Koyo Bearings Česká republika s.r.o. se sídlem v Olomouci je předním světovým výrobcem ložisek pro automobilový průmysl. Jak pro Reportáže z průmyslu uvedl ředitel Petr Novák, firmě se daří na všech frontách. Významně investuje do výroby, pracuje na získání nových zákazníků a postupně navyšuje obrat.

Jednou z největších novinek vaší firmy je nová kalicí pec, která vám umožní výrazně zvýšit výrobu. Můžete přiblížit, kolik ložiskových kroužků díky ní vyrobíte za hodinu a jak celkově probíhá výroba?

V posledních letech jsme rapidně zvyšovali objem výroby, současná kalicí pec se tím ocitla na hraně své kapacity. Jedním z rozhodovacích faktorů pro výstavbu průběžné kalící pece bylo navýšení objemu výroby, což umožní mít dostatečnou kapacitu pro jeho plánovaný růst. Nová kalící pec dokáže pojmout až 220 kilogramů ložiskových kroužků za hodinu, což je cca. 32 000 kusů ložisek za den. Bude užívána paralelně s původní kalící pecí, což nám také dává prostor pro další růst produkce v následujících letech. Její cena je 90 milionů korun, a jde tak o největší jednorázovou investici od založení firmy. Specialitou kalicích pecí používaných v našem závodě je kalení v solné lázni, ne do většinou využívaného oleje nebo vody. Kalení materiálu v solné lázni je šetrnější zvlášť k tenkostěnným ložiskovým kroužkům, jejichž výrobou jsme se začali zabývat v souvislosti s celkovým trendem downsizingu v automobilovém průmyslu.

Sůl pro kalení recyklujeme pomocí odsolovače, který separuje sůl od vody. Sůl je tak zpětně využita, čímž ročně ušetříme až 128 tun odpadu, který by musel být zlikvidován jako nebezpečný odpad.Testovací provoz jsme zahájili na začátku dubna. Po vychytání případných nedostatků přejde zvolna do ostrého provozu.

Výhledově uvažujete o tom, že postavíte novou výrobní halu. Jaké benefity by vám přinesla?

O záměru jednáme s naší japonskou korporací JTEKT Corporation. Ta spolu s námi zkoumá, jestli by v případě výstavby měla nová hala plné využití. Je to složité rozhodování, protože nikdo neví, jak se bude vyvíjet poptávka v automobilovém průmyslu v horizontu příštích řekněme 10 až 20 let. Teď sice máme pozitivní období konjunktury, ale může přijít krize – první náznaky zpomalení už jsou. Nevyužitá hala by nás pak vyšla velmi draho, investice by se pohybovala v řádu stovek milionů korun. V případě realizace by nám hala umožnila skladovat všechen materiál interně a nepotřebovali bychom si pronajímat externí sklad, jak je tomu v současnosti. Součástí nové haly by bylo také středisko přestavby strojů, rozšířili bychom také soustružnu (tím bychom se vyhnuli externímu soustružení, které v současnosti využíváme zhruba u padesáti procent produkce), došlo by k rozšíření školicí místnosti Do-Jo a vzniklo by strategické místo pro další expanzi.

Do výroby investujete prakticky pořád, již dříve jste pořídili třeba mikrocentrickou brusku nebo omílačku se sušičkou. Jaké další investice aktuálně chystáte?

Další investice samozřejmě chystáme, rozpočet pro tyto účely na tento rok bude velmi podobný tomu loňskému, tedy 160 milionů korun. Zhruba od roku 2012 masivně investujeme do nových strojů nebo do kompletní modernizace starších strojů a do nákupu výrobních linek. Linky mají spoustu výhod – meziprodukci není potřeba převážet mezi jednotlivými stroji, čímž se ušetří spousta času a sníží se riziko chyb. Linky až o patnácti strojích obsluhuje pouze jeden zaměstnanec. Nevýhodou je, že se těžko využívají při realizaci malých zakázek, protože jejich kompletní seřízení na výrobu jiných výrobků je zdlouhavé a složité. I když pod japonskou filozofií Toyota Production System seřizujeme tyto linky v čase do 30 minut, stále pracujeme na dalším snížení seřizovacích časů. Naším plánem je propojení co nejvíce strojů  pomocí dopravníků, abychom výrobu zrychlili a zjednodušili. Máme v plánu instalaci kamer pro automatickou
 detekci vad balicího robotu, nákup tří nových soustruhů, generální modernizaci brusek, nákup nového vrtacího stroje, nákup nového robotu na oddělení montáže a desítky menších akcí.

Mezi vaše klienty patří významné automobilky, jakými jsou Jaguar, Porsche či Bentley. Na jakých zakázkách v současnosti pracujete?

Pracujeme teď na získání několika nových zákazníků, ale nerad bych zatím říkal konkrétní jména, protože jsme stále ve fázi jednání. Z významných nových zakázek z poslední doby to jsou třeba jehličková ložiska a vymezovací kroužky do nového plně elektrického SUV Jaguar I-Pace. Jde zároveň o první aplikaci našich výrobků v elektromobilech, což je trend, který chceme a musíme sledovat i v budoucnosti. Velice si vážíme také možnosti vyrábět ložiska do nových modelů Porsche (911, Panamera a Cayenne) a Bentley Bentayga. Vyrábíme je na nové plně automatické lince s montážním robotem, kterou jsme instalovali v srpnu 2018. Její kapacita je 600 tisíc kusů ložisek ročně. Z dalších nových projektů jsou to třeba ložiska do velkých kolových jeřábů značky Terex,  žacích strojů na bavlnu pro zákazníka John Deere, osobních automobilů značky GM (General Motors) nebo ložiska do brzdových soustav vlaků TGV pro zákazníka Faiveley.

Do jakých zemí vyvážíte zboží především? Plánujete se zaměřit i na nové trhy?

Vyvážíme převážně do Německa a ostatních zemí Evropské unie. I v zemích mimo EU máme několik zákazníků, například v USA, Číně nebo v Japonsku. Nicméně v naší strategii neuvažujeme v intencích rozšiřování trhů o další země, ale uvažujeme spíše o jednotlivých zákaznících. Při dnešní úrovni logistických možností je pro nás to, z jaké země daný zákazník pochází, méně podstatné.

Jak se vám daří z hlediska tržeb a jaký očekáváte další vývoj? Jaké jsou vaše vize a plány do budoucna?

V roce 2017 jsme poprvé překročili hranici 1 miliardy Kč v tržbách. V roce 2018 vzrostl růst tržeb o 5%. V novém fiskálním roce neočekáváme zpomalení, způsobené celkovou hospodářskou situací světové ekonomiky a automobilového průmyslu, ale mírný růst do 3-5%. A ten je dán především novými nominacemi od zákazníků. Chceme určitě dál pokračovat v investicích do automatizace, robotizace a digitalizace, což jsou prvky Průmyslu 4.0. Tyto investice nám přináší spoustu výhod – zvýšení kvality, produktivity, lepší sledování procesů či menší potřebu zaměstnanců, kteří se na přehřátém pracovním trhu těžko shání. Za pomoci našeho výzkumného centra v brněnském Technologickém parku plánujeme podílet se na vývoji a výrobě ložisek do nových aplikací – elektromobilů a aut s hybridními pohony, kde vidím cestu a velkou příležitost pro další růst do budoucna.

 

Připravila Petra Srstková