fbpx

„Domníváme se, že vláda by měla realizovat svou podporu podnikatelům také formou pobídek k transformaci výroby na produkci zdravotnických a ochranných pomůcek, plicních ventilátorů a podobně. Myslíme si, že Česká republika na to má dostatečné kapacity a mnohým podnikům by to i pomohlo překonat současnou krizi," nechali se v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu slyšet podnikatelé Tomáš Jurka a Tomáš Böser, kteří provozují firmu BushcraftShop v Šumperku.

Bushcraft je termín spojený s uměním přežít v divočině, ale i se zábavným a především s pohodlným pobytem v přírodě. Vaše firma vlastní e-shop, ve kterém nabízí testované produkty spojené s touto zálibou. Zaznamenali jste v době nouzového stavu kvůli koronaviru pokles prodeje?

Po vyhlášení nouzového stavu do jisté míry ano. Patrně proto, že naši zákazníci se s touto novou skutečností museli vyrovnat. Potom se ale náš prodej opět ustálil zhruba na původní úrovni, individuální pobyt v přírodě není nijak omezen, naopak se doporučuje. Museli jsme ovšem zavřít až do odvolání kamenné prodejny v Praze a v Šumperku.

Bushcraft je výhradním zástupcem několika světových značek s distribucí pro ČR i SR, které nabízí velkoobchodní formou. Jak nyní funguje váš velkoobchod?

Překvapil nás mimořádný nárůst objednávek vodních filtrů americké značky Sawyer. Filtr využívá dutá mikrovlákna, jejichž stěny tvoří membrána s velikostí pórů max. 0,1 mikrometru, díky čemuž je přefiltrovaná voda kvalitnější než běžně prodávaná balená voda. V současné době nejsme schopní tuto poptávku pokrýt, z důvodu nedostatku výrobní i dopravní kapacity, která dovoz z USA nyní komplikuje. Předpokládáme, že naši zákazníci, z nichž mnozí se orientují ve volném čase na nouzové přežití, se chtějí předzásobit pro situaci, která by použití těchto filtrů vyžadovala. Ostatní objednávky se ale téměř zastavily.

Vaše firma vyrábí nože a vařiče, pouzdra a brašny z kůže, šije batohy a oblečení a další produkty pro pobyt v přírodě pod svou vlastní značkou JUBÖ. Výrobu jste nyní přeorientovali na šití zdravotnických roušek. Chtěli jste využít vysoké poptávky na trhu?

Někteří výrobci v ČR skutečně této příležitosti využívají. Naším motivem byla snaha pomoct, protože si myslíme, že v mimořádné situaci je třeba si vzájemně pomáhat. Například když už roušky prodávat, tak alespoň pouze za výrobní náklady. My je šijeme zdarma pro všechny v okolí. Pro první dodávku jsme využili bavlnu ze skladových zásob, pak jsme objednali další a také pět tisíc metrů lemovky, které je nyní na trhu nedostatek. Dostáváme také bavlněné látky od lidí. Za den ušijeme asi 700 pratelných roušek. U šicích strojů sedí všechny švadleny a na výrobě se podílí celá firma, což je deset lidí. Část našich ušitých roušek transportoval bez jakýchkoli dalších nároků náš kamarád vrtulníkem do ostravské nemocnice a záchranné službě, která měla v té době katastrofální nedostatek ochranných pomůcek, a hrozilo, že bude muset omezit svou činnost. V oborovém časopise záchranky pak vyšel článek o naší pomoci i s poděkováním.

Co je pro vaši firmu hlavním motivem k tomu, abyste pomoc poskytovali nezištně?

Nejspíš vědomí, že děláme něco užitečného pro to, abychom dokázali čelit koronavirové nákaze, a že vyvíjíme aktivitu, která je prospěná nám všem. Bylo to také i východisko z určité směsi nejistoty a obav. Zesílila tím i naše sounáležitost ve firmě, která se projevila například tím, že se naši zaměstnanci rozhodli pracovat nad rámec pracovní doby v rámci svého volného času.

Jste jako firma připravení na to, že nouzová opatření budou trvat několik měsíců?

Zatím jsme se rozhodli pro řešení, o němž jsme právě mluvili. Na situaci, na kterou se ptáte, se asi tak docela připravit nedá. Za dobu své činnosti jsme si vytvořili jisté rezervy, ale ty patrně nebudou stačit, takže vítáme jakoukoli podporu od státu. Domníváme se ale, že vláda by měla realizovat svou pomoc podnikatelům také formou pobídek k transformaci výroby na produkci ochranných a zdravotnických pomůcek, plicních ventilátorů a podobně. Myslíme si, že Česká republika na to má dostatečné kapacity a mnohým podnikům by to i pomohlo překonat současnou krizi. Zejména malé a střední firmy, které jsou velmi flexibilní, by velmi rychle a efektivně dokázaly zajistit vše, co nám v boji proti koronaviru chybí.

Co byste za dané situace vzkázali ostatním podnikatelům?

Přijmout realitu. Nepropadat malomyslnosti. Zůstat pozitivní. Být ohleduplný k druhým a uvědomovat si, že čelit situaci, která nastala, musíme společně.

Diskuze

Doporučujeme

Dá se stát řídit jako firma?

„Stále si myslíte, že se dá stát řídit jako firma?" zeptal jsem se premiéra Andreje Babiše na setkání lídrů českého stavebnictví v listopadu 2019. Nechtěl jsem být jízlivý. Chtěl jsem jen na vlastní uši slyšet to, co média tvrdila, že Babiš říká. Moje otázka se premiérovi moc nelíbila, ale odpověděl bez váhání: „Ano, se schopnými ministry je možné stát vést jako firmu. O tom nemůže nikdo pochybovat." Takto jsme si s panem ministerským předsedou krátce popovídali loni, ještě v čase hospodářského růstu a zanedbatelné nezaměstnanosti, kdy ani jeden z nás neměl ani stín tušení, co nás letos čeká.

Premiéra dobíjecích sloupků Siemens v Galerii Vaňkovka Brno

Siemens nainstaloval a zprovoznil dva dobíjecí sloupky pro elektromobily, které jsou určené pro návštěvníky brněnského nákupního centra Vaňkovka. Jedná se o první instalace sloupků SICHARGE v České republice. SICHARGE, který disponuje dvěma výstupy 22 kW, je ideálním řešením pro dobíjení elektromobilů na městských veřejných parkovištích a v nákupních centrech.