fbpx

Společnost TATRA TRUCKS a.s. navazuje na tradici výroby automobilů v Kopřivnici a vrací lesk této slavné značce. Že se v Kopřivnici vydali správnou cestou, o tom svědčí skvělé výsledky v mezinárodních tendrech pro armády i záchranné sbory, uplatnění nachází tatrovky také v civilním sektoru. Bouřlivým obdobím covidu proplula společnost se ctí a splnila všechny své cíle. Více nám o současnosti a budoucnosti Tatry řekl její ředitel Pavel Lazar, který do čela firmy nastoupil v roce 2019.

Jak jste zvládli období pandemie?

Covid jsme začali řešit s velkým předstihem. Měli jsme jednoho pracovníka v Číně, konkrétně v podniku, kde se také vyrábí naše Tatry, a jakmile jsme zjistili, že se v Číně něco děje, tak jsme ho hned stáhli do České republiky. Stejně tak jsme stahovali i pracovníky z dalších částí světa, třeba ze Saúd­ské Arábie nebo Brazílie. Všechny naše lidi jsme už v únoru dostali zpět domů do bezpečí. To bylo dříve, než česká vláda vůbec začala vyhlašovat různé stupně pandemie. Naše dvě hlavní kritéria v té době byly bezpečnost a ekonomika, protože prodlení ve výrobě by vytvářelo velkou ztrátu. Podařilo se nám splnit oboje, míra nemocnosti v minulém roce klesla a podařilo se nám dodržet plán výroby, který jsme měli pro rok 2020 stanovený. Samozřejmě jsme se museli vyrovnat se spoustou problémů, které trápily i ostatní globální firmy, přesto jsme covidovým obdobím prošli velmi úspěšně. Naše dodavatelské řetězce se sice narušily, ale měli jsme nějaké skladové zásoby a také naši zákazníci nám pomohli. Třeba u Tater pro českou armádu jsme nebyli schopní zajistit dodávku originálních pneumatik Michelin, protože byla přerušena výroba, tak zákazník akceptoval náhradu a mohli jsme vozy dodat. Takže s pomocí našich odběratelů a partnerů jsme vše zvládli.

Našli jste v krizi něco, co je pro vás využitelné i dnes?

Každý problém vás nějak poznamená, ale také něco naučí a přinese nové možnosti. U nás to bylo nejvíce využití home office, který částečně uplatňujeme i nyní a hodláme u něj zůstat i do budoucna.

Jak se daří tatrováckým produktům na globálních trzích?

Současné produkty Tatry nacházejí uplatnění jak v civilním sektoru, tak v sektoru defence nebo v záchranných systémech. Asi 50 procent našich výrobků směřuje do civilního sektoru. Našimi zákazníky byly v minulém roce hlavně česká a slovenská armáda, v letošním roce jsme ve spolupráci se společností DAF získali kontrakt na prodej 876 logistických vozidel pro belgickou armádu. To je pro Tatru nejvýznamnější kontrakt za posledních dvacet let. Sériová výroba začne v příštím roce. Další významný kontrakt z poslední doby je prodej hasičských vozidel pro Braniborsko. Tam půjde padesát lesních speciálů, což jsou vozy určené pro hašení lesních požárů. Jsou vybaveny automatickou převodovkou Allison, která je v současnosti zřejmě nejlepší převodovkou na světě. Pro německou armádu budeme ve spolupráci se společností Rosenbauer dodávat také 76 záchranných vozidel. Toto jsou ty nejvýznamnější kontrakty, které se nám podařilo v poslední době realizovat.

Čím to je, že jsou vaše vozy tak úspěšné?

Naše vozy mají skvělé podvozky a motorizaci, a jak už jsem řekl, i převodovku. Celkově mají jedinečné vlastnosti a to z nich činí vysoce konkurenceschopné produkty na globálním trhu. Porážíme ve výběrových řízeních například i Mercedesy nebo Iveca. Dodáváme nejen samotné vozy, ale staráme se i o servis a dodání náhradních dílů. Naše vize říká, že Tatra je předmětem touhy u našich zákazníků. Oni naše vozy nejen potřebují, oni po nich touží. Jsme vysoce úspěšní v kontraktech v tak těžkých segmentech, jako je právě armáda, a ukazuje se, že jdeme správnou cestou.

Založili jste svou dceřinou firmu na Slovensku. Co vás k tomu vedlo?

Z pohledu strategie podnikání v globálním světě vždy vyhodnocujeme možnosti, jak efektivně vyrobit vůz pro daného klienta. Někdy je lepší výrobu rozdělit na výrobu základních dílů tady u nás a konečnou montáž někde jinde. U dodávek pro slovenskou armádu víme dopředu o požadavku, aby se část výroby realizovala u nich. Tak to u tohoto typu zakázek bývá. Proto se snažíme připravit dopředu, tak abychom se společností Tatra Defence Slovakia mohli dokompletovávat vojenské vozy přímo na Slovensku. Hovoříme asi o třicetiprocentní domestifikaci. My z Kopřivnice dodáme na Slovensko hotový podvozek a ten pak v Trenčíně dostrojíme do podoby výsledného produktu. Bude tam probíhat také servis. Momentálně se v podniku vyrábí samohybné dělo Zuzana.

Jak se vám daří získávat kvalifikované zaměstnance?

Potýkáme se asi se stejnými problémy jako další firmy, na druhou stranu máme naštěstí všechny klíčové pozice obsazeny. Máme problém získat pozice spojené zejména s telematikou a elektrifikací vozidel. Chybí nám tito kvalifikovaní lidé, nejde o nějaké manuální profese, ale skutečně o odborné vývojáře. Osobně jsem přesvědčen, že když je zaměstnavatel zajímavý, velmi to pomáhá v hledání vhodných lidí. Doba globalizace a digitalizace nám nahrává v tom, že ne všechno se musí nutně odehrávat v České republice. Vývoj může probíhat třeba v Indii nebo Spojených státech a jednou budeme mít skupiny vývojářů různě po světě. Vše závisí na tom, aby Tatra byla zajímavý zaměstnavatel a zažehla jiskřičku zájmu v zahraničí, aby se o ní mezi kvalifikovanými lidmi z těchto oborů vědělo. Aktivně na tom pracujeme, Tatra jako zaměstnavatel je atraktivní a její význam v globálním světě poroste. O Tatře bude čím dál více slyšet v různých částech světa.

Kam chcete Tatru směrovat v budoucnosti?

V první polovině letošního roku jsme pracovali na strategii společnosti. Zabývali jsme se vizí na dalších deset let a snažili jsme se také naformulovat hlavní tři hodnoty naší společnosti. Je to jinakost, respekt a tradice. Tradice Tatry sahá velmi daleko, až do roku 1850, kdy Ignác Šustala začal v Kopřivnici vyrábět kočáry a bryčky. Dodnes žijí potomci těchto zakladatelů, třeba prapravnuk našeho konstruktéra Hanse Ledvinky. Existuje také přímý potomek Ignáce Šustaly, paní Shirley McDonallová, která celý život žije v USA, ale loni se do Kopřivnice přijela podívat. Pozveme ji znovu na 17. listopadu u příležitosti otevření nového muzea vozidel Tatra, kde veřejnosti ukážeme 68 historických nákladních vozidel Tatra.

Také jsme zrekonstruovali historický motorový vlak Slovenská strela. Letos v červnu jsme ji umístili do chrámu Slovenské strely, jak říkáme pavilonu s tímto nádherným vlakem. Tento objekt je dokonce přihlášen do architektonické soutěže. Jako zajímavost uvedu, že vozidlo bylo konstruováno pro rychlost 140 kilometrů za hodinu, při testech jsme dosáhli rychlosti 136 kilometrů za hodinu, takže technické parametry zůstaly zachovány. Je to opravdu dílo mimořádné kvality a je to jediný existující a funkční kus na světě. Renovace trvala dva roky a půl roku zabralo testování, aby mohl být vůz nasazen do provozu. Daří se nám realizovat tyto krásné věci, které se rozhodně nedějí každý rok. Jsme na muzeum i Slovenskou strelu pyšní.

A co ty další dvě hodnoty?

Pod pojmem jinakost chápeme hlavně inovační schopnost Tatry. Tatra byla vždy vysoce inovativní, příkladem je vzduchem chlazený motor a páteřový rám s nezávisle zavěšenými koly, což je celosvětově unikátní koncepce. Když tento unikátní podvozek zkombinujeme s nejlepším motorem a nejlepší převodovkou, jsem přesvědčen, že budeme velmi žádaní po celém světě. A třetí hodnotou je respekt, čímž se myslí respekt nás tatrováků vůči obchodním partnerům i respekt vůči jménu Tatra. Všechny tyto tři hodnoty budeme v následujících letech co nejvíce komunikovat a dávat na vědomí i prostřednictvím novinářů.





 


Diskuze

Doporučujeme

Z Dubaje do Zlína. Logio přiveze kousek Expa i na Fenomén

V pražském Logiu bouchali před Vánocemi šampaňské hned dvakrát. Poprvé, když se řediteli týmu Research & Development Martinu Plajnerovi narodil syn. Podruhé, když se tým dozvěděl, že vyrazí reprezentovat Českou republiku na dubajské EXPO.

Pod výstavištěm vedou teplo nové horkovody

Více než třemi kilometry nových horkovodů nahradily vloni Teplárny Brno staré parovodní rozvody na výstavišti. Náročná rekonstrukce zdejší sítě byla výsledkem dohody společnosti s Veletrhy Brno (BVV) a její součástí byl i odkup rozvodů do majetku tepláren. „Usnadňuje se tak do budoucnosti zásobování teplem, ale i chladem, který je v nabídce Tepláren Brno novinkou, budoucích rozvojových území navazujících na páteřní trasy vedené v areálu. A to včetně budované multifunkční haly,“ upřesnila brněnská primátorka Markéta Vaňková. Společnost BVV má navíc o starost méně, provoz horkovodů i jejich servisní údržbu budou totiž nadále zajišťovat teplárny.