Inzerce

Kofola usiluje o bio lokality v Česku

14. července 2021
Kofola usiluje o bio lokality v Česku

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než dva tisíce lidí. Do produktového portfolia skupiny v Česku a na Slovensku patří originální Kofola, Rajec, Kláštorná Kalcia, sirupy Jupí, Vinea, Jupík, Semtex a další tradiční československé značky, v licenci pak vyrábí Royal Crown Colu a Oranginu. Kromě toho je výhradním distributorem značek Evian a Rauch. O hospodářských výsledcích a dalších aktivitách této firmy jsme mluvili s generálním ředitelem Kofoly
v Česku a na Slovensku Danielem Buryšem.

Skupina Kofola dosáhla za rok 2020 provozního zisku EBITDA ve výši 1,03 miliardy korun, přičemž celoroční tržby i přes značná omezení trhu z důvodu koronaviru klesly ve srovnání s předchozím rokem jen o 3,7 procenta. Jak firma reagovala na dlouhodobé uzavření segmentu gastronomie a které náklady snižovala nejvýrazněji?

Výpadek gastra, které nám za běžných okolností dělá polovinu marže, se úplně nahradit nedá. Velkou naší výhodou je ale komplexní portfolio a to, že působíme ve všech prodejních kanálech. Omezili jsme náklady na marketing, pozastavili zbytné projekty a odsunuli některé plánované novinky. Naopak maximum úsilí jsme soustředili na letní podporu klíčového produktu – čepované Kofoly. A nutno říct, že jsme měli i trochu štěstí, že suroviny v loňském roce nebyly drahé. Hlavním faktorem relativně malého poklesu ukazatele EBITDA v tak těžkém roce je úspěšná letní sezóna, do které jsme směrovali všechny aktivity na podporu prodeje.

Jak k dobrému výsledku hospodaření Kofoly v minulém roce v Česku a na Slovensku pomohla akvizice minerálních vod Ondrášovka a Korunní?

Dotažení akvizice Ondrášovky a Korunní, kterou jsme koupili v dubnu loňského roku, pro nás určitě bylo důležité. Tímto krokem se nám podařilo zejména vhodně diverzifikovat portfolio. V letošním roce by naše struktura prodeje mohla být za celou skupinu vzácně vyvážená – třetina ve vodách, třetina v sycených nápojích a třetina v ostatních katego­riích, jako jsou sirupy, džusy, čerstvé šťávy UGO, čaje, káva apod. Tradičním českým minerálním vodám Ondrášovce a Korunní věříme i do budoucna – očekáváme jejich tržní růst jak v HoReCa kanálu, tak v retailu.

Kofola podniká také v regionu Adriatic, tedy ve Slovinsku a Chorvatsku. Jak se vaší skupině loni dařilo na tomto trhu? Očekáváte, že digitální zelený certifikát („covid pas“), který umožní lidem cestovat, letos povede k zvýšení prodejů nealka i na Balkáně?

To narušení bylo samozřejmě obrovské – zavřené restaurace, chybějící turisté, změna v nákupním chování spotřebitelů v retailu. Nejvýraznější byly dopady v Chorvatsku. Ale stejně jako nám vyšly strategické změny plánů na československém trhu, podařily se i kroky v regionu Adriatic, který stojí především na vlastních značkách minerálních vod Radenska ve Slovinsku a Studenac v Chorvatsku. Podnikání jsme přizpůsobili nové situaci a razantně změnili plány. I tak jsme ale rozšířili portfolio o značku Oraketa a později uzavřeli smlouvu o strategické spolupráci s největším výrobcem džusů v regionu – společností Fructal. Pro letošek jsme optimisté a věříme, že dopad pocovidových opatření už nebude na sezónu tak veliký. Čísla z posledních měsíců to aspoň naznačují.

Do skupiny Kofola patří i síť zdravého stravování UGO, která v Česku i na Slovensku provozuje Freshbary a Salaterie. Proč se Kofola rozhodla podnikat také v této oblasti?

Na zdravý životní styl se zaměřujeme už více než deset let. Od roku 2011 systematicky odstraňujeme konzervanty z našich nápojů, průběžně snižujeme množství cukru. Naším dlouhodobým cílem je udržet nejvyšší standard a přírodní charakter všech produktů, které vyrábíme. Na cestě za zdravými nápoji nám pomáhají moderní postupy a výrobní technologie, do kterých jsme v uplynulých deseti letech investovali stovky milionů korun. Ovocné a zeleninové šťávy UGO, síť Freshbarů a Salaterií, bylinné čaje Leros, přírodní produkty Premium Rosa nebo třeba investice do minerálních vod – to byly hlavní rozvojové projekty, kterým jsme se v posledních letech věnovali a ve kterých vidíme smysl i do budoucna. Ostatně nejen koronavirová pandemie nám ukázala, jak klíčové je posilovat imunitní systém a utužovat zdraví… A produkty UGO a Leros jsou k tomuto účelu ideální.

Kofola má své projekty v oblasti udržitelnosti. Jedním z nich bylo získat certifikaci Rajecké doliny, odkud pochází její pramenitá voda Rajec, jako bio lokality pro volný sběr bylin. To se loni podařilo. Co si od certifikace Kofola slibuje? Co je cílem tohoto projektu?

Chceme mít přímý vztah se surovinou, kterou potřebujeme pro výrobu nápojů. Už před lety jsme si uvědomili, že pokud chceme ochránit naše vodní zdroje, musíme se věnovat krajině – protože jaká je půda, taková je za nějaký čas voda. A právě proto jsme zahájili pilotní projekt Rajecké bio doliny. V Rajecké Lesné jsme zřídili výkupnu bylin a ve spolupráci s místními začali šetrně pěstovat vlastní bylinky. Předloni jsme díky spolupráci se starosty, lesáky a zemědělci získali certifikaci obrovského území jako bio lokality pro volný sběr bylin. To má pozitivní dopady nejen na půdu a vodu, ale i na podnikání všech drobných zemědělců, kteří mají odbyt nebo spolu s námi přecházejí na vlastní bio produkci.  Obdobným způsobem chceme letos ocertifikovat další dvě velké lokality v Česku – v oblasti Moravského Berouna, kde máme Ondrášovku, a v krásné valašské oblasti Velkých Karlovic.