fbpx

Letecký průmysl je kvůli pandemii nemoci covid-19 v útlumu. Ve společnosti GE Aviation Czech s.r.o., která vyvíjí a vyrábí nejmodernější turbovrtulový motor na světě GE Catalyst, přijali opatření, která připravila firmu na náročné období dvou tří volatilních let, jež jsou před ní a před celým leteckým průmyslem. Díky těmto opatřením v této firmě i nadále běží veškeré klíčové programy v oblasti vývoje a inovací. „V průběhu krize, v tomto případě dlouhodobé, je důležité hrát nejen defenzivně, ale i ofenzivně a to se nám povedlo,“ řekl ředitel GE Aviation Czech Milan Šlapák. Více si přečtěte v následujícím rozhovoru.

Americký průmyslový koncern General Electric zruší v letecké divizi 13 tisíc pracovních míst, což odpovídá zhruba čtvrtině pracovní síly divize. Letecký průmysl je kvůli pandemii nemoci covid-19 v útlumu. Jaký dopad bude mít toto rozhodnutí na GE Aviation Czech?

V květnu 2020 GE Aviation oznámilo plán zrušit 25 procent pracovních míst na celosvětové úrovni a tento plán byl v průběhu roku realizován. Takováto zásadní a dramatická rozhodnutí jsou vždy náročná a nepopulární, ale postupné rozrůstání bezprecedentní krize v leteckém průmyslu prokázalo, že redukce počtu zaměstnanců a časování tohoto kroku bylo správné rozhodnutí.

V GE Aviation Czech jsme také přijali opatření, která připravila firmu na náročné období dvou tří volatilních let, která jsou před námi a před celým leteckým průmyslem. Díky těmto opatřením běží v České republice i nadále veškeré klíčové programy v oblasti vývoje a inovací. V průběhu krize, v tomto případě dlouhodobé, je důležíté hrát nejen defenzivně, ale i ofenzivně a to se nám povedlo.

Zároveň jsem hrdý na to, že jsme ani jednou v průběhu roku nemuseli přerušit výrobu z důvodu covidu-19 a dostáli jsme všem závazkům vůči našim zákazníkům, kteří na nás v těchto těžkých momentech spoléhají. Kromě udržení chodu výroby a všech podpůrných služeb jsme pomáhali našim zákazníkům také se zavedením podpory exportního financování, faktoringu a tak dále.

Česká vláda údajně podepsala smlouvu s GE o výstavbě závodu na letecké motory. Poslední informace z léta 2020 však zněla, že tento projekt se prozatím odkládá na neurčito. Jak to tedy je?

Česká vláda a GE podepsaly v roce 2016 dohodu o strategické investici GE v České republice. Díky této dohodě GE v České republice každý rok proinvestuje vyšší desítky milionů dolarů za vývoj a výzkum, a to včetně krizí poznamenaného roku 2020. V České republice jsme vytvořili globální centrálu pro divizi turbovrtulových motorů. Vývoj a certifikace nových motorů nebo jejich modifikací se odehrává zde, v České republice.

V současné době běží v Čechách dva významné vývojové projekty a oba zaznamenaly důležité milníky v roce 2020. Motor GE Catalyst, který vyvíjíme pro letoun Cessna Denali, nakumuloval více než 2500 hodin v pozemních zkušebnách a v prosinci došlo k jeho prvnímu spuštění na křídle testovacího letounu. Zároveň jsme na konci roku odeslali do USA první letuschopný motor pro Cessna Denali, tento motor byl také kompletně vyroben v České republice.

Druhým stěžejním projektem je vývoj akrobatické verze motoru H75. Tento motor zaznamenal svou premiéru při svém prvním letu v prosinci na letounu Dart-550, který vyvíjí rakouská společnost Diamond Aircraft. Tento motor nám otevírá nové příležitosti v rostoucím segmentu tréninkových akrobatických aplikací.  

Tyto příklady uvádím pro ilustraci důležitosti investic GE pro Českou republiku a pro český průmysl i naše externí lokální R & D partnery. I přes krizi způsobenou pandemií viru covid-19 nadále investujeme ohromné prostředky do vývoje a výzkumu a není moc firem, které ročně investují do R & D více.

Motor od GE Aviation se účastní tendru na pohonnou jednotku pro vojenský dron EU. Je tomu skutečně tak a o který motor se jedná?

Z principu se nevyjadřujeme k probíhajícím výběrovým řízením. Obecně můžu říct, že všechny naše motory jsou ideálními kandidáty pro bezpilotní aplikace, a to díky schopnosti držet výkon ve vysokých nadmořských výškách, vysoce konkurenčnímu poměru výkon versus váha, nízké spotřebě paliva a velmi nízkým nárokům na údržbu. Motor GE Catalyst, který vyvíjíme v Praze a který zde také vyrábíme, je navíc zcela digitální a jako jediný ve své kategorii řízený systémem FADEC. Je to klíčová výhoda nejen pro bezpilotní aplikace a drony, ale i pro autonomní systémy, které se mohou samy řídit a rozhodovat na základě umělé inteligence.

Kromě perspektivního segmentu dronů je velmi zajímavý rozvíjející se segment hybridních motorů. Současný vývoj ukazuje, že požadovaný výkon bude v rozpětí 0,5 až 1 megawatt, což je přesně oblast, ve které operují naše motory série H a GE Catalyst.   

Vývoji prediktivního modelu údržby turbovrtulového motoru nové generace by měl být nyní ve třetí fázi. Co to znamená?

Tento model vyvíjí ČVUT v rámci kolaborativní spolupráce s GE. První fáze byla o vytvoření kritické testovací infrastruktury, kde budou probíhat experimenty. Tato fáze je prakticky ukončena a ČVUT v této infrastruktuře generuje terabyty dat tím, že testuje motory v pozemních zkušebnách při různých zátěžích, různých podmínkách a v různých konfiguracích, což je druhá fáze. Ve třetí fázi hledá ČVUT v datech závislosti mezi výkonovými parametry motoru a podmínkami provozu. Na základě těchto závislostí definují novou metodologii vývoje prediktivních modelů údržby.

Jelikož se zde bavíme o ohromném množství dat, lze využít vzrušujících moderních přístupů typu „big data“ a strojového učení. Tyto vysoce sofistikované modely prediktivní údržby existují pro velké komerční motory, ale v oblasti turbovrtulových digitálních motorů nové generace je to novinka.

Modely preventivní údržby mají ohromný potenciál, protože významně snižují náklady na provoz a umožňují vám dělat inteligentní proaktivní rozhodnutí oproti reaktivním, a proto často neefektivním reakcím.

GE Aviation Czech by mělo fungovat jako centrum servisu a testování pro motory T700 vrtulníků Viper a Venom. GE Aviation Czech zajistí kompletní servis a testování T700, tedy kromě generálních oprav. Bude k tomuto testování využito CAAT?

Pro GE je ohromná pocta a závazek, že Česká republika vybrala vrtulníky, které jsou poháněny motory GE T700. Tyto motory jsou prověřeny bezpočtem skutečných bojových misí v tom nejdivočejším prostředí, které si dovedeme představit, a osobně jsem hrdý na to, že piloti a vojáci české armády budou mít tyto motory ve svém portfoliu.

V GE Aviation Czech jsme připravení poskytnout veškerou servisní podporu, kterou GE Aviation nabídlo společnosti Bell. Finální podoba a struktura této případné podpory bude záviset na rozhodnutí a preferencích Ministerstva obrany ČR. 

 

 

Diskuze

Doporučujeme

Z Dubaje do Zlína. Logio přiveze kousek Expa i na Fenomén

V pražském Logiu bouchali před Vánocemi šampaňské hned dvakrát. Poprvé, když se řediteli týmu Research & Development Martinu Plajnerovi narodil syn. Podruhé, když se tým dozvěděl, že vyrazí reprezentovat Českou republiku na dubajské EXPO.

Pod výstavištěm vedou teplo nové horkovody

Více než třemi kilometry nových horkovodů nahradily vloni Teplárny Brno staré parovodní rozvody na výstavišti. Náročná rekonstrukce zdejší sítě byla výsledkem dohody společnosti s Veletrhy Brno (BVV) a její součástí byl i odkup rozvodů do majetku tepláren. „Usnadňuje se tak do budoucnosti zásobování teplem, ale i chladem, který je v nabídce Tepláren Brno novinkou, budoucích rozvojových území navazujících na páteřní trasy vedené v areálu. A to včetně budované multifunkční haly,“ upřesnila brněnská primátorka Markéta Vaňková. Společnost BVV má navíc o starost méně, provoz horkovodů i jejich servisní údržbu budou totiž nadále zajišťovat teplárny.