fbpx

V závodě společnosti ŠKODA AUTO v Kvasinách vyrobila automobilka loni v září svůj vůbec první sériový plug-in hybridní vůz, model ŠKODA SUPERB iV, a z tohoto důvodu investovala do modernizace výroby přibližně 12 milionů eur. I proto jsme o rozhovor požádali vedoucího závodu Miloše Halbicha. Kvasinský podnik se v posledních letech zařadil mezi nejmodernější provozy nejen v rámci české automobilky, kde se využívá řada inovací a technologií průmyslu 4.0. Chloubou je zde například mezinárodně oceněný projekt digitalizace výroby, nazvaný dProdukce. Ten využívá přímo na montážní lince dotykové obrazovky a prostřednictvím multimediálního obsahu provádí zaměstnance konkrétními pracovními postupy, což přispívá k rychlejší a kvalitnější výrobě.


Model ŠKODA SUPERB iV s plug-in hybridním pohonem je vybaven benzinovým motorem 1.4 TSI a elektromotorem. Čistě elektrický dojezd činí až 56 kilometrů v cyklu WLTP. Jde o první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz značky Škoda. Jak se tento automobil vyrábí a jaká specifika s sebou jeho výroba nese?

Vůz ŠKODA SUPERB iV vyrábíme výhradně u nás Kvasinách, a to na stejné výrobní lince jako konvenční model SUPERB se spalovacím motorem. Díky tomu máme zajištěnou plnou flexibilitu výrobního programu a můžeme pružně reagovat na poptávku zákazníků po jednotlivých variantách. Výroba plug-in hybridního modelu však vyžadovala řadu úprav výrobního zázemí a také investici ve výši 12 milionů eur. I když tento vůz zvnějšku vypadá stejně jako běžné varianty, má zásadně odlišnou podlahovou část, a proto jsme museli upravit svařovnu a montážní halu. Nově jsme také uspořádali pracoviště, kde uvádíme vozy do provozu. V rámci výrobní linky jsme instalovali nový zásobník pro podvozkové rámy a manipulátor pro vysokonapěťové baterie.

Nová technologie vyžaduje také vzdělávání zaměstnanců v oblasti elektromobility. Proto jsme Kvasinách vybudovali nové tréninkové centrum. Školení dosud absolvovalo již více než šest tisíc zaměstnanců.

V závodě Kvasiny vyrábíme také modely ŠKODA KAROQ a KODIAQ. V loňském roce jsme zde vyrobili více než 320 tisíc vozů, čímž se nám podařilo navázat na rekord z předchozího roku, kdy jsme poprvé v historii vyrobili více než 300 tisíc vozů.

Na montážní lince, kde se vyrábí SUPERB i jeho plug-in hybridní verze iV a také KODIAQ, byl instalován digitální systém výroby dProdukce. Jaké parametry tento systém sleduje a jak je zaznamenává?

Denně při setkání s kolegy slyším, jak projekt digitalizace montážní linky zamezuje chybám a umožňuje rychlý přístup k celé řadě potřebných dokumentů. Na interaktivní obrazovce zobrazujeme pracovníkům pokyny, k nimž získají přístup pomocí svého pracovního průkazu. Pro zefektivnění celého procesu má pracovník na lince k dispozici pouze takové instrukce, které jsou relevantní pro jeho činnost. Pomocí textů, 3D zobrazení nebo videonávodů si může rychle ověřit, jak a kde má zabudovat konkrétní díl. Projekt tak šetří čas a snižuje riziko chybovosti na montážní lince. Systém je také navržen jako vícejazyčný.

Je systém dProdukce pasivní, tedy slouží pouze k zobrazení údajů, nebo aktivní ve smyslu, že s daty dále pracuje? Jakými funkcemi je vybaven?

Systém pracuje obousměrně a umožňuje zaměstnancům, aby informace nejenom četli, ale aby například zadávali i změny. Oprávnění a přiřazení k určitému modelu probíhá automaticky načtením zaměstnaneckého průkazu. Digitální řízení kvality nahrazuje doposud užívané ruční razítkování po každém pracovním kroku. Zaměstnanec pouze vloží svůj průkaz do čtečky karet a všechny údaje k příslušnému výrobnímu kroku systém automaticky uloží.

I kontrolu kvality na montážní lince nyní dokumentujeme výhradně digitálně. Doposud zaměstnanci zaznamenávali všechny potřebné dodatečné úkony na speciálním formuláři, který byl umístěn ve voze. K tomu museli ve velmi krátkém čase najít a vyplnit jednotlivá pole. Nový subsystém SQS tento proces usnadňuje a urychluje. Výstupní kontroloři pouze kliknou na příslušné body na dotykové obrazovce.

Osobně jsem se přesvědčil, že projekt dProdukce navíc přináší výhodu i pro životní prostředí – mnohastránkové pracovní pokyny, příručky, dokumentace a doklady kvality již pracovníci nemusejí tisknout a není třeba je při každé změně nově rozdávat na papíře. Tak ŠKODA AUTO v Kvasinách ušetřila od zahájení projektu v dubnu 2019 již mnoho papíru.

Proč byl projekt dProdukce spuštěn nejprve právě v Kvasinách?

Kvasiny jsou považovány za jeden z nejmodernějších výrobních závodů v celém automobilovém průmyslu, a proto to byla přirozeně první volba. Navíc výrobní linka, kde vyrábíme modely ŠKODA KODIAQ, ŠKODA SUPERB a SUPERB iV, je jednou z nejkratších v podniku. Skládá se z 56 taktů, ve kterých zajišťujeme kolem čtyř tisíc pracovních kroků. Pro projekt dProdukce instalovala ŠKODA AUTO do výroby celkem 61 dotykových obrazovek – nejméně jednu na každý pracovní takt – a dalších 104 standardních displejů. K tomu jsme položili 19 kilometrů kabelů, instalovali 200 zásuvek a použili celkem 2,5 tuny elektronického hardwaru. Za projekt dProdukce získala automobilka ŠKODA AUTO také renomovanou cenu Automotive Lean Production Award, konkrétně ocenění „Special Award – Smart Digital Application“.

Jaké další novinky jste ve výrobě v závodě Kvasiny v poslední době zavedli?

Snažíme se o další optimalizaci výrobních a logistických procesů, například tím, že průběžně nasazujeme nové technologie z oblasti průmyslu 4.0. U systému BinPicking, zavedeného v roce 2019, díly potřebné ve svařovně odebíráme plně automaticky z palet a vkládáme na dopravníky pomocí 3D kamerového systému. Prostřednictvím 40 dotykových monitorů mohou zaměstnanci zadávat data o opravách a seřízení zařízení. Samotného mě překvapilo, že výsledkem je až čtyřikrát více zaznamenaných dat než se systémem předchozím, což znamená, že můžeme snadněji a ve větším rozsahu analyzovat důležitá data. Takto vzniklá databáze obsahuje i důležité informace o výrobních zařízeních.

ŠKODA AUTO v Kvasinách využívá i vysoce moderní autonomně řízený transportní robot. Jeho maximální nosnost činí 130 kilogramů, nejefektivnější trasu do cíle si naplánuje sám a cestou rozpoznává překážky. Denně zásobuje montážní linky modelů SUPERB, SUPERB iV a KODIAQ dvěma tisíci dílů pro 400 vozů a na rozdíl od předešlých přepravních systémů pro navigaci nepotřebuje indukční smyčky, magnetické pásky ani reflexní body. Do zvýšení efektivity skladové logistiky investovala společnost ŠKODA AUTO dalších 400 tisíc eur, aby mohly roboty v průběhu roku 2020 převzít i vychystávání startovacích baterií.

V Kvasinách jsme také zvýšili bezpečnost práce zavedením zcela nového protikolizního systému, zamezuje střetům mezi vysokozdvižnými vozíky a zaměstnanci. Z tohoto důvodu nosí personál speciální hodinky, které komunikují s řídicími jednotkami namontovanými ve vysokozdvižných vozících. Na riziko kolize hodinky upozorní výraznou vibrací. Kvasiny jsou prvním závodem automobilky, který tuto techniku využívá.

Díky pokračující modernizaci a řadě nových projektů se tak závod Kvasiny stále drží na špičce v oblasti průmyslové výroby, a to nejen v rámci automobilky ŠKODA AUTO.

Diskuze

Doporučujeme

Práce na home office se stavebním společnostem neosvědčila

Praha 2.7.2020 – V souvislosti s vládními opatřeními v důsledku koronakrize se mnoho společností přiklonilo k zavedení home office. Zajímali jsme se o to, nakolik tento způsob práce ovlivnil výkonnost zaměstnanců. Podle třetiny dotázaných se výkonnost zaměstnanců snížila oproti běžnému standardu (33 %). Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2020, zpracované analytickou společností CEEC Research.

Čeští miliardáři se budou muset zapojit

Nejbohatší v USA volají po vyšším zdanění. Rakouská vláda přiznala, že zdaní nejmovitější Rakušany. V Německu se o tom zatím jen mluví. V České republice je zdanění příjmů jedno z nejnižších, zatímco odvody na sociální a zdravotní pojištění jsou naopak jedny z nejvyšších. Počet dolarových milionářů se zde odhaduje na 30 až 31 tisíc.