fbpx

„Domníváme se, že vláda by měla realizovat svou podporu podnikatelům také formou pobídek k transformaci výroby na produkci zdravotnických a ochranných pomůcek, plicních ventilátorů a podobně. Myslíme si, že Česká republika na to má dostatečné kapacity a mnohým podnikům by to i pomohlo překonat současnou krizi," nechali se v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu slyšet podnikatelé Tomáš Jurka a Tomáš Böser, kteří provozují firmu BushcraftShop v Šumperku.

Bushcraft je termín spojený s uměním přežít v divočině, ale i se zábavným a především s pohodlným pobytem v přírodě. Vaše firma vlastní e-shop, ve kterém nabízí testované produkty spojené s touto zálibou. Zaznamenali jste v době nouzového stavu kvůli koronaviru pokles prodeje?

Po vyhlášení nouzového stavu do jisté míry ano. Patrně proto, že naši zákazníci se s touto novou skutečností museli vyrovnat. Potom se ale náš prodej opět ustálil zhruba na původní úrovni, individuální pobyt v přírodě není nijak omezen, naopak se doporučuje. Museli jsme ovšem zavřít až do odvolání kamenné prodejny v Praze a v Šumperku.

Bushcraft je výhradním zástupcem několika světových značek s distribucí pro ČR i SR, které nabízí velkoobchodní formou. Jak nyní funguje váš velkoobchod?

Překvapil nás mimořádný nárůst objednávek vodních filtrů americké značky Sawyer. Filtr využívá dutá mikrovlákna, jejichž stěny tvoří membrána s velikostí pórů max. 0,1 mikrometru, díky čemuž je přefiltrovaná voda kvalitnější než běžně prodávaná balená voda. V současné době nejsme schopní tuto poptávku pokrýt, z důvodu nedostatku výrobní i dopravní kapacity, která dovoz z USA nyní komplikuje. Předpokládáme, že naši zákazníci, z nichž mnozí se orientují ve volném čase na nouzové přežití, se chtějí předzásobit pro situaci, která by použití těchto filtrů vyžadovala. Ostatní objednávky se ale téměř zastavily.

Vaše firma vyrábí nože a vařiče, pouzdra a brašny z kůže, šije batohy a oblečení a další produkty pro pobyt v přírodě pod svou vlastní značkou JUBÖ. Výrobu jste nyní přeorientovali na šití zdravotnických roušek. Chtěli jste využít vysoké poptávky na trhu?

Někteří výrobci v ČR skutečně této příležitosti využívají. Naším motivem byla snaha pomoct, protože si myslíme, že v mimořádné situaci je třeba si vzájemně pomáhat. Například když už roušky prodávat, tak alespoň pouze za výrobní náklady. My je šijeme zdarma pro všechny v okolí. Pro první dodávku jsme využili bavlnu ze skladových zásob, pak jsme objednali další a také pět tisíc metrů lemovky, které je nyní na trhu nedostatek. Dostáváme také bavlněné látky od lidí. Za den ušijeme asi 700 pratelných roušek. U šicích strojů sedí všechny švadleny a na výrobě se podílí celá firma, což je deset lidí. Část našich ušitých roušek transportoval bez jakýchkoli dalších nároků náš kamarád vrtulníkem do ostravské nemocnice a záchranné službě, která měla v té době katastrofální nedostatek ochranných pomůcek, a hrozilo, že bude muset omezit svou činnost. V oborovém časopise záchranky pak vyšel článek o naší pomoci i s poděkováním.

Co je pro vaši firmu hlavním motivem k tomu, abyste pomoc poskytovali nezištně?

Nejspíš vědomí, že děláme něco užitečného pro to, abychom dokázali čelit koronavirové nákaze, a že vyvíjíme aktivitu, která je prospěná nám všem. Bylo to také i východisko z určité směsi nejistoty a obav. Zesílila tím i naše sounáležitost ve firmě, která se projevila například tím, že se naši zaměstnanci rozhodli pracovat nad rámec pracovní doby v rámci svého volného času.

Jste jako firma připravení na to, že nouzová opatření budou trvat několik měsíců?

Zatím jsme se rozhodli pro řešení, o němž jsme právě mluvili. Na situaci, na kterou se ptáte, se asi tak docela připravit nedá. Za dobu své činnosti jsme si vytvořili jisté rezervy, ale ty patrně nebudou stačit, takže vítáme jakoukoli podporu od státu. Domníváme se ale, že vláda by měla realizovat svou pomoc podnikatelům také formou pobídek k transformaci výroby na produkci ochranných a zdravotnických pomůcek, plicních ventilátorů a podobně. Myslíme si, že Česká republika na to má dostatečné kapacity a mnohým podnikům by to i pomohlo překonat současnou krizi. Zejména malé a střední firmy, které jsou velmi flexibilní, by velmi rychle a efektivně dokázaly zajistit vše, co nám v boji proti koronaviru chybí.

Co byste za dané situace vzkázali ostatním podnikatelům?

Přijmout realitu. Nepropadat malomyslnosti. Zůstat pozitivní. Být ohleduplný k druhým a uvědomovat si, že čelit situaci, která nastala, musíme společně.

Diskuze

Doporučujeme

Čeká nás Augiášův chlév

MPO i ČEZ tvrdohlavě lpí na dostavbě Dukovan

Snížení emisí skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030, jak ho v Bruselu představila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, je podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka pro Česko nereálné. Jedním z klíčových pilířů Fondu obnovy, který bude financován ze zhruba 182 miliard korun, jež Česko dostane z Bruselu, by měly být investice do zelených projektů. Z příslušného vládního dokumentu ale vyplývá, že některé projekty se zeleným technologiím nevěnují vůbec, u dalších zatím není jasné, co se bude financovat. Náměstkyně ministra průmyslu a obchodu Silvana Jirotková, která rozdělování peněz koordinuje, to omlouvá rychlostí zpracování projektů a podobně. Spíš ale asi jde o to, že MPO se k zeleným plánům Evropské komise staví přinejmenším zdrženlivě.

Tento přístup je zřetelný u polostátní skupiny ČEZ, v níž se má zelené energetice věnovat především společnost ČEZ ESCO. Její generální ředitel Kamil Čermák mluví o své firmě jako o lídru v oblasti efektivních, úsporných a ekologicky šetrných řešení pro podniky, obce i stát. Zdůrazňuje hlavně úspory. Zmiňuje i čistou energii, rozuměj tu atomovou, kvalitní život a až v poslední řadě snižování emisí. Čermákovi jde mezi řádky hlavně o jaderný blok – nové Dukovany. Oficiálně za 160 miliard korun, ve skutečnosti za dvojnásobek, protože v dnešní době nikdo neumí postavit nový jaderný blok za rozumné peníze a v rozumném čase. Celá energetická koncepce ČR proto stojí když ne na lži, tak na nerealistických předpokladech.

Stavební společnosti očekávají v roce 2021 propad trhu o 1,8 %

Praha 24.11.2020 – Stavební společnosti očekávají propad trhu v letošním roce o 2,0 % a v roce 2021 potom o dalších 1,8 %. Vyšší propad trhu očekávají velké stavební společnosti, a to o 2,6 % v letošním roce. Tržby stavebních společností v letošním roce budou stagnovat (0,0 %). V příštím roce poklesnou o 1,3 %. Větší propad tržeb očekává pozemní stavitelství a malé stavební společnosti. Kapacity společností jsou vytíženy na 92 % a společnosti mají v průměru nasmlouvané zakázky na 8 měsíců dopředu. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q4/2020 zpracované analytickou společností CEEC Research za podpory generálního partnera, společnosti BAUMIT, spol. s.r.o.