Inzerce

Exkurze do leteckého průmyslu ve Zlínském kraji

10. října 2022
Exkurze do leteckého průmyslu ve Zlínském kraji

V České republice byla vždy bohatá tradice letectví. O mezinárodní věhlas se postaraly letouny z dílny společnosti Aero Vodochody L-39 Albatros, ale také stroje produkované v moravských závodech. I ty doposud létají po celém světě a právem si zasloužily zájem a pozornost přesahující naše hranice.

Historie výroby letadel ve Zlínském kraji

V roce 1934 založila otrokovická firma Baťa Zlínskou leteckou společnost, a. s., která se nejprve zaměřovala na výrobu bezmotorových kluzáků a letadel, později do své produkce přidala také stroje motorové. Nejznámějším je Zlín Z-XII, který byl ve své době nejrozšířenějším sportovním letounem v Evropě. Dalšími úspěšnými letadly z Otrokovic byly Zlín Z-226 Trenér, vyvinutý v šedesátých letech a dodnes používaný pro výcvik pilotů, a v sedmdesátých letech vyvinutý Zlín Z-50. Ten je kvalifikován jako nejúspěšnější v počtu překonaných rekordů, získaných vítězství a ocenění v akrobatickém létání.

Od roku 1936 působil v Kunovicích pobočný závod společnosti Avia Letňany, který se specializoval na opravy všech typů letadel na území České republiky, od roku 1967 existující již pod samostatným názvem Let Kunovice. Počátkem devadesátých let se název podniku několikrát měnil a od roku 2005 je společnost známá pod současným názvem Aircraft Industries, a.s.

Historicky v Kunovicích probíhal expanzivní vývoj a výroba nových produktů. V roce 1957 zde konstruktéři sestavili první vlastní letoun L 200 Morava, v roce 1961 pak následoval zemědělský letoun Z 37 Čmelák. Vyráběl se tu také cvičný proudový letoun L 29 a bezmotorové větroně, mezi nejznámější se řadí L 13 Blaník s téměř 2650 vyrobenými kusy. Na konci osmdesátých a začátkem devadesátých let byl v Kunovicích dokončen vývoj čtyřicetimístného regionálního turbovrtulového letadla L 610. V té době bylo zhotoveno a úspěšně zalétáno několik prototypů, ale z důvodu rozpadu tradičních trhů se letadlo bohužel nezačalo vyrábět sériově. Počínaje rokem 1969 až do současnosti probíhá v Kunovicích výroba devatenáctimístného letounu L 410, kterého bylo vyprodukováno přes 1200 kusů, a postupnou modernizací tohoto modelu firma Aircraft Industries dospěla až k zásadní inovaci v podobě nového letounu L 410 NG.

Současná situace v moravském leteckém průmyslu

I v současnosti je centrem leteckého průmyslu v kraji město Kunovice. Působí zde zejména dva významní výrobci dopravních letadel, již zmíněný Aircraft Industries, který je známý zejména díky úspěšnému devatenáctimístnému letounu L 410, a společnost Evektor vyvíjející letadla EV-55 Outback. V tomto regionu se můžeme setkat také s několika firmami zabývajícími se vývojem a výrobou ultralehkých a lehkých sportovních letadel, zmiňme například Czech Sport Aircraft, BRM Aero, a společnostmi, které jsou výrazně provázány s leteckým průmyslem. Jsou to zejména klíčoví subdodavatelé výrobců letadel a další partneři sdružení v Moravském leteckém klastru. Řadí se k nim například uherskohradišťský Mesit, jenž dodává komponenty pro mnoho dalších leteckých společností. Úspěšná historie i současnost výroby letadel se nachází také v Otrokovicích, kde hlavně Zlín Aircraft navázal na velkolepé úspěchy cvičných, akrobatických a víceúčelových letadel Zlín.

Mesit jako významný subdodavatel komponent

Mesit se účastní značné části leteckých programů na území České republiky a je dlouholetým dodavatelem přístrojů pro společnost Aircraft Industries. K těsné spolupráci obou firem docházelo již od vzniku firmy, což je v letošním roce sedm­desát let. Nově konstruované přístroje s označením LUN postupně nahrazovaly sovětské přístroje, vyráběné zpočátku v licenci. Nasazovány byly v programech L 200, Z 37, L 29, L 410 a L 610.

Obchodní sortiment zboží pro letoun L 410/420 představoval 78 přímo nabízených položek a 53 položek, které byly dodávány přes společnost GE Aviation Czech jako součásti jednotlivých variant motoru M 601.

Mesit se zapojil do projektu Mosta pro komplexní modernizaci letounu L 410 za účelem zvýšení efektivnosti a ekonomie provozu. Mesit vyvinul a v současné době dodává pro letoun L 410 NG několik leteckých systémů – systém měření paliva, elektronické součásti pro řízení odledňování draku letounu, systém vyhřívání čelních skel, řízení vytápění kabiny a systém kontroly dodávek elektrické energie pro ohřev sond statického a celkového tlaku.

Význam Zlínského kraje v leteckém průmyslu

Zlínský kraj je z hlediska zaměstnanosti nejprůmyslovějším regionem České republiky.  Právě v tomto kraji je nejvyšší koncentrace letecké výroby a je jediný, kde probíhá vývoj i výroba vlastních dopravních letadel v komplexním měřítku.

Výrobou letadel, vybavení a komponent se ve Zlínském kraji aktivně zabývá přibližně 40 firem zaměstnávajících několik tisíců odborníků a generujících pravidelně tržby okolo 3,6 miliardy korun. Tato oblast se právem podílí na každoročním nárůstu zaměstnanosti i tržeb v posledních letech. Nelze opomenout, že na tento úzký průmyslový segment jsou navázány desítky dalších průmyslových firem ve Zlínském kraji, a to zejména elektrotechnického, strojírenského, kovodělného, gumárenského, plastikářského nebo chemického průmyslu.

Výrobci letadel i další spřízněné firmy v regionu rozvíjejí kromě vzájemných dodavatelsko-odběratelských vztahů také strategickou spolupráci, zejména v rámci společných aktivit Moravského leteckého klastru, Asociace leteckých a kosmických výrobců ČR či Technologické platformy letectví a kosmonautiky.

Nejen pro potřeby leteckých výrobců v regionu slouží v kraji také neveřejné mezinárodní letiště v Kunovicích a vnitrostátní neveřejné letiště v Otrokovicích.

Důležitým aspektem je výchova a vzdělávání nových spe­cialistů na leteckou techniku, kterých postupem času výrazně ubývá. Mladým nadějím dává např. společnost Aircraft Industries velkou pozornost, proto založila a úspěšně provozuje vlastní Střední školu leteckou. Také Mesit provozuje vlastní střední školu a vychovává další generaci specialistů v elektrotechnických a strojních oborech

Zlínský kraj si uvědomuje současný význam i velký rozvojový potenciál leteckého průmyslu. Podpora tohoto průmyslu je nejen zakotvena v krajských strategických dokumentech, ale je také realizována konkrétními podpůrnými nástroji, které pomáhají realizovat zájmy leteckého průmyslu v kraji.







Ostatní