnách, děti ve školách a lidé v práci. Nedostatek řidičů nám brání v rozvoji. Situaci řešíme i náborem cizinců, především řidičů z Ukrajiny, kterých máme aktuálně 200. Navíc také nabízíme rekvalifikační program pro řidiče, kteří mají pouze řidičské oprávnění skupiny B.

Nachází mezi řidiči uplatnění i ženy?

Ano. Naše řidičky jen dokazují, že povolání řidiče není jen ryze mužskou záležitostí. Musím říct, že naše řidičky řídí stejně dobře jako muži. Navíc moderní autobusy a kamiony značky Mercedes-Benz mají řízení jednoduché a pohodlné. Jedna naše řidička to okomentovala: Když ženská zvládne řídit chlapa a děti, tak zvládne řídit všechno. Aktuálně máme v koncernu 50 řidiček.

Každoročně investujete do nákupu nových vozidel stovky milionů korun, v minulém roce to bylo především do nákupu autobusů Setra a Mercedes-Benz Intouro. O jaká vozidla rozšíříte vozový park v letošním roce?

V posledních pěti letech jsme do obnovy vozového parku investovali téměř dvě a půl miliardy korun. V letošním roce ho budeme nejen obnovovat, ale také rozšiřovat, investice vyjde odhadem na 530 milionů korun. Aktuálně jsme investovali do padesáti nových tahačů značky Mercedes-Benz a dvaceti návěsů, a to v celkové hodnotě 120 milionů korun. Během letošního roku chceme nakoupit i 94 autobusů, především do nově získaných zakázek v Blansku a Teplicích.

Česká koruna zaznamenala v minulém roce řadu výkyvů. Způsobilo vám to problémy? Jste pro zavedení eura, nebo ponechání české koruny?

Jelikož máme vyrovnané výdaje i příjmy v eurech, tak na nás kurzové změny zásadní vliv nemají.

Slova, jako jsou dekarbonizace, udržitelnost, chytrá a úsporná řešení, jsou součástí tzv. European Green Deal neboli zeleného údělu a také součástí plánu na podporu oživení Evropy. V příštích deseti letech dojde ke změně současné ekonomiky a průmyslu. Vnímáte to jako příležitost, nebo hrozbu?

Tuto dohodu vidíme jako příležitost. Odpovědnost k životnímu prostředí je součástí naší dlouhodobé strategie. Zaměřujeme se také na obnovitelné zdroje. Pro nás jako dopravní společnost je ale nejdůležitějším krokem k ochraně životního prostředí neustálá obnova vozového parku, přičemž všechna naše nákladní auta splňují nejvyšší emisní normu Euro 6, autobusy do ní spadají ze 74 procent.

Rok 2021 se nese ve znamení pandemických restrikcí. Jaké jsou vaše plány v tomto roce?

Chtěli bychom se vrátit k objemu zakázek, které jsme měli před pandemií. A samozřejmě se dále rozšiřovat a uspět ve výběrových řízeních na zajištění veřejné dopravy. V plánu je také rozšíření sítě čerpacích stanic, aktuálně jich máme 18. Letos bychom chtěli vystavět veřejnou stanici v Dačicích.

Ostatní