BranoNejvětší český dodavatel autodílů společnost BRANO GROUP, a.s., se v současnosti velmi intenzivně věnuje modernizaci svých továren. Společnost s několikamiliardovým obratem se tímto způsobem úspěšně vyrovnává s nedostatkem zaměstnanců na domácím trhu. Počet pracovníků na výrobních linkách se jí za posledních pět let podařilo významně snížit. „Rozhodně nám nehrozí, že bychom kvůli chybějící pracovní síle museli odmítat zakázky,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Ing. Daniel Otáhal, Ph.D.

Vývoj v automobilovém průmyslu jde rychle dopředu a subdodavatelé se mu musí přizpůsobovat. Vyrábíte například už nyní díly pro autonomní auta a elektromobily?
Nelze říci, že se jedná primárně o autonomní vozy, ale spíše o elektrifikaci autonomních vozů jako takových. Konkrétně jde o víčka na palivové nádrže. Vyrábíme je tedy pro čtyři druhy vozů, a to ty, které jezdí na benzín, diesel, elektro a také pro hybridy.

Odkud pocházejí vaši klienti, kteří vyrábějí autonomní vozy – spíše z Evropy, nebo z Ameriky?
Nejde o nové zákazníky, ale spíše čerpáme z těch současných. Polovinu našeho byznysu tvoří zakázky pro Volkswagen Group a tím trendem, kterým automobilka jde, jdeme také my. Takže pokud oni požadují součástky pro autonomní vozy, my se je snažíme vyvinout a finalizovat je.

V tomto roce probíhá výstavba vašeho nového závodu v Číně. Znamená to, že se vám v této zemi mimořádně daří?
Náš byznys tam v posledních pěti letech významně vzrostl. V minulosti jsme byli v pronajatých prostorách, ale ty už nám nestačí, protože potřebujeme lokalizovat více dílů. Dříve jsme v Číně nemohli nalézt partnery a díly jsme dováželi z Česka, nyní se nám ale daří dodavatele postupně získávat. Náš byznys v Číně vrostl na cca 700 milionů korun ročně, což znamená, že Čína je naší druhou nejvýznamnější divizí.

Kdy bude tento závod, který vzniká v lokalitě Su-žou, dostavěn?
Pravděpodobně na konci tohoto roku, nejpozději na jaře roku příštího. Naopak váš závod v Jihoafrické republice nedávno ukončil činnost. Co bylo důvodem? Této oblasti jsme se obchodně příliš nevěnovali a neměli jsme tam ani obchodní zastoupení. Tento závod vyráběl jeden typ pedálů a nebyl pro nás prioritou. Tou je zmíněný nový závod v Číně a také naše aktivity v USA, kde se věnujeme výstavbě závodu na vodíkový pohon.

Brano

Máte ambici rozšiřovat se ještě do dalších zemí?
Ve hře je výstavba závodu v USA, který by vyráběl součástky především pro Volkswagen Group. Přestože dodáváme do Mexika, Brazílie i USA, nemáme tam ale zatím dostatečně garantovaný byznys, proto dosud dovážíme naše výrobky z České republiky.

Potýkáte se na domácím trhu s nedostatkem zaměstnanců? Jak se se současnou situací vyrovnáváte?
Není to pro nás zásadní problém. Soustředíme se na modernizaci, která přinese eliminaci lidí na výrobních linkách a kompletní automatizaci (viz Průmysl 4.0). Znamená to, že už v současnosti máme k dispozici výrobní linky, kde na každé výrobní lince potřebujeme jediného člověka, a to na jejím samém konci. Ještě nedávno jsme měli projekty, kdy jsme na stejné lince potřebovali sedm až osm lidí.

Přesun výroby na Východ, o kterém některé firmy hovoří v souvislosti s úbytkem pracovní síly a rostoucími mzdami, tedy nehrozí?
Nedávno jsme hovořili o tom, že máme opravdu hodně agenturních zaměstnanců z Ukrajiny a Maďarska. Je to tak, že tito zaměstnanci jdou spíše k nám, než že my bychom se přesunovali víc na Východ. Přesun by navíc nic neřešil, časem by si i tam lidé prosadili vyšší mzdy. Navíc se nyní zvažuje i to, že se přibližujeme k Průmyslu 4.0, což znamená, že dělnické profese eliminujeme a budeme potřebovat spíše techniky a programátory.
V současnosti máme volné kapacity v Rusku. V Nižném Novgorodu máme už dva roky závod, který má volnou kapacitu a je skutečností, že se nám tam vstupy prodražují, jelikož je dovážíme z Česka. V Rusku je nyní tlak na lokalizaci vstupů a prezident Putin pravděpodobně prosadí zákon, který navýší daně za dovoz vstupů, a naopak výrazně sníží daně v případě jejich lokalizace. Z toho důvodu by to dávalo ekonomický smysl.


Připravila Pavla Čechová

Reklamní blok

image

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY
Více informací zde







image

Informační systém pro správu energetickýc komodit.
Více informací zde

image

Největší stavební veletrh v České republice
Více informací zde