fbpx

Přední globální poskytovatel logistických řešení DB Schenker je v silničních, železničních, námořních i leteckých přepravách „jako doma“. To mu dává příležitost ovlivnit směr, kterým se dodavatelské řetězce budou do budoucna vyvíjet. Stejně jako v dalších oborech se hlavní trendy týkají nových technologií, digitalizace a udržitelnosti.

I během globální pandemie zvládá DB Schenker v rámci své bohaté pobočkové sítě dál spolehlivě a včas zajišťovat kvalitní logistické služby tak, jak na to byly trhy až doposud zvyklé. S iniciativou #WeKeepEuropeMoving se společnosti navzdory uzavřeným hranicím a dalším protiepidemickým opatřením podařilo udržet toky zboží v Evropě a poskytnout zákazníkům moderní informační technologie, aby i v této nelehké době měli plnou kontrolu nad svým zbožím a mohli udržet svůj byznys v chodu.

Novým standardem doručování se stalo bezkontaktní předávání zásilek, které prostřednictvím technologie QR kódů zavedl DB Schenker i v České republice. Zákazník si vlastním chytrým telefonem z bezpečné vzdálenosti až tří metrů naskenuje QR kód, který ho v aplikaci propojí s interním systémem DB Schenker. „Příjemce ani doručovatel se tak v rámci administrativy nemusí dotýkat skenerů, cizího telefonu ani elektronických či běžných per nebo tužek. Digitalizace potvrzení převzetí a dalších přepravních dokumentů pak celý administrativní proces výrazně urychluje a zjednodušuje,“ vysvětluje Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.

Chytrá řešení usnadňují práci

Svět logistiky se však neřídí pouze pandemií. V rámci trendu digitalizace pozemních přeprav společnost inovovala platformu pro sdílené přepravy Drive4Schenker, která nyní umožňuje rychlejší propojení zákazníka s dopravcem a umožňuje i nahrát fotodokumentaci nebo dokumentaci o doručení.

DB Schenker nezahálí ani na poli modernizace logistických procesů, kde se neustále hledají inovativní řešení. Jedním z nich bylo zahájení provozu prvního autonomního mobilního robota (AMR) v pardubickém logistickém skladu. Robot „MiR Hook 200“ tam přepravuje naložené KLT přepravky ze skladu do balicí části. „Je vybavený 3D kamerou a laserovým skenerem, který používá pro načtení QR kódu při vyhledávání policového vozíku. Díky dvojité baterii může být v provozu až 16 hodin, uveze až 500 kilogramů a dokáže se vyhnout pohyblivým i stacionárním překážkám a nezávisle upravovat svou trasu. Zaměstnanci se mezitím mohou věnovat těm činnostem, na které roboti zatím nestačí,“ popisuje Tomáš Holomoucký.

O tom, že člověk a stroj budou v logistice pracovat doslova ruku v ruce, se přesvědčili zaměstnanci společnosti DB Schenker v německém Rodgau a Brémách, kde společnost testovala skenovací rukavice ProGlove spolu se smart pickovacími brýlemi Picavi. Ty využívají technologii Google Glass promítající informace do zorného pole, a pracovník skladu tak nemusí v ruce držet žádné papírové dokumenty. Druhá ruka, která by jinak svírala skener, si pak vystačí jen s rukavicí ProGlove s integrovaným skenerem čárových a jiných kódů.

Když se logistika zazelená

Stejně jako technologický pokrok je pro budoucnost lidstva zásadní i stav životního prostředí. DB Schenker se udržitelnosti věnuje dlouhodobě, už před 15 lety spustil Program na ochranu klimatu, jehož cílem bylo do roku 2020 snížit emise CO2 z přepravní činnosti o 20 procent, což se společnosti podařilo splnit s předstihem. Aktuálním cílem společnosti DB Schenker je do roku 2030 snížit emise o celých 40 procent. Cestu k tomuto ambicióznímu cíli vidí DB Schenker ve větším zapojení železniční přepravy a využití vozů na alternativní paliva.

Pro městskou logistiku a kratší trasy nasazuje DB Schenker v rámci možností vozidla na elektřinu nebo zemní plyn. Česká flotila osobních a užitkových vozidel společnosti dlouhodobě využívá jako palivo stlačený zemní plyn (CNG). I kvůli tomu si DB Schenker nechal přímo v terminálu v Rudné u Prahy vybudovat vlastní CNG plničku. CNG však není ideální pro dálkovou přepravu kvůli svým jízdním vlastnostem a nedostatečnému dojezdu, a proto společnost nedávno zahájila testování provozu kamionů, které jezdí na zkapalněný zemní plyn (LNG). „Testovací jízda proběhla na pravidelné lince z Rudné u Prahy do nizozemského Tilburgu, kterou speciálně upravený kamion zvládl tzv. na jednu nádrž, a po natankování se bezpečně s nákladem vrátil z Nizozemska zpět. Nyní se připravuje jeho zapojení do běžného provozu,“ říká Tomáš Holomoucký. Ke slovu se ale dostávají i další alternativy. DB Schenker ve spolupráci s ČVÚT začíná testovat vodíkový pohon a připravuje projekt na míru podmínkám v ČR.

Dnešní turbulentní doba přináší řadu výzev a ty plodí další a další inovace. DB Schenker má díky globálnímu zázemí příležitost je zkoušet a srovnávat. To mu umožňuje být napřed. A stále v pohybu



 

Diskuze

Doporučujeme

Z Dubaje do Zlína. Logio přiveze kousek Expa i na Fenomén

V pražském Logiu bouchali před Vánocemi šampaňské hned dvakrát. Poprvé, když se řediteli týmu Research & Development Martinu Plajnerovi narodil syn. Podruhé, když se tým dozvěděl, že vyrazí reprezentovat Českou republiku na dubajské EXPO.

Pod výstavištěm vedou teplo nové horkovody

Více než třemi kilometry nových horkovodů nahradily vloni Teplárny Brno staré parovodní rozvody na výstavišti. Náročná rekonstrukce zdejší sítě byla výsledkem dohody společnosti s Veletrhy Brno (BVV) a její součástí byl i odkup rozvodů do majetku tepláren. „Usnadňuje se tak do budoucnosti zásobování teplem, ale i chladem, který je v nabídce Tepláren Brno novinkou, budoucích rozvojových území navazujících na páteřní trasy vedené v areálu. A to včetně budované multifunkční haly,“ upřesnila brněnská primátorka Markéta Vaňková. Společnost BVV má navíc o starost méně, provoz horkovodů i jejich servisní údržbu budou totiž nadále zajišťovat teplárny.