Inzerce

Správa mostů v gesci Ředitelství silnic a dálnic

28. března 2022
Správa mostů v gesci Ředitelství silnic a dálnic

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) má aktuálně ve správě přes pět tisíc mostů v různých stupních stavebního stavu. V tabulce je patrný aktuální stav mostů, který se průběžně mění, což je způsobeno prováděním pravidelných prohlídek mostů, tyto prohlídky probíhají jednou až dvakrát do roka. Dále do aktuálního vyhodnocení vstupuje velká rozestavěnost na stavbách, přičemž v letošním roce dochází k otevření 118,7 kilometru nových silnic a dálnic, díky kterým také přibude nemalé množství nových mostů.

Rok výstavby I II III IV V VI VII Celkem
  – bezvadný – velmi dobrý – dobrý – uspokojivý – špatný – velmi špatný – havarijní  
do 1850 3 5 9 9 6 1 0 33
1850–1900 12 18 35 37 8 2 1 113
1901–1910 1 5 0 6 2 0 0 14
1911–1920 5 4 8 11 4 0 0 32
1921–1930 11 8 19 16 2 2 0 58
1931–1940 23 25 35 31 19 8 0 141
1941–1950 15 24 32 33 15 1 0 120
1951–1960 14 41 43 47 20 4 0 169
1961–1970 29 65 91 79 48 17 0 329
1971–1980 82 132 218 178 86 41 1 738
1981–1990 43 92 183 203 91 34 1 647
1991–2000 7 201 311 141 30 4 0 694
2001–2010 195 644 236 88 7 3 0 1173
2011–2020 347 146 32 2 1 0 0 528
V systému neurčeno 7 48 53 52 34 12 0 244
Celkem 794 1458 1305 933 373 129 3 5033



Správa mostů není jednoduchým oborem a v rámci organizace se jí zabývá nemalá skupina odborníků, která jim věnuje značnou péči. Pro zajištění požadované životnosti mostů až sto let je nutné na mostech provádět opravy a výměnu komponent, jež mají životnost nižší než most jako celek. K těm patří například vozovka, izolace nosné konstrukce, mostní závěry, ložiska a další. Tyto práce jsou zařazeny do kategorie oprav mostů. V rámci těchto oprav byla vytvořena strategie, ze které vyplývá, že minimální investice do oprav mostů se musí pohybovat v rozmezí 1,84–2,2 miliardy korun pro udržitelnost aktuálního stavebního stavu mostů. Tato strategie byla zpracována hlavně pro kalkulaci nákladů na období let 2020 až 2025, kdy je cílem zlepšení stavebního stavu a eliminace nevyhovujícího stavu mostů ve stupni VI–VII. Cílem této strategie je zlepšit stav mostů do roku 2025 tak, abychom byly opravovány mosty již ve stupni V. Pro naplnění této strategie je potřeba v jednotlivých letech investovat přes tři miliardy korun.

Mezi významné opravy mostů, které byly realizovány v minulých letech, můžeme zařadit například opravu Žďákovského mostu na Písecku přes vodní nádrž Orlík z roku 1967, která trvala dva roky a vyšla celkem na 175 milionů korun. Při opravě mostu se rekonstruovala ocelová i betonová konstrukce. Na mostě je nová izolace, nové odvodnění, zábradlí a mostní závěry i protikorozní ochrana ocelových částí a sanace betonových pilířů. Most je stále světovou jedničkou, co se týká jednoobloukového plnostěnného oblouku, který má rozpětí 333 metrů. Délka mostu je půl kilometru a výška nad hladinou 80 metrů.

Také je potřeba zdůraznit modernizaci dálnice D1, v jejímž rámci bylo opraveno 127 mostů (92 dálničních mostů a 35 nadjezdů), a zvláště je možné zmínit most Vysočina nad údolím řeky Oslavy u Velkého Meziříčí.

V případě modernizace mostu Vysočina, která byla rea­lizována v rámci modernizace D1, úsek 19 – exit 141 Velké Meziříčí západ – exit 146 Velké Meziříčí východ, je most rozšířen směrem do zrcadla mostu tak, že komunikace na mostě byla upravena na šířku 12,5 m mezi svodidly. Základní charakteristiky zůstávají stejné, mění se volná šířka mostu (2 × 12,5 m mezi svodidly) a šířka nosné konstrukce (14,45 m – levá NK, 14,45 m – pravá NK). Stávající most pochází z roku 1979. Na mostě nebylo provedeno pouze rozšíření, ale i spousta dalších oprav, jako například realizace nové izolace, vozovky, osazení nových ložisek a mostních závěrů, oprava PKO a další práce. V rámci modernizace dálnice D1 proběhla oprava i řady dalších mostů, jako například dvoupatrového mostu přes Želivku nebo mostu Velké Hvězdonice.

Správa mostů ale není jen o jejich opravě, důležitá je i jejich údržba, kterou je nutné provádět několikrát do roka. Mezi tyto činnosti můžeme zařadit například čištění mostních závěrů a ložisek, čištění odvodnění mostu nebo údržbu (kontrolu) stavu ložisek mostu s využitím specializované prohlížečky, která je svými parametry největší v České republice.    

Letos se ŘSD v případě údržby věnovalo i procesu digitalizace. Hned začátkem letošního roku implementovalo do interního systému celou databázi prohlídek BMS, která byla využívána pro evidenci provedených prohlídek mostů. Jedná se o systém centrální evidence vad (CEV). Tento systém byl původně navržen k účelu správy a údržby vozovek a má velkou výhodu v tom, že je plně kompatibilní a má nastaveny vazby na ostatní systémy, které jsou ŘSD vy­užívány, jako například ekonomické systémy pro fakturaci či realizované zakázky.

Systém CEV se skládá ze dvou částí, a to z webové a mobilní aplikace. Jeho cílem je plně automatizovat systém odstraňování vad, evidenci záruk jednotlivých stavebních objektů převzatých do správy ŘSD, pasportizaci vad, hlídání konců záručních dob a další. Systém je postaven modulárně a k aktuálním modulům vad vozovek, záruk, pasportizace, mostů a tunelů budou přibývat další moduly, na kterých se pracuje, jako modul portálů dopravního značení, opěrných zdí nebo protihlukových stěn.

Modul mosty se díky tomu, že byl implementován do systému CEV, daří dále významně rozšiřovat a upravovat. Jde o hlavní systém ve správě mostů a už při samotné implementaci byly rozšířeny číselníky, díky nimž je možné se dostat až do podrobností, jaké výrobky jsou na mostech osazeny. Do budoucna budou doplněny funkcionality pro archivaci nejen prohlídek mostů, ale i projektových dokumentací mostů, oprav a diagnostik. Kromě toho byl v modulu mostů doplněn nový katalog vad mostů a aktuálně je vytvářena metodika vypracování projektu sledování a údržby mostů, která bude také implementována do systému CEV mosty.

V posledních letech se povedlo nejenom dobře investovat do oprav mostů – objemy finančních investic do oprav mostů se zvedly o více než pětinásobek oproti roku 2012 –, zároveň ale došlo i k významnému zefektivnění činností údržby, prohlídek a digitalizace správy mostů v gesci ŘSD.


Jiří Hlavatý,

ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD ČR











 


Ostatní