fbpx

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS a.s. je nejstarší výrobce dopravních prostředků na světě s tradicí od roku 1850, celosvětově druhý nejstarší výrobce nákladních automobilů a třetí nejstarší výrobce osobních automobilů. Současným nosným výrobním programem jsou těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu terén–silnice. Jejich konstrukce je založena na originální tatrovácké koncepci podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. Pro tato auta je charakteristická velmi dobrá průchodivost nejtěžšími terény v extrémních klimatických podmínkách, vysoká spolehlivost a vynikající užitné vlastnosti.


Loni v listopadu se společnost Tatra Trucks umístila na prvním místě v kategorii značka, na kterou jsou Češi nejvíce hrdí a na druhém místě v kategorii tradiční česká značka v anketě Česká značka 2019. Domníváte se, že přímý prodej Tatry zahraničnímu vlastníkovi po roce 1989 by byl právě kvůli této značce a trhům, na nichž byla etablovaná, lepší?


K takovéto otázce se nemáme jak vyjádřit. V roce 1989 šlo o jinou firmu s jinou vlastnickou strukturou. Současní čeští majitelé jsou vlastníky od roku 2013. A to, že je Tatra Trucks dnes v českých rukou, je i podle výsledků této ankety za poslední roky vnímáno českou veřejností pozitivně.

Tržby společnosti Tatra Trucks za prvních devět měsíců loňského roku přesáhly tři miliardy korun. Jaký podíl na tomto výsledku má produkce pro vojenské účely a jaký pro civilní sektor?

Poměr je přibližně 50 procent vozidel pro speciální účely, tedy armáda, hasiči a záchranáři, druhá polovina připadá na civilní sektor.

Tatra Trucks dodala v letech 2015–2018 jordánské společnosti King Abdullah II Design and Development Bureau asi 600 podvozků za zhruba miliardu korun a jordánské armádě 60 nákladních vozidel za 200 milionů korun. Nabízí se tím společnosti Tatra Trucks vstup na další trhy v dané oblasti?

Každá významná zahraniční zakázka je velmi dobrou referencí pro potenciální zákazníky v dané oblasti. Co se týče Blízkého a Středního východu, jsou to teritoria, na kterých kopřivnická automobilka dlouhodobě působí. Už v letech 1997 a 1998 společnost Tatra Trucks dodala armádě Spojených arabských emirátů přes tisíc vozidel řady T-815/816, která tvoří stěžejní část jejího logistického vybavení. Tatra provádí opravy těchto vozidel. Vozidla Tatra tvoří i významnou část výzbroje izraelské armády, kterou v minulých letech získala v rámci americké vojenské zahraniční pomoci. V roce 2014 vznikly v Saúdské Arábii výrobní kapacity na výrobu středních vozidel Tatra a v roce 2018 kopřivnická automobilka dokončila s místními partnery také nový montážní závod na výrobu těžkých vozidel Tatra. V minulém roce společnost Tatra Trucks získala další objednávky z Jordánska na 300 podvozků v hodnotě přes jednu miliardu Kč.

 Jak se vyvíjí spolupráce Tatra Trucks s indickou armádou a dodávky do Brazílie?

Spolupráce s indickou státní společností BEML, která zajišťuje dodávky vozidel Tatra pro indickou armádu, úspěšně pokračuje. Na podzim roku 2018 zástupci kopřivnické automobilky podepsali klíčové memorandum o porozumění s touto významnou indickou firmou. Stalo se tak při příležitosti zářijové návštěvy indického prezidenta Ráma Nátha Kóvinda v České republice. Memorandum zástupci obou firem podepsali na Indickém podnikatelském fóru konaném v Praze za přítomnosti prezidentů Indie a České republiky. Memorandum znovu potvrdilo pozici společnosti Tatra Trucks jako strategického partnera indického ministerstva obrany a také znamená, že Tatra Trucks vystoupila z řady běžných dodavatelů techniky pro indickou armádu a vrátila se na klíčové pozice, které měla na indickém trhu ve vztahu k indické armádě i před lety.

Loni Tatra Trucks navázala na dodávky podvozků pro vojenské aplikace do Brazílie z roku 2018, která patří již několik let k tradičním odběratelům. V roce 2019 kopřivnická společnost získala zakázku na 56 kompletních podvozků ve variantách 4×4 a 6×6, což znamená navýšení o více než dvojnásobek oproti roku 2018. Brazilský partner na dodávané tatrovácké podvozky s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, které jsou osazeny i motory a převodovkami značky Tatra, instaluje speciální pancéřované nástavby. Zkompletovaná vozidla jsou zčásti určena pro brazilskou armádu, ostatní najdou své uživatele v dalších ozbrojených silách. Tatra Trucks díky dlouhodobé a velmi dobré spolupráci s brazilskými partnery očekává další zakázky i v budoucnu.

Brazilský partner objednal i tři vozidla modelové řady Tatra Terra s podvozkem v konfiguraci náprav 8×8. Na tyto vozy s motory a převodovkami značky Tatra opatřené hákovými nakladači instaluje německý obchodní partner speciální nástavby a zkompletované automobily pak budou sloužit v Jižní Americe jako nosiče pontonových mostních souprav.

Jaké další zakázky bude Tatra Trucks realizovat pro Ministerstvo obrany ČR?

Smlouvu na dodávku jednatřiceti těžkých terénních nákladních vozidel Tatra Force podepsala Tatra Trucks s Ministerstvem obrany ČR na květnovém veletrhu IDET 2019. Jen o měsíc později podepsalo Ministerstvo obrany kontrakt na 62 obrněných vozidel Titus na podvozku Tatra, na jehož výrobě se bude podílet nejen Tatra Trucks, ale také Tatra Defence Vehicle nebo firmy Retia, Eldis a další z holdingu Czechoslovak Group. Zatím poslední zakázkou pro Ministerstvo obrany ČR je objednávka 71 nákladních vozidel za více než půl miliardy korun ze srpna loňského roku. Těchto 37 těžkých automobilů modelové řady Tatra Force a 34 středních vozů modelové řady Tatra Tactic má být dodáno v příštích dvou letech. Další tři desítky vozidel řady Force může armáda podle potřeby obdržet v období 2022 až 2024.

V lednu 2017 podepsalo Ministerstvo obrany ČR s podnikem Tatra Defence Vehicle smlouvu na dodávku 20 speciálních obrněných vozidel Pandur II. V jakém stavu je nyní tato zakázka? Jaký je vztah společností Tatra Defence Vehicle a Tatra Trucks?

Společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) patří do holdingu Czechoslovak Group (CSG), a je tedy stoprocentně vlastněna majitelem holdingu CSG Michalem Strnadem. S výrobcem nákladních vozů Tatra Trucks ji pojí pouze osoba jednoho z majitelů – Tatra Trucks je společně vlastněna podnikateli Michalem Strnadem a Reném Materou. Tatra Trucks stojí mimo holding CSG a není s podnikem Tatra Defence Vehicle nijak přímo propojena, jde o dva zcela samostatné subjekty. Obě firmy spolu samozřejmě spolupracují na některých projektech, především na vývoji a následující výrobě obrněných vozidel Titus pro českou armádu, TDV také vyrábí pancéřované kabiny určené pro vojenské verze automobilů Tatra.

První čtyři kusy z 20 objednaných speciálních spojovacích a velitelsko-štábních Pandurů byly AČR dodány v průběhu prosince 2019. Zbylých 16 kusů armáda dostane během následujících měsíců. Tato vozidla byla vyvinuta společností TDV ve spolupráci se státními výzkumnými organizacemi, jako je Vojenský výzkumný ústav, Vojenský technický ústav pozemního vojska, dalšími českými podniky (Retia, Eldis, Meopta, Ray Service, Optokon, Interlink CS, B.O.I.S. Filtry atd.) a společností GDELS-Steyr (dodavatel původních Pandurů II CZ pro AČR, které byly z menší části vyrobeny ve vídeňském podniku GDELS-Steyr, většinu vozidel vyrobil státní podnik VOP v Šenově).

Diskuze

Doporučujeme

Čeká nás Augiášův chlév

MPO i ČEZ tvrdohlavě lpí na dostavbě Dukovan

Snížení emisí skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030, jak ho v Bruselu představila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, je podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka pro Česko nereálné. Jedním z klíčových pilířů Fondu obnovy, který bude financován ze zhruba 182 miliard korun, jež Česko dostane z Bruselu, by měly být investice do zelených projektů. Z příslušného vládního dokumentu ale vyplývá, že některé projekty se zeleným technologiím nevěnují vůbec, u dalších zatím není jasné, co se bude financovat. Náměstkyně ministra průmyslu a obchodu Silvana Jirotková, která rozdělování peněz koordinuje, to omlouvá rychlostí zpracování projektů a podobně. Spíš ale asi jde o to, že MPO se k zeleným plánům Evropské komise staví přinejmenším zdrženlivě.

Tento přístup je zřetelný u polostátní skupiny ČEZ, v níž se má zelené energetice věnovat především společnost ČEZ ESCO. Její generální ředitel Kamil Čermák mluví o své firmě jako o lídru v oblasti efektivních, úsporných a ekologicky šetrných řešení pro podniky, obce i stát. Zdůrazňuje hlavně úspory. Zmiňuje i čistou energii, rozuměj tu atomovou, kvalitní život a až v poslední řadě snižování emisí. Čermákovi jde mezi řádky hlavně o jaderný blok – nové Dukovany. Oficiálně za 160 miliard korun, ve skutečnosti za dvojnásobek, protože v dnešní době nikdo neumí postavit nový jaderný blok za rozumné peníze a v rozumném čase. Celá energetická koncepce ČR proto stojí když ne na lži, tak na nerealistických předpokladech.

Stavební společnosti očekávají v roce 2021 propad trhu o 1,8 %

Praha 24.11.2020 – Stavební společnosti očekávají propad trhu v letošním roce o 2,0 % a v roce 2021 potom o dalších 1,8 %. Vyšší propad trhu očekávají velké stavební společnosti, a to o 2,6 % v letošním roce. Tržby stavebních společností v letošním roce budou stagnovat (0,0 %). V příštím roce poklesnou o 1,3 %. Větší propad tržeb očekává pozemní stavitelství a malé stavební společnosti. Kapacity společností jsou vytíženy na 92 % a společnosti mají v průměru nasmlouvané zakázky na 8 měsíců dopředu. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q4/2020 zpracované analytickou společností CEEC Research za podpory generálního partnera, společnosti BAUMIT, spol. s.r.o.