Inzerce

Obnova vozového parku zůstává prioritou

15. června 2021
Obnova vozového parku zůstává prioritou

I přes nepříznivou situaci, ve které se České dráhy, a.s., ocitly v důsledku koronavirové pandemie, bude společnost investovat do modernizace vozového parku. „Je to investice do naší budoucnosti a plníme tím závazky vůči objednatelům, kterým jsme nové vlaky slíbili,“ říká generální ředitel společnosti České dráhy Ivan Bednárik v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu.

Na pozici generálního ředitele a předsedy představenstva Českých drah jste nastoupil v prosinci minulého roku. Jaké byly vaše první kroky, na co jste se zaměřil v prvních měsících v této funkci?

Je potřeba říct, že jsem léta řídil největší dceřinou společnost ČD Cargo, takže pro mě nebylo těžké se zorientovat. Vzhledem k situaci, kdy firma přišla kvůli pandemii o více než čtyři miliardy na tržbách a každý další den se projídaly peníze na účtech, bylo nutné začít razantně šetřit, hledat cesty k vyšší efektivitě, připravit podnikatelský plán na rok 2021 a dokončit desetiletou strategii ČD. A samozřejmě všechna navržená opatření taky začít realizovat.

Stěžejním tématem uplynulých měsíců byla kulminující koronavirová pandemie, která značně omezila možnosti cestování. Dá se již odhadnout, jaké finanční ztráty vám to přinese?

Obrovské. Jak jsem zmínil, loni jsme přišli o více než čtyři miliardy na tržbách z prodeje jízdenek, další ztráty na příjmové stránce vykázaly dceřiné společnosti v rámci skupiny ČD, například ČD Cargo zhruba miliardu. Bohužel, situace se zatím nelepší ani letos.

Počátkem roku jste objednali pro kraje prvních 33 nových bezbariérových motorových jednotek. O jaké vlaky se jedná a kdy by se měly dostat do provozu?

Obnovu vozového parku nemůžeme zastavit. Je to investice do naší budoucnosti a plníme tím závazky vůči objednatelům, kterým jsme nové vlaky slíbili. Už loni na sklonku roku jsme podepsali rámcovou smlouvu se skupinou Škoda Transporta­tion na dodávku až 60 elektrických jednotek EMU 240. Jde o třívozové nízkopodlažní vlaky z rodiny RegioPanter. Závazně jsme přitom objednali 27 kusů. První dodávky očekáváme v horizontu dvou až tří let.

Vaše otázka nicméně směřuje ke kontraktu na dieselové vlaky. Opět jde o rámcovou smlouvu, tentokrát na až 160 vozidel. Závazně je podepsáno prvních 33 a od polského výrobce PESA Bydgoszcz SA je odebereme do 25 měsíců. Jedná se o jednotky s nejmodernějšími nízkoemisními motory v Evropě splňující aktuální přísné emisní limity a požadavky na komfort cestování. Jsou bezbariérové, nabídnou 115 míst k sezení a budou vybaveny i palubní wi-fi.

Jaké jsou vaše další plány na rozšíření vozového parku v nejbližším období?

V letošním roce bychom měli do provozu nasadit deset zbrusu nových pětivozových souprav InterJet určených pro dálkovou dopravu. A zhruba v půlce dubna jsme uzavřeli kontrakt na dalších dvacet devítivozových souprav s rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Tyto vlaky tu budou v horizontu tří až šesti let a přinesou zásadní změnu kultury cestování, protože jde o to nejmodernější, co po evropských kolejích bude jezdit.

V regionální dopravě plánujeme již za několik měsíců uvádět do provozu nové bezbariérové jednotky RegioPanter ve dvouvozové variantě. První z nich zamíří na tratě Plzeňského a Karlovarského kraje, další je pak budou následovat do Jihočeského kraje nebo na Vysočinu. Celkem půjde o 50 nových vlaků. Pro Moravskoslezský kraj se současně chystá pět třívozových patrových vlaků koncepce push-pull. V současné době už probíhají zkoušky první soupravy.

Neohrozil nepříznivý vývoj pandemie koronaviru vaše plánované investice?

Některé naše plány jsme museli přehodnotit a průběžně to děláme stále. Nicméně investice do vozidel odkládat nelze. Stejně tak nelze rezignovat na rozvoj opravárenské základny. S tím, jak přebíráme další a další nové vlaky, roste i potřeba dostatečných kapacit pro jejich údržbu, proto pokračujeme v budování nových opravárenských hal. Jedna byla nedávno dokončena v Brně-Maloměřicích, další se aktuálně staví v Plzni. V plánu máme i haly v Chebu, v Českých Budějovicích nebo v Olomouci.

Museli jste v důsledku koronavirové pandemie učinit nějaká rozsáhlejší úsporná opatření, např. propouštění zaměstnanců?

Ano. Nejsme v režimu hromadného propouštění, ale průběžně dochází ke snižování stavů, řádově jde o nižší desítky lidí měsíčně. Předpokládám, že tento trend bude pokračovat s tím, jak budeme zjednodušovat řídicí strukturu firmy. Někde máme až šest stupňů řízení, což rozhodně není efektivní ani účelné. V rámci úspor jsme odložili některé investice a zároveň došlo od dubna ke snížení tzv. smluvních mezd, které má ve firmě necelých 700 lidí. Úspory zkrátka hledáme, kde se dá.

Každý rok připravujete pro své zákazníky řadu novinek. Bude tomu tak přes současnou nepříznivou situaci i letos?

Asi největší novinkou budou již zmíněné dálkové vlaky InterJet nebo soupravy RegioPanter na nové zrychlené lince spojující Plzeň, Mariánské Lázně, Cheb a Karlovy Vary. Rozvíjíme ale také služby pro zákazníky. Koncem loňského roku například proběhla výměna datových SIM karet ve stovkách osobních vozů a jednotek. V našich spojích tak zákazníkům nabízíme ještě rychlejší a stabilnější připojení k internetu přes wi-fi. Na léto, kdy očekáváme větší rozvolnění proti­epidemických opatření, chystáme zajímavou akviziční nabídku pro výhodné volnočasové cestování. Ale jsou to i další novinky jako nové vstupní zázemí pro návštěvníky našeho muzea historických vozidel v Lužné u Rakovníka a podobně.

Věříte, že se situace brzy vrátí do starých kolejí?

To určitě ne. Ale všichni doufáme, že díky očkování se situace zlepší a lidé se začnou do vlaků postupně vracet. My pro to děláme maximum. Čistíme, doplňujeme hygienické prostředky, dezinfikujeme interiéry souprav a vybavujeme vlaky dávkovači na dezinfekci. Snažíme se, aby vlaky zůstaly bezpečné a lidé s námi mohli cestovat bez obav.


Ostatní