fbpx

BRANO GROUP, a.s., je přední český výrobce automobilových komponent, zvedacích zařízení, zavíračů dveří a plynových či elektrických kotlů. Jedná se o rodinnou firmu, která má své pobočky v České republice kromě Hradce nad Moravicí rovněž v Olomouci, Zubří, Litovli, Uničově, Jablonci nad Nisou, Jilemnici, Jičíně, Rakovníku a Novém Boru. Mimo to působí i v zahraničí, a to na Slovensku, v Německu, Rusku, Číně, Jihoafrické republice a USA. K jejím zákazníkům patří prakticky všechny světové automobilky jako například koncern Volkswagen, jehož součástí je rovněž Škoda Auto, dále Suzuki, Honda, Nissan, Renault, Ford, Volvo, Lear, Fiat, Lancia, Porsche, General Motors, Bentley či Opel. Obchodního ředitele společnosti Brano Group Daniela Otáhala jsme se ptali, jak koronavirová krize zasáhla oblast automotive.

Majitel společnosti Brano Group Pavel Juříček uvedl, že za koronakrize klesly tržby skupiny z 6,6 miliardy korun na asi 5,9 miliardy, což je výpadek 700 milionů korun. Také ovšem konstatoval, že si společnost okamžitě utáhla opasek a rychle zareagovala, takže z pohledu výsledků na tom bude podobně jako dřív. Jak a kde Brano Group uspořila stovky milionů korun a jak ještě jinak na propad příjmů zareagovala?

Máte pravdu, pan Juříček si prošel již několika krizemi a věděl, jak se v krizi zachovat. Několika úspornými opatřeními dokázal společně s vedením společnosti udržet náklady na nízké úrovni a i za pomoci vládních opatření se nám podařilo krizí proplout bez vážnějších ekonomických následků.

Je automobilový průmysl pod tlakem především kvůli nedostatku komponent, nebo v důsledku slabé poptávky, respektive prodeje omezeného různými restrikcemi napříč evropským trhem?

Určitě se jedná především o nedostatek komponent. My sami pociťujeme nedostatek vstupního materiálu, ať už se jedná o ocel, nebo elektronické součástky. To je nyní hlavní problém celého automobilového sektoru. Některé závody VW nebo JLR dokonce zavírají své provozy na několik málo týdnů právě z důvodu nedostatku vstupního materiálu.

Podle březnových čísel se počet nově registrovaných aut v EU konečně přehoupl přes hranici jednoho milionů kusů, a situace na trhu se tak začíná vracet k normálu. Brano Group údajně posílá součástky pro automobily do dvou set dvaceti destinací světa. Skutečně došlo k oživení na tomto trhu? Můžete to potvrdit?

K mírnému oživení dochází, vidíme to i na číslech v prvním kvartále tohoto roku. Nicméně jak jsem uvedl výše, nedostatek čipů, kamer, mikrospínačů, oceli aj. tento nárůst brzdí.

Firmy se od podzimu potýkají s výpadky kapacit kvůli karanténě a nemocnosti obecně, za zpoždění dodávek jim ovšem hrozí vysoké pokuty. Jak tomuto riziku čelí vaše společnost?

V tomto směru musím konstatovat, že nedostatek lidí v naší firmě problém není. Na začátku roku jedna z našich divizí procházela koronavirovou krizí, významné procento zaměstnanců skončilo v karanténě nebo bylo přímo nemocných, ale postupně se z tohoto výpadku vzpamatováváme a vracíme se k normálu i za podpory ostatních divizí.

Od kdy se v závodech Brano Group testuje a jak často? Snížilo testování nemocnost?

Testovat jsme začali ještě před nařízením vlády a s testováním dále pokračujeme jednou týdně.

Loni na jaře a v létě byl automotive v Itálii i ve Španělsku zasažen covidovou pandemií. Převzala tehdy Brano Group některé zakázky z jihu Evropy? A zůstaly již vaší firmě? Překreslil covid výrazněji mapu výrobců dílů pro světové automobilky?

Loni na jaře byla pandemie obecně takřka všude po Evropě. Automobilky zastavovaly své provozy, tudíž nebyl důvod při výpadku italských či španělských dodavatelů významněji zasahovat do těchto dodavatelských řetězců. Navíc každý specifický projekt vyžaduje určité investice, testování a především čas s tím spojený, nebylo tedy reálné v období několika týdnů nahradit jednoho dodavatele druhým.

Vysoká škola báňská v Ostravě vyvinula loni plastové masky pro záchranáře s antivirovými reaktorovými filtry, měly se vyrábět v Brano Group. Byla již zahájena jejich produkce?

V tuto chvílí stále probíhá testování na VŠB-TU Ostrava a o výsledcích či produkci vás budeme co nejdříve informovat.

Diskuze

Doporučujeme

I v krizi jsme rostli, ale musíme se z ní poučit

Výrobce zahradních traktorů Seco Industries, s.r.o., se loňskou koronakrizí probil se ctí, a dokonce posílil své pozice na trhu. Přesto současná situace není růžová a podmínky pro byznys jsou složité. Společnost však nemá ruce v klíně a už nyní probíhá strategické plánování na další roky. „Musíme se z krize poučit,“ říká ředitel strojírenské divize společnosti Ing. Aleš Housa.

ASTOS investuje do digitálního marketingu

Podle generálního ředitele společnosti ASTOS Machinery a.s. Michaela Ondraschka přecházíme z postindustriální doby do časů digitálních a v jistém smyslu nás tam covid-19 ještě postrčil. „Kdo se nepřizpůsobí, tomu ujede vlak. Restriktivní opatření znemožnila konání veletrhů a já osobně nevěřím, že se tato praxe obnoví. Tyto akce už svůj význam ztratily, protože v době pandemie se všechny prezentace a navazování obchodních kontaktů přesunuly na internet. Naše firma investuje tři až pět procent do marketingu, ovšem na síti. Digitální marketing, to je téma, na které se chceme soustředit a maximálně je rozvinout,“ říká mimo jiné Ondraschek (viz foto) v následujícím rozhovoru.