fbpx

Společnost ZEBR s.r.o. sídlící v malebné krajině Pálavy se zabývá produkcí strojů na žaluzie. Jednatel společnosti Richard Zelinka vidí budoucnost společnosti i přes současnou obtížnou epidemiologickou situaci pozitivně. I v pandemii se totiž společnosti dařilo dobře fungovat, a dokonce posilovat pozici v Mexiku.

Řekněte nám nejprve něco o historii vaší společnosti.

Historie naší společnosti se začala psát roce 1991, kdy můj otec František Zelinka založil zámečnickou firmu. V našem blízkém okolí byla tehdy velmi rozšířená výroba žaluzií. Několik velkých firem vyrábělo žaluzie na zakoupených linkách a ty dříve nebo později potřebovaly různé opravy a náhradní díly. Otcův známý nás oslovil s požadavkem na servis těchto strojů, a tak jsme se na tento segment začali zaměřovat více a více. Zájem o žaluzie, respektive o stroje na výrobu žaluzií byl velký, proto nám dávalo větší smysl věnovat se převážně výrobě strojů na žaluzie než hledat uplatnění v automotive.

Jste exportně zaměřená firma, které trhy máte obsazeny?

Klíčovým trhem pro nás je Evropa, ale instalace máme po celém světě – v Austrálii, Izraeli, v Rusku i v Mexiku, takže působíme celosvětově. Není pro nás problém stroj kamkoliv dodat a nainstalovat, zaškolit personál, zkrátka poskytnout full servis. Zakládáme si na tom, že obchod pro nás nekončí dodáním stroje; jeho neméně významnou součástí je servis, výroba náhradních dílů, poradenství a navazující úkony.

Takže nejste jen prodejci strojů, ale poskytujete i poradenství a servis?

Ano a tuto část obchodu vnímáme jako neoddělitelnou součást partnerství, která je mnohdy důležitější než samotný prodej konkrétního stroje. Naším primárním cílem je, aby každý zákazník byl spokojený a aby naše spolupráce měla dlouhodobý charakter. Servisní oddělení má šest lidí a další navazující pracovníky, kteří organizují dodávky náhradních dílů, poskytují telefonickou podporu atd. V rámci servisu nabízíme celou řadu služeb – pravidelnou údržbu, upgrady strojů, zaškolení obsluhy, poradenství ve věci potřebných náhradních dílů, aby při jakémkoliv výpadku nedošlo k zastavení výroby, apod.

Který stroj se nejlépe prodává?

Nejlépe prodávaným strojem je Triangl 14 NC. Představili jsme jej jako novinku na veletrhu ve Stuttgartu v roce 2006 a naše zákazníky i konkurenci jsme jeho unikátní koncepcí ohromili. Stroj je díky svým možnostem a neustálému vývoji mimořádně žádaný a na trzích úspěšný. Naše stroje, nejen Triangl 14 NC, navrhujeme tak, aby bylo možné je později upgradovat.

Jak se vás dotkla koronakrize?

Krize kolem koronaviru nás zasáhla jako mnoho jiných firem, problém byl hlavně v exportu. Správně nastavená obchodní strategie firmy nám ale umožnila již nasmlouvané zakázky vyrábět na sklad a stroje okamžitě po otevření hranic vyvézt a nainstalovat. Instalace stroje a zaškolení obsluhy našimi techniky byly obecně asi největším omezením během zpřísněných opatření, vzniklou situaci jsme ovšem vzali jako výzvu a hledali nové cesty pro různá technická řešení spojená s instalací. On-line spojení nikdy plnohodnotně nenahradí osobní kontakt, ale jako dočasné řešení díky našemu profesionálnímu týmu a nadstandardním vztahům se zákazníky fungovalo velmi dobře. Samostatnou kapitolou byla komunikace s místními hygienickými stanicemi v otázkách aktuální situace na daném místě, kdy ani zákazník neměl informace o všech formalitách potřebných pro příjezd.

Změnili jste v koronakrizi něco ve stylu práce?

Stejně jako spousta jiných firem jsme začali ve větší míře využívat např. home office. Také jsme museli velice rychle přejít na nový způsob komunikace jak uvnitř firmy, tak zejména se zákazníky, partnery a dodavateli. Zapojili jsme se např. také do 3D tisku ochranných pomůcek a nepřestáváme finančně podporovat nejrůznější spolky a organizace z našeho okolí.

Jak vypadá vývoj nového stroje a jak dlouho trvá?

Vývoj stroje je dlouhodobý živý proces, ve kterém se zrcadlí požadavky zákazníka, naše zkušenosti, technické možnosti a vize předčit očekávání klienta. Časová náročnost vývoje je dle typu stroje tři až šest měsíců, následuje výroba jednotlivých dílů a montáž. Každý stroj je originál vyráběný dle požadavků zákazníka, a i když je konfigurace strojů stejná, neexistují dva totožné stroje. Jedinou standardizovanou řadou strojů je typ VT Start určený pro začínající výrobce žaluzií, zde zákazník nemá možnost konfiguraci stroje nijak ovlivnit, pouze si zvolí jeden ze dvou typů profilů a ani pozdější upgrade není možný.

Jaké máte plány do budoucna?

Naše společnost se v rámci divize lisovny specializuje na výrobu komponent pro žaluzie; v minulém roce jsme spustili výrobu tlakového lití zinku, čímž máme produkci vodicích kovových čepů pro venkovní žaluzie dle různých specifik zákazníků plně pod kontrolou a ručíme za jejich kvalitu. Příští rok zahájíme stavbu nové haly ve stávajícím areálu, firma se neustále rozrůstá a spolu s tím rostou i nároky na rozšiřování technologického zázemí, administrativy a skladů. Nová hala bude splňovat všechny nároky současné doby, přirozeně zapadne do krajiny a našim zaměstnancům umožní pohodlněji a efektivněji pracovat.

V předchozím roce se nám podařilo po několika letech aktivní účasti na mexickém trhu založit pobočku Zebr México. Velmi intenzivně jsme při zakládání společnosti spolupracovali s místní kanceláří CzechTrade a využili jsme i podporu ministerstva zahraničních věcí pro projekty ekonomických aktivit v zahraničí. Mexiko je velmi specifickým trhem s obrovským potenciálem a pevně věřím, že tato pobočka není v rámci Latinské Ameriky poslední.

Daří se vám získávat nové zaměstnance?

Obecně se problematika náboru nových zaměstnanců odvíjí v závislosti na specializaci dané profese, některé pozice se obsazují snadněji, některé hůře. Nacházíme se v blízkosti Brna a technicky zaměřených firem je v okolí spousta, nicméně žádný výrazný problém se získáváním nových kvalitních zaměstnanců nemáme. Naše firma má velmi dobré jméno jako kvalitní a stabilní zaměstnavatel; aktivně podporujeme školy s technickým zaměřením, spolupracujeme s vysokými školami, přijímáme studenty na praxi a často se stane, že se ze studenta stane náš špičkový spolupracovník.





Diskuze

Doporučujeme

Rakovina jako mitochondriální metabolická nemoc

Babiš chce miliardy na onkologické centrum. Americký profesor Thomas Seyfried přitom zná řešení, které zdaleka tolik nestojí.

27. ročník odborné konference Dny teplárenství a energetiky ukázal, že české teplárenství ušlo velký kus cesty. V cíli ale rozhodně není

Podobně jako v loňském roce, i letos otevřel konferenci místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Připomněl, že teplárenství se dotýká 1,7 mil. domácností v ČR, což z něj dělá z jeho pohledu nejdůležitější energetickou výzvu do následujících let.