Inzerce

Pro Matador Holding jsou klíčové diverzifikace a inovace

11. října 2022
Pro Matador Holding jsou klíčové diverzifikace a inovace

Slovenský průmyslově-investiční MATADOR HOLDING, a.s., je jedna z největších průmyslových skupin na Slovensku. Skupina je dodavatelem služeb a výrobků pro automobilový průmysl i další průmyslové obory ve střední Evropě. „V rámci naší skupiny pružně reagujeme na požadavky průmyslu. Podíl automotive je asi 80 procent, ale máme zájem zvyšovat podíl ostatních oborů,“ říká v následujícím rozhovoru kromě jiného prezident společnosti Štefan Rosina a jak dodává, aktuální trendy jsou jasné – čím dál tím vyšší automatizace a elektromobilita.

Matador Holding sdružuje několik firem a dnes už to je obrovská skupina. Jaké činnosti, případně zakázky umíte zrealizovat?

Portfolio činností, které můžeme v rámci Matador Holdingu zrealizovat, je dnes již mimořádně široké, jde o designové návrhy exteriérů a interiérových částí pro všechny druhy dopravy, tedy od automobilů, kolejových jednotek až po letadla a lodní dopravu. Návazně jsme schopní tyto návrhy rozpracovat do konstrukčních řešení ve spolupráci se zákazníky a některé i dodat kombinací vlastních a externích kapacit, například lisovací nástroje pro karosářské sestavy a svařovací linky pro montáž karoserií z různých materiálů.

Zároveň pracujeme na vývoji a následné konstrukci a dokumentaci v oblasti elektro, tedy silno- a slaboproudých řešení, včetně grafických řešení pro dodavatele infotainmentu a některých softwarových řešení. Dále se věnujeme vývoji testovacích a diagnostických technologií pro výstupy z vývoje, ale i samotnému testování hotových výrobků, například automobilů, či vývoji a výrobě montážních linek nejen pro oblast automotive a jiných druhů transportu, ale i pro jiná odvětví průmyslu. Jde o výrobu ložisek, medicínské diagnostické linky nebo potravinářský a těžební průmysl. Mnohdy jsou to dodávky na klíč tzv. jednoúčelových linek. Dnes je Matador Group už jedním z nejvýznamnějších tier 1 dodavatelů pro automobilové výrobce, ale naši pozici musíme pečlivě hlídat a momentálně nás čeká náročné období.

Zdá se, že jste silně orientovaní na automobilový průmysl. Kolik procent zakázek realizujete v rámci tradičního strojírenství? Například vaše společnost Matador Industries nabízí tradiční strojírenskou výrobu podle projektové dokumentace od zákazníků, kolik procent připadá na vlastní jednoúčelová zařízení?

V rámci naší skupiny pružně reagujeme na požadavky průmyslu a podíl automotive je asi 80 procent, ale máme zájem zvyšovat podíl ostatních oborů. Tradiční strojírenské postupy tvoří pevnou součást a naše společnost Matador Industries pracuje na řadě projektů, kde je přesné opracování kovů a výroba strojních součástek základním kamenem realizace projektů. Ty však aktualizujeme každý měsíc, získáváme nové zakázky, což znamená, že procento je pohyblivé. Kromě konstrukce dodáváme kompletní balík služeb zahrnující montáž, instalaci a oživení jednoúčelových zařízení, manipulátorů, přípravků, upínačů, dopravníkových pásů a elektrických, pneumatických a hydraulických komponent. Realizujeme ale i velké svařence s konstrukcí a opracováním pro různé zákazníky. Osobně jsem rád, že tato oblast je stále součástí naší skupiny, ostatně výroba jednoúčelových zařízení byla základním kamenem naší transformace.

 Do rodiny klasických strojírenských firem můžeme zařadit i společnost Matador Tools. Jaké procento obratu přinášejí právě nástrojáři?

V minulosti jsme vlastnili sto procent naší sériové výroby lisovaných a svařovaných podskupin, proto je významná i výroba nástrojů. Chtěl bych podoktnout, že v roce 2017 jsme se rozhodli pro strategického globálního partnera pro tuto oblast, portugalskou firmu Sodecia, a stali jsme se jejím spoluakcionářem. Sodecia vlastní více než 45 závodů po celém světě. V současnosti se orientujeme především na vývoj, konstrukci a dokončovací operace nástrojů u zákazníka, velkou část samotné výroby jsme museli přesunout do jižní Evropy a Asie, což je při dnešním vývoji cen práce a energie v EU asi jediná možná cesta, jak obstát v cenové konkurenci.

Vaše aktivity sahají i do Česka, které společnosti můžeme zařadit mezi strojírenské firmy?

Naše aktivity v Čechách zastřešuje Aufeer Group, která má v kompetencích také strojírenské záležitosti. Řeší konstrukční návrhy v oblasti kolejových vozidel a letectva a rovněž se podílí na vývoji a konstrukci cubingu pro kompletní kontrolu karoserie. Automatizace zasáhla do sféry strojírenských technologií natolik, že bez inovací v této oblasti prostě nepřežijete, takže máme v rámci skupiny Aufeer Group také firmu na dodávky automatizovaných robotických linek.

Nejen svět kolem nás, ale i strojírenský průmysl se mění. Jaké trendy se prosadí podle vás v nejbližším období a jaké jsou momentálně největší výzvy v dané oblasti?

Aktuální trendy jsou jasné, je to čím dál vyšší automatizace, na jednoznačném vzestupu je elektromobilita a už teď musíte být „namočen“ v mnoha projektech, jinak vám už ujel vlak. Množství elektroniky a elektronických systémů roste nejen v automobilovém průmyslu, ale také v jiných oblastech. Klíčová jsou diverzifikace i inovace.

Nové výzvy přinášejí hlavně oblasti nových softwarových řešení, virtuální a rozšířené reality. Další výzvy přicházejí vždy, i když se za poslední roky zdá, že řešíme pouze krize – jakmile skončí jedna, následuje další. Aktuálně největší výzvy ovšem přicházejí z prostředí, které ani nedokážeme ovlivnit. Velkou výzvou jsou také alternativní zdroje energie, alternativní pohony, vodík, syntetická paliva, nové materiály pro výrobu baterií atp. To je z manažerského hlediska největší oříšek, ale věřím, že naše mnohaleté zkušenosti nám pomůžou nástrahy překonat a najít správnou strategii pro budoucí rozvoj skupiny Matador Group.