fbpx

Společnost OLMA, a.s., tradiční český producent mléčných výrobků, dlouhodobě klade důraz na maximální kvalitu svých potravin, které připravuje pouze z regionálního mléka. Nejen o tom, co se v OLMĚ událo v roce 2021, výhodách propagace na sociálních sítích, ale i o chystaných novinkách jsme si v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu povídali s generálním ředitelem Martinem Krystiánem. 

Co zajímavého se ve společnosti OLMA událo v končícím roce 2021?

Asi nejzajímavější a nejpodstatnější událostí z pohledu produktového portfolia bylo zahájení výroby a uvedení na trh tvarohového mlsu pod ikonickou značkou Míša. Pustili jsme tohoto legendárního medvídka z mrazáku i do lednice. Myslím, že se tam výborně hodí, a podle nadšených reakcí zákazníků je skutečným mlsem a bestsellerem. Vždyť jsme také pro něj připravili horu toho nejlahodnějšího tvarohu z regionálního mléka nejvyšší kvality. Extra vysoký obsah tvarohu – 70 procent – je doplněn jen čerstvou smetanou a trochou cukru. Vyrábíme i variantu s čokovrstvou na dně kelímku, což je vynikající kombinace, a nově aktuálně přibyly i verze s meruňkou a višní.

Míšu prodáváme teprve pár měsíců a jsem moc rád, že mohu říct, že se jedná o jeden z nejúspěšnějších vstupů na trh, jaký jsem zažil. Velice děkujeme všem zákazníkům za jejich podporu a věřím, že si tvarohového Míšu dlouhodobě oblíbí, stejně tak jako jeho „zmrzlého“ brášku. Za poslední rok jsme však novinek vrhli na trh nespočet. Excelentní Olomoucké tvarohy v kelímku z nově vybudované tvarohárny v Olomouci, jedinečný Delikátní puding zcela bez éček, unikátní třívrstvé dezerty Radost, Štěstí, Přátelství a Láska, ovesné produkty Green Day, tvarohový dezert Olmánek – výjimečný čistým složením, vysokým obsahem tvarohu a lahodnou chutí, proteinové jogurty s vysokým obsahem bílkovin a jogurty Florian Active – bezprecedentní, ultimativní jogurty nemající obdobu v nutričním složení. Poslední novinkou je pravý biokefír fermentovaný tradiční metodou pomocí kvasinek z kefírových zrn.

Pod značkou Green Day prodáváte portfolio čistě rostlinných produktů, na stránkách www.olma.cz nabízíte zakoupení těchto výrobků přímo ve vašem v e-shopu. Budete sortiment potravin nabízených v e-shopu rozšiřovat i o jiné produkty? Jaké?

Prozatím ne. Ovesný nápoj je v kartonovém obalu a je trvanlivý, takže nepotřebuje být uchováván v chlazeném řetězci, což umožňuje jeho doručení zákazníkovi standardní doručovací službou. Nejsme vybaveni na rozvoz chlazených výrobků. O určité formě doručování našich produktů z podnikové prodejny uvažujeme pro Olomouc a okolí s využitím vozidla, které zaváží místní odběratele, ale celorepublikovou distribuci nemáme k dispozici.

V posledních letech je OLMA aktivní na sociálních sítích. Jak se vám osvědčuje tento způsob propagace vašich výrobků?

Na sociálních sítích jsme velmi aktivní, především na Facebooku. Věnujeme této formě komunikace se zákazníky velké úsilí. Snažíme se být neustále kreativní a využívat tyto kanály k jejich oslovení, ke sdělení informací, co všechno je v OLMĚ nového, jaké probíhají marketingové akce, jaké novinky chystáme a především také jaké sami zákazníci mají zkušenosti s našimi výrobky, co sami doporučují a upřednostňují. Je to výborná platforma pro přímou komunikaci se zákazníkem a takto ji i prioritně využíváme, neslouží primárně jen k propagaci. Prostřednictvím sociálních sítí se snažíme zákazníka i edukovat v řadě témat, která se k našim výrobkům vážou – jaká je představa o vyvážené zdravé stravě, jak naše produkty vyrábíme, odkud pochází naše suroviny, co obsahují, jaké jsou benefity mléčné stravy, proč vyrábíme i rostlinné produkty, proč balíme výrobky do plastových obalů, jaké kroky činíme k ochraně životního prostředí atd. Naší snahou je maximální transparentnost a kvalita našich výrobků.

Věřím, že zákazníci to oceňují, a jistě také vědí, že pro nás je zákazník a příroda na prvním místě. Ale opravdu, a nikoliv pouze přes falešné příběhy zakrývající skutečnost a malující věci jinak, než jsou. My v OLMĚ si za kvalitou a jedinečností našich výrobků pevně stojíme, i když se nám taky občas něco nepovede. Dbáme na tradiční šetrné zpracování pouze regionálního mléka, na mlékařský um našich pracovníků, na snahu o jedinečný výrobek, který nebude podléhat šedi průmyslového velkokapacitního zpracování globálních unifikovaných značek s krásným marketingovým příběhem, ale mnohdy neodpovídajícím produktem. My se snažíme nejen o funkční design, ale především chceme, aby zákazník uvnitř obalu našel skutečně funkční a poctivý produkt odpovídající tomu, co deklarujeme, takže v našem případě je například i kefír opravdu pravý kefír, a nikoliv jogurt přejmenovaný na kefír.

Každoročně uvádíte na trh nové, originální výrobky. Na co se v tomto směru mohou zákazníci těšit v příštím roce?

Jsme před uvedením inovované řady proteinových jogurtů a nápojů. Řadu proteinových jogurtů tvoříme na základě řeckého jogurtu vynikajícího hustotou a vysokým obsahem bílkovin. Podařilo se nám u nich skloubit skvělou chuť a snížit obsah cukru. U proteinových nápojů jsme změnili ochucení na jahodu, lahodné mango a osvěžující citron. Zároveň je drink vyroben v konceptu bez přidaného cukru. Do třetice bude proteinová řada obsahovat i nabídku proteinových pudingů bez cukru, to vše v novém designu a plně recyklovatelných a přívětivějších obalech. Další novinky nás čekají v segmentu plant-base, tedy rostlinných výrobků, v našem případě z ovsa, který je již po staletí lokální surovinou, udržitelnou a s výbornými nutričními hodnotami. Nesmím opomenout ani řadu dětských produktů, zde přineseme nejen těm nejmenším zákazníkům jedno překvapení v převlečném víčku našich olmíkovských jogurtů. Nyní také uvádíme na trh jedinečnou novinku dětských jogurtů s licencí L.O.L. obsahujících sady krásných nálepek, znát je budou především malé slečny. No a naposledy si nechám největší překvapení, které chystáme v oblasti dezertů, ale to odhalím až příště.

Řada firem se potýká s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. Je to problém i pro vás? Jaké profese aktuálně poptáváte?

Tento problém je obecný a nevyhýbá se ani naší firmě. Je to dáno řadou důvodů, ale tím nejvážnějším je pro výrobní firmy výpadek dvaceti let v učňovském školství a devalvace vysokého učení zaměřeného na kvantitu atd. Není to jen o kvalifikovaných zaměstnancích, lidé chybí v podstatě na všech úrovních, kde se mají postavit k mašině či jak já říkám pracovat rukama. Budeme si jich daleko více vážit a bude nutné ještě více vylepšovat především mzdové podmínky těm, kteří budou mít zájem se k řemeslu vrátit a současně budou mít v dnešní době automatizace a digitalizace ochotu učit se ovládat stále složitější techniku, se kterou pracují. Jedna věc je pořídit high-tech technologie, ale druhá věc je mít pracovníky, kteří je budou umět obsluhovat. Máme např. jednu z nejmodernějších baliček na světě, ale stát u ní musí, s nadsázkou řečeno, letecký inženýr.

Čekají vás v nejbližší době nějaké důležité změny?

Tato otázka je jistě řečnická. Změn se na nás všechny hrne až přespříliš a některé jsou tlačeny politicky bez ohledu na přání lidí a bez ohledu na důsledky, které přinesou. Jednak proto, že ona rozhodnutí důsledky ani neznají, a jednak proto, že košile je bližší než kabát. Opatření a změny jsou třeba a musí být i razantní, ale nesmí být nesmyslné, a především je musí činit celá planeta, nikoliv jen zlomek ze sedmi miliard populace. Byla by to debata na mnoho stran a není na to prostor.

Jak jsem uvedl výše, nám v OLMĚ záleží na čistotě životního prostředí, na udržitelné výrobě, ale nebudeme přitom spotřebitelům vytvářet lživé příběhy. Nebudeme přece tvrdit, jak jsem viděl v Německu na výstavě, že obal je papírový a ekologický, když je složen na povrchu z papíru a uvnitř má plastovou a hliníkovou vložku a v podstatě se nedá recyklovat. Nebudeme tvrdit, že sklo je ekologičtější obal s nižší uhlíkovou stopou než plast, když je dvanáctkrát těžší a zabere cca třináctkrát víc prostoru v přepravě, když i výpočty ukazují, že s uhlíkovou stopou je to právě naopak. Proto se chovejme odpovědně a začněme každý u sebe. My se snažíme udělat v těchto oblastech maximum. Popisoval jsem ekologická opatření podrobněji v našem minulém článku, ale pro doplnění – aktuálně jsme snížili váhu lahve na čerstvé mléko o čtyři gramy, to zní zanedbatelně, ale jedná se o patnáctiprocentní snížení hmotnosti a úsporu 200 tun plastu za rok, což představuje téměř 900 tun ušetřených emisí CO2 ročně.








 


Diskuze

Doporučujeme

Z Dubaje do Zlína. Logio přiveze kousek Expa i na Fenomén

V pražském Logiu bouchali před Vánocemi šampaňské hned dvakrát. Poprvé, když se řediteli týmu Research & Development Martinu Plajnerovi narodil syn. Podruhé, když se tým dozvěděl, že vyrazí reprezentovat Českou republiku na dubajské EXPO.

Pod výstavištěm vedou teplo nové horkovody

Více než třemi kilometry nových horkovodů nahradily vloni Teplárny Brno staré parovodní rozvody na výstavišti. Náročná rekonstrukce zdejší sítě byla výsledkem dohody společnosti s Veletrhy Brno (BVV) a její součástí byl i odkup rozvodů do majetku tepláren. „Usnadňuje se tak do budoucnosti zásobování teplem, ale i chladem, který je v nabídce Tepláren Brno novinkou, budoucích rozvojových území navazujících na páteřní trasy vedené v areálu. A to včetně budované multifunkční haly,“ upřesnila brněnská primátorka Markéta Vaňková. Společnost BVV má navíc o starost méně, provoz horkovodů i jejich servisní údržbu budou totiž nadále zajišťovat teplárny.