fbpx

Pro opavskou společnost ISOTRA a.s., která je předním evropským výrobcem stínicí techniky, byl uplynulý rok velmi úspěšný – dosáhla historicky nejvyšších tržeb. Jak v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu vysvětlují předseda představenstva Bohumír Blachut a místopředseda představenstva Erich Stavař, je to dáno mimo jiné tím, že lidé trávili hodně času doma, a tak investovali do vybavení domů a bytů. Obrovský boom v současnosti zaznamenávají bioklimatické pergoly. Mezi priority společnosti nyní patří zajištění materiálového pokrytí pro výrobní provozy. Jaké jsou její další plány a ve kterých zemích prohloubila své exportní aktivity?

Jak se vaše společnost v současné době vyrovnává s následky epidemie koronaviru z hlediska realizovaných zakázek či zaměstnanosti? Měla krize dopad i na váš loňský hospodářský výsledek a jaká očekávání máte pro tento rok?

V loňském roce v průběhu prvního kvartálu jsme udělali řadu úsporných opatření, a to jak na úrovni organizační, tak na úrovni finanční. Snažili jsme se připravit na několik možných scénářů. Musím říct, že naše kroky se setkaly s podporou a pochopením našich zaměstnanců. V průběhu protipandemických opatření jsme se snažili za každou cenu udržet výrobu a dodávat zboží našim zákazníkům přesto, že jsme měli desítky zaměstnanců na OČR a nemocenských. Nepřerušení výroby bylo našimi zákazníky vnímáno velice pozitivně. Skutečnost, že lidé obecně byli nuceni trávit velkou část roku doma, je vedla k novým investicím do vybavení domů a bytů, což pro nás znamenalo nárůst objednávek od našich zákazníků. Takže uplynulý rok byl pro nás překvapivě úspěšný. Dosáhli jsme historicky nejvyšších tržeb a díky úsporným opatřením i zajímavého zisku. V letošním roce vnímáme další meziroční nárůst objednávek od našich zákazníků, takže očekávání pro letošní rok jsou značně pozitivní, nebýt ovšem problémů se vstupními materiály. V posledních týdnech a měsících dochází k výraznému nárůstu cen vstupních materiálů a navíc k omezování dodávek těchto surovin a výrobků od dodavatelů. Proto mezi priority dneška patří zajištění materiálového pokrytí pro výrobní provozy.


Jaké budou vaše největší investice, plány a zakázky pro tento rok?

Z důvodu energetických úspor pokračujeme v realizaci zateplování provozních budov a jejich modernizaci, v plánu máme i rozšiřování výrobních prostor. Tyto projekty jsou momentálně ve stavu rozpracované projektové dokumentace a stavebního řízení. Pokračujeme v modernizaci strojního vybavení ve výrobních provozech, např. v nástrojárně a lisovně kovů.

Vaše portfolio je v oblasti stínicí techniky velmi široké. Objevily se v sortimentu ISOTRY v poslední době nějaké novinky či trendy?

Současným trendem je „bydlení v exteriéru“. Tomuto trendu výrobně odpovídají zejména bioklimatické pergoly, které jsme uvedli na trh v minulém roce a letos zaznamenáváme jejich obrovský boom. Pokračující růst trhu je v oblasti exteriérové stínicí techniky, hlavně z důvodu nesporných přínosů v oblasti energetických bilancí budov.

Kdo jsou vaši největší odběratelé? Dalo by se říct, o jaké produkty z vašeho sortimentu mají zákazníci největší zájem a proč?

Mezi naše největší odběratele patří montážní firmy, výrobci oken, fasádní firmy a velké stavební firmy jako například Metrostav, Gemo, Porr, Skanska či Swietelsky. Realizované produkty jsou zejména z oblasti exteriérové stínicí techniky.

Vaše produkty distribuujete nejen v Česku, ale putují až do 45 zemí světa. Jak se vám daří rozšiřovat vaše exportní aktivity?

Navyšování exportního obratu vnímáme v naší společnosti jako jednu z obchodních priorit. Omezený trh v České republice není schopný absorbovat výrobky stínicí techniky předních českých výrobců. Speciální pozornost věnujeme největšímu trhu se stínicí technikou v Evropě, a to Německu, proto jsme zde založili obchodní firmu. Věříme, že tím dosáhneme zvýšené realizace našich výrobků na atraktivním německém trhu. Abychom uspěli na cenově velmi náročném trhu v Polsku, otevřeli jsme v letošním roce v Polsku výrobní firmu pro exteriérové žaluzie, což nám umožní pružně reagovat na specifika daného trhu a poskytovat našim klientům co nejlepší servis. Dále posilujeme náš exportní tým o nové obchodní zástupce pro atraktivní exportní destinace. Do logisticky blízkých zemí dodáváme hotové výrobky, ve vzdálenějších teritoriích se specializujeme na dodávání výrobních technologií a komponent pro výrobu stínicí techniky naší značky.

Bez inovací to v průmyslu zcela jistě nepůjde, jak je to u vás ve vaší firmě? Jaké procento ročního obratu investujete do výzkumu a vývoje?

Do výzkumu a vývoje investujeme každoročně dvě až čtyři procenta ročního obratu dle realizovaných projektů v daném roce. Do této částky ovšem nejsou zahrnuty nakupované nové výrobní technologie, v tom případě bychom se dostali zhruba na dvojnásobnou hodnotu.

Digitalizace je klíčové slovo posledních měsíců, které se jasně začalo skloňovat propuknutím pandemie covidu-19. Jak jste na tom vy?

Digitalizace byla pro nás významný pojem již před vypuknutím pandemie covidu-19, důležitost jejího zavádění v naší společnosti s celosvětovou pandemií vůbec nespojujeme.

Slova, jako jsou dekarbonizace, udržitelnost, chytrá a úsporná řešení, jsou součástí tzv. European Green Deal neboli zeleného údělu a také součástí plánu na podporu oživení Evropy. V příštích deseti letech dojde ke změně současné ekonomiky a průmyslu – je to pro vás jako firmu hrozba, nebo příležitost?

Mezi cíle plánu na podporu oživení Evropy patří učinit Evropu zelenější, digitálnější a odolnější. Řekl bych, že to je pro nás příležitost. Naše výrobky, a máme tím na mysli zejména exteriérovou stínicí techniku, svým charakterem přispívají k optimální energetické bilanci budov, tzn. v zimním období snižují potřebu vytápění a v létě, kdy je jejich vliv nejvýznamnější, výrazně přispívají k ochlazování interiérů budov, takže v mnoha případech již není potřeba využívat dodatečnou klimatizaci. To výrazně snižuje spotřebu energie a tím i množství škodlivých emisí v ovzduší. Exteriérová stínicí technika je již nepostradatelnou součástí všech moderních budov, které musí být realizovány v nízkoenergetickém nebo pasivním standardu.

Protože i vývoj české koruny je jako na houpačce, nemůžeme se nezeptat: Jste pro zavedení eura, nebo ponechání české koruny?

V současné době jsme pro zachování české koruny. Ekonomické výhody dle našeho názoru v současné době převažují nad nevýhodami.





Diskuze

Doporučujeme

Z Dubaje do Zlína. Logio přiveze kousek Expa i na Fenomén

V pražském Logiu bouchali před Vánocemi šampaňské hned dvakrát. Poprvé, když se řediteli týmu Research & Development Martinu Plajnerovi narodil syn. Podruhé, když se tým dozvěděl, že vyrazí reprezentovat Českou republiku na dubajské EXPO.

Pod výstavištěm vedou teplo nové horkovody

Více než třemi kilometry nových horkovodů nahradily vloni Teplárny Brno staré parovodní rozvody na výstavišti. Náročná rekonstrukce zdejší sítě byla výsledkem dohody společnosti s Veletrhy Brno (BVV) a její součástí byl i odkup rozvodů do majetku tepláren. „Usnadňuje se tak do budoucnosti zásobování teplem, ale i chladem, který je v nabídce Tepláren Brno novinkou, budoucích rozvojových území navazujících na páteřní trasy vedené v areálu. A to včetně budované multifunkční haly,“ upřesnila brněnská primátorka Markéta Vaňková. Společnost BVV má navíc o starost méně, provoz horkovodů i jejich servisní údržbu budou totiž nadále zajišťovat teplárny.