borcadSpolečnost BORCAD cz s.r.o. je tradičním výrobcem sedadel do vlakových souprav a současně jednou z nejinovativnějších firem v oboru. Špičkový design a bezpečnost, to jsou hlavní kritéria, kterými se v BORCADU při výrobě sedadel řídí.


Jaký byl pro vás uplynulý rok?
Uplynulý rok byl trochu nahoru, trochu dolů. Sešlo se několik projektů našich zákazníků, které byly ve zpoždění vůči dopravci – koncovému odběrateli vlaků. Jak česká ŠKODA TRANSPORTATION, tak i polská PESA Bydgoszcz pracují na zakázce pro Deutsche Bahn, což je velmi náročný a precizní klient. Ani jedna z firem nikdy nenavrhovala vlaky pro takto náročného zákazníka, termíny dodávek komponent, tudíž i sedadel se několikrát posouvaly, což je značně nestandardní a způsobuje to problémy při výrobě. Na druhou stranu jsme úspěšně dokončili velkou zakázku pro španělské Talgo, konkrétně pro jejich vlaky Avril, jezdící na nově vybudované vysokorychlostní trati Mekka-Medina. To byl také velmi náročný projekt. Pro České dráhy, resp. pro jejich dceru DPOV, jsme rozběhli rekonstrukci českého Pendolina. Letos budou pokračovat také dodávky pro náš největší projekt, sedadla pro rakouské dráhy (ÖBB) do vlaků Siemens Desiro ML. Celkem se jedná za čtyři roky o 165 vlaků.

Máme na trhu dva nové produkty, jednoduché sedadlo VISIO pro regionální a příměstskou dopravu a sedadlo FLEXIO, komplikovanější produkt, který jsme vyvíjeli s firmou Siemens pro dálkovou dopravu. Tyto produkty jsou připravené pro další zakázky a nové projekty v následujících letech.

Co se týká samotné firmy, museli jsme na konci roku vůbec poprvé po několika letech „zeštíhlit“, a to kvůli posunu některých zakázek v čase. To samozřejmě ovlivnilo tržby firmy. Na druhou stranu to ale bereme jako příležitost k celkovému zvýšení efektivity ve společnosti. Takže něco se loni povedlo, něco ne, to už tak v byznyse bývá.


borcad


Kdo jsou vaši největší zákazníci?
Jedním z našich největších zákazníků je firma Siemens, pro kterou mimo jiné děláme již zmíněná sedadla GENIO pro rakouské dráhy. Pak je to také již zmíněná ŠKODA TRANSPORTATION a PESA, určitě nesmím zapomenout na firmu Stadler ze Švýcarska. Vyrábíme i pro menší firmy, jako je Rhaetische Bahn (provozují Glacier Express ve Švýcarsku), GW Train Regio, Arriva vlaky. Prestižní je pro nás projekt Rocky Mountaineer, pro který dodáváme až do Kanady plně elektricky ovládaná sedadla do panoramatických vozů, které s cestujícími křižují Skalisté hory na západě země.

V čem spočívá vaše hlavní konkurenční výhoda?
Naše firma je postavená na inovacích. Řekl bych, že to je zásadní faktor. Pouštíme se do věcí, které ostatní ještě neřešili. Byli jsme vůbec první, kdo začal používat vysokopevnostní ocel ve struktuře sedadel. Tím jsme konstrukci sedadla celkově odlehčili. Byli jsme také první v Evropě, kdo začal řešit elektricky nastavitelná sedadla do vlaků. To do té doby žádná firma nedělala, existovalo pouze rozdělení na první a druhou třídu a nějaký vyšší komfort podobný business třídě v letadlech nikdo na železnici neřešil. Hodně sázíme na design, spolupracujeme dlouhodobě s jedním designérem (ak. sochař Jiří Španihel), naše produkty mají jasný rukopis, estetickou hodnotu, která se skloubí s funkčností. Za důležité považujeme ergonomické hledisko, jsou to ostatně nakonec cestující, kteří hodnotí a využívají tuto přidanou hodnotu každý den, každou cestu. Tímto vším jsme vůči konkurenci dost vyprofilovaní.

Jak je to s bezpečnostními prvky vašich sedadel?
Naše sedadla také mimo jiné podstupují crash-testy. Přitom tyto testy v Evropě vyžadují pouze ve Velké Británii, nikde jinde v Evropě zatím nejsou povinné. U výpočtů jsme spolupracovali s VŠB-TU v Ostravě. Sedadla, která vyrábíme pro Kanadu pro již zmíněnou firmu Rocky Mountaineer, musela také splnit podobnou, i když ne tak přísnou normu. Přestože jsou dynamické testy povinné na evropském trhu jenom ve Velké Británii, osobně se domnívám, že pro pasažéry je lepší, kdyby byly zavedeny všude. Při kolizi v třiceti- nebo čtyřicetikilometrové rychlosti může sedadlo zajistit snadnější evakuaci v případě nehody – cestující neupadne vinou nárazu do bezvědomí, neutrpí devastující poškození dolních končetin a je schopen evakuace svépomocí.


borcad


Jaký je váš výhled do budoucna, kam chcete společnost nasměrovat?
Tady musím začít nejprve minulostí. Zhruba před třemi lety se drasticky změnil kurz rublu a eura. V té době se v Rusku zastavily státní zakázky, protože všechno tam bylo nasmlouvané v rublech. My jsme před tím, než se rubl tak dramaticky propadl, realizovali tržby v Rusku  4-5 mil. € ročně. S tím souvisí i pokles tržeb, který jsem zmiňoval. Také jsme s vidinou dlouhodobých kontraktů postavili před dvěma lety nové tovární haly, jejichž rozloha je 6 000 m2. Ale očekávání se bohužel i díky již zmíněné situaci v Rusku nenaplnila a dneska jsou naše provozy naplněné tak z 50-60 %. Abych se vrátil k vaší otázce, co se tedy týče výhledu do budoucna, tak bude záležet hlavně na tom, zda firma dokáže zvýšit tržby o 40-50 % v segmentu komponentů pro kolejová vozidla. Pokud se to nepodaří, budeme diverzifikovat portfolio a vstoupíme i do jiného oboru.


borcad


Kromě zeštíhlení počtu zaměstnanců, provedli jste také nějaké změny ve výrobě?
Zvýšili jsme například podíl robotického svařování vůči svařování ručnímu. Určitou část výroby, kterou jsme dříve nakupovali u našich partnerů, jsme převedli přímo do výroby. Týká se to například části čalounění a vypalovaných a lisovaných ocelových dílů.




Připravil Tomáš Chalupa, Reportáže z průmyslu

Reklamní blok

image


Více informací zde

image


Více informací zde