ge

Společnost GE Aviation, přední světový výrobce proudových, turbovrtulových a turbohřídelových motorů, letos oslaví 10. výročí svého působení v Praze. Během necelého desetiletí se česká pobočka stala elitní součástí skupiny a věnuje se vývoji, testování, výrobě i certifikaci špičkových leteckých motorů. O tom, co se podařilo v loňském roce a co firmu čeká letos, nám v exkluzivním rozhovoru pověděl Milan Šlapák, programový ředitel pro Českou republiku.


 


Rok 2017 prý byl pro vás velmi úspěšný. Čím?
Největší prioritou se stal program Advanced Turboprop (ATP), zaměřený na vývoj a certifikaci nového turbovrtulového motoru. Ve znamení tohoto programu se nesl celý rok 2017. Naším cílem bylo postavit první funkční prototyp, který by se na konci roku rozeběhl ve zkušebně. To se nám podařilo – 22. prosince jsme měli první úspěšný start motoru ATP.

Tento program je pro nás velmi důležitý. Zahájili jsme ho na konci roku 2015, kdy jsme podepsali smlouvu se společností Textron Aviation, která si nás vybrala, abychom vyvinuli motor pro jejich nové jednomotorové letadlo Cessna Denali. My máme radost, že se nám pouhé dva roky po zahájení programu podařilo ozkoušet první prototyp, protože běžně takový proces trvá minimálně tři roky. Určitě tedy jde o největší úspěch roku 2017.

Úspěchy jsme zaznamenali i v dalších oblastech. Mezi stávajícími produkty si výborně vede rodina motorů H80, které vyrábíme sériově již od roku 2011. Jedním z klíčových úspěchů byla certifikace motorů s tzv. elektronickou řídicí jednotkou (EEC), u nichž dochází k nahrazení mechanické řídicí jednotky elektronickou. Tato jednotka přitom neřídí pouze motor, ale zároveň ovládá i vrtuli - to výrazně zjednodušuje práci pilotům, kteří budou motor i vrtuli ovládat jednou pákou, nikoliv dvěma.
 

ge


GE Aviation Czech se loni také dohodla na spolupráci s firmou ATG, která se zaměřuje na tzv. nedestruktivní zkoušení leteckých výrobků. Jak bude vaše spolupráce vypadat?
Spolupráce s ATG v tuto chvíli už probíhá. Jde o společnost zaměřující se na řízení a certifikaci kvality, procesů výroby atd. My jsme s ATG podepsali kontrakt kvůli programu ATP, protože motor vyvíjený v tomto programu obsahuje více než 2 800 dílů, které my v prototypové verzi potřebujeme ověřit.  Protože naše oddělení kvality by kapacitně nezvládalo tyto díly ověřit, navázání spolupráce s ATG pro nás bylo nejlepším řešením.
 
Když mluvíme o vývoji, jak ve vaší společnosti probíhá? Vyvíjíte i na území České republiky?
Vývoj probíhá na nadnárodní úrovni. Donedávna měly kompletní kompetence pro vývoj, výrobu a certifikaci nových motorů pouze naše podniky v USA. Před několika lety přišlo strategické rozhodnutí, aby tyto kompetence měla i Evropa, a to vzhledem k diverzifikaci rizika i s ohledem na evropské zákazníky, pro které je důležité, aby partner, který pro ně vyvíjí motor, byl  ideálně ve stejném regionu a stejném časovém pásmu. Protože v několika firmách v Evropě už máme silné zázemí, rozhodli jsme se využít silných stránek jednotlivých evropských poboček GE Aviation. Vývoj tak nyní probíhá v České republice, Polsku a Itálii, s tím, že ČR zde hraje klíčovou roli – probíhá zde montáž prototypů, veškeré testování motorů i certifikace, po níž bude následovat sériová výroba. U nás zároveň vzniká centrála subdivize GE Aviation soustředící se na vývoj a výrobu turbovrtulových motorů, GE Aviation  Turboprops.
 
Hodně obchodujete na ruském trhu. Má pro vás určitě velký potenciál…
Ruský trh je pro nás trhem číslo jedna – zhruba 30 procent našich tržeb je právě z Ruska. Význam pro nás bude mít ruský trh určitě i do budoucna, protože turbovrtulové motory do letadel, resp. malá a středně velká turbovrtulová letadla jsou zde velmi žádaná – přihlédneme-li k tomu, o jak velkou zemi se jedná a že pozemní doprava na velké vzdálenosti je náročná, letecká doprava zde určitě bude i v budoucnu hrát podstatnou roli.

My jsme se v listopadu zúčastnili podnikatelské mise do Ruska, kde jsme následně podepsali dva kontrakty – s firmami United Engine Corporation (UEC) a UZGA. Společnost UZGA jsme jmenovali autorizovaným servisním centrem pro ruský trh. Zároveň této společnosti budeme dodávat motory řady H80. Kontrakt s Uzgou má hodnotu zhruba jedné miliardy korun na dobu pěti let.
 

ge


A co spolupráce se společností United Engine Corporation, která se zaměřuje na návrhy letadel? Co by měla přinést GE Aviation spolupráce s ní?
S UEC máme dohodu, že společně provedeme analýzu ruského trhu týkající se čistě turbovrtulových motorů. Výstupem spolupráce by tak měla být analýza, jaký typ letadel ruský trh potřebuje, jak by měla být velká, jaké by měla mít výkonové parametry atd. Z toho bude vycházet náš další vývoj a výroba motorů pro ruský trh. Paralelně budeme provádět i tržní studii.
 
Co vás kromě práce na uvedených projektech čeká v letošním roce? Jaké máte před sebou plány a úkoly?
I nadále budeme pokračovat v programu ATP, který nám přináší obrovskou příležitost rozšířit své působení. Loni jsme také oznámili, že pracujeme na akrobatické verzi motoru H80, a v letošním roce plánujeme tento motor certifikovat, zahájit sériovou výrobu a uvést na trh. Zároveň postupně nabíhá výroba motorů řady H80 vybavených již zmíněnou EEC technologií.


 
Připravila Anna Burdová, Reportáže z průmyslu


Reklamní blok

image

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY
Více informací zde







image

Informační systém pro správu energetickýc komodit.
Více informací zde

image

Největší stavební veletrh v České republice
Více informací zde