Inzerce

Ewals: Budoucnost je v multimodální dopravě

23. října 2025
Ewals: Budoucnost je v multimodální dopravě

Jaroslav Vlček, foto: EWALS CARGO CARE spol. s r.o.

Kamionová doprava se v celé Evropě potýká s řadou problémů. Dlouhodobě mezi ně patří zejména nedostatek řidičů, v poslední době se přidalo také kolísání přepravních objemů. Jak se s těmito výzvami vyrovnává mezinárodní dopravce Ewals Cargo Care? 

Ředitel nákupu české pobočky mezinárodní dopravní společnosti Ewals Cargo Care Jaroslav Vlček popisuje aktuální zkušenost letošního léta: „Situace je taková, že pokud připadne nějaký státní svátek například na čtvrtek, zastaví výrobci svůj provoz na celý týden, navíc k tomu přidají letní plánovanou odstávku, což pak v důsledku může znamenat tři i čtyři týdny bez dopravních objemů. Následně po spuštění nastane peklo, protože všichni předpokládají, že auta čekají na jednotlivých nakládkách a zničehonic zvládnou odvozit plně obnovenou výrobu. Troufám si říct, že letos budou někteří zákazníci překvapení, že auta na nakládky nepřijedou, protože prostě nebudou. To dřív v takové míře nebylo. Když si uvědomíte, že základní leasing a servisní kontrakt na jedno auto se pohybuje ve výši zhruba dva a půl tisíce eur měsíčně, a přidáte k tomu náklady na řidiče atd., jsou pro nás takovéto výpadky v provozu velmi drahé.“ 

Jak si stojí evropský trh nákladní dopravy?

Evropský dopravní trh je momentálně nastaven tak, že je tu skupina opravdu velkých dopravců, kteří mají vlastní dopravní kapacitu, dejme tomu, sto a víc tahačů, a pak je zde mnoho menších rodinných firem se třemi až deseti kamiony (ty momentálně tvoří až 80 procent dopravní kapacity v EU), ale ten střed, typičtí dopravci se třiceti čtyřiceti kamiony, z trhu mizí. Jedním z důvodů je, že majitelé nemají následovníka, začínali v devadesátých letech a nyní jsou ve věku, kdy už chtějí skončit. Mladší generace dopravu dělat nechce, je to velmi náročné odvětví – doprava funguje čtyřia-
dvacet hodin denně, sedm dní v týdnu a je to práce s lidmi. Obecně lze říct, že kapacita dopravců neustále ubývá. Částečně je nahrazována dopravci z východní Evropy, nicméně i ti se již střetávají s obdobnými problémy jako např. my v ČR, a dopravní poptávku do budoucna tak stejně zcela nepokryjí. 

Změnilo se nějak fungování kamionové dopravy?

Představa většiny lidí je, že kamion jezdí týdny po Evropě a občas přijede na víkend domů, tento způsob práce ale již upadá. V dnešní době je to spíše „projektová“ práce. Společnost získá nějaký nový byznys a musí ho rozparcelovat do jednotlivých částí, napasovat na vhodné dopravce, vozidla nastavit do určitých pravidelných směn, zvolit vhodné řidiče, prostě tak, aby to všem zúčastněným dávalo smysl. Tímhle způsobem pracujeme v celé Evropě a využíváme k tomu i vlakovou a námořní dopravu, čímž vytváříme multimodální řešení. 

Jakákoliv nepravidelnost, jako například nový dopravce, který zvolí jinou trasu, nebo řidič, který špatně odpřáhne návěs, může způsobit zdržení vykládky, potažmo výroby atd. Proto se snažíme vytvořit regionální komunity s dopravci a řidiči, kteří mají k danému projektu nějaký vztah. Ewals má samozřejmě i vlastní vozový park, ale náš hlavní model podnikání tvoří spolupráce se smluvními dopravci. Svěříme jim náš návěs, plně je vytěžujeme a všemožně je podporujeme jak v právních otázkách či nastavení jejich interních procesů, tak i ve financování. Pomáháme jim zajistit pojištění tak, aby bylo finančně dostupné a zároveň poskytovalo odpovídající krytí pro reálná rizika. Podporujeme je také ve výcviku řidičů, například v oblasti správného zajištění nákladu. Dokážeme pro ně zajistit i interní faktoring nebo navrhnout způsob práce tak, aby dávala ekonomický smysl a zároveň vyhovovala i řidičům s ohledem na jejich osobní i pracovní nastavení.

Řidiči jsou asi největší problém celého oboru, že? 

V Česku podle údajů sdružení dopravců Česmad chybí momentálně dvacet až třicet tisíc řidičů nákladní dopravy. To je obrovské číslo, které ovlivňuje náladu v dopravních společnostech. Řidiči si kladou velmi vysoké nároky nejen na mzdu, ale i na rozvržení pracovní doby a druh přeprav. Bohužel v mezinárodní dopravě není možné, aby byl řidič každý den odpoledne doma. Dál se potýkáme i s tím, že průměrný věk řidiče mezinárodní dopravy je skoro padesát let, a má tudíž určitá zdravotní omezení. Je tu varianta řidičů ze třetích zemí, ale jejich zaměstnávání je pořád administrativně velmi problematické. Než dostanete řidiče do vozidla, musí splnit spoustu podmínek a trvá to velmi dlouho. Některé firmy už nasazují řidiče z Filipín nebo Indie a zdá se, že se bez zahraničních pracovníků do budoucna neobejdeme.

Je pro řidiče jednoduché naskočit do systému?

To není, ani když je to zkušený řidič. Důkladné zaškolení je nezbytné, protože naše návěsy mají určitá specifika a nesprávná manipulace s nimi může způsobit závažné komplikace. U vlastních aut se specializujeme na složitější provoz, máme projekty, které jedou nonstop, zpravidla to bývá u velkého příjemce a odesílatele zboží, který je otevřený dvacet čtyři hodin denně. U něj máme přepřahové návěsy, řidiči vykonávají přepravy ve dvou nebo třech směnách a jezdí pořád dokola. Limitujeme tím skladové plochy u zákazníka, minimalizujeme přejezdové kilometry, vozidlo pořád běží, jeho provoz se dá maximálně optimalizovat a řidič chodí do práce na pevnou směnu. To nás baví, ale samozřejmě to nejde realizovat paušálně. Paradoxně právě u pravidelných přeprav nebývá problém sehnat řidiče – vědí totiž dopředu, kdy budou doma, a mohou si lépe plánovat osobní život. 

Hodně u nás jezdí i Ukrajinci, jaké s nimi máte zkušenosti?

Ukrajinské řidiče zaměstnává již většina českých dopravců, bez nich by to už pravděpodobně nešlo. Nicméně jak za nimi přicházejí jejich rodiny, začínají řešit bydlení, hypotéku a přirozeně chtějí trávit víc času doma. Z původně flexibilních řidičů z Ukrajiny, kteří jezdili i o víkendech, se tak postupně stávají řidiči preferující jasně danou pracovní dobu a víkendy doma.

Trápí vás i legislativa?

Legislativa se neustále mění a my musíme být pořád ve střehu. Naštěstí máme Česmad a ten nám obrovsky pomáhá. Lidé z Česmadu prakticky denně komunikují s jednotlivými ministerstvy, s Mezinárodní unií silniční dopravy (IRU – International Road Transport Union) a dalšími institucemi a díky nim jsme vždy na všechno včas připravení. Domnívám se, že sami dopravci by nebyli schopní sledovat všechny změny a adekvátně na ně reagovat. Tím netvrdím, že všechny změny jsou špatné, ale je jich opravdu mnoho, a to na úrovni všech evropských států, nejen ČR. Jde například o změny jednotlivých mýtných sazeb, podmínek zaměstnávání řidičů ze třetích zemí, změny technických parametrů, záležitosti pracovní doby řidiče, doby řízení a mnohé další. Jenom sledovat změny v mýtných sazbách jednotlivých zemích je neskutečně náročné, protože každá země má jiný systém jejich stanovení, způsob úhrady a jejich výše se navíc mění i několikrát za rok, jak se do cen promítají například ekologické poplatky. 

Jak vidíte kamionovou dopravu v blízké budoucnosti?

Jednou z možností je zvýšení intermodální a multimodální přepravy, v jejímž rámci řidiči pojedou k vlakovému nebo trajektovému terminálu a vymění si návěsy. Návěs pokračuje vlakem nebo trajektem a řidič může jet nazpět s novým návěsem. Kromě toho, že je společnost pro řidiče atraktivnější, je také udržitelnější a může ušetřit až 60 procent emisí CO2 za jednu přepravu.

Osobně si myslím, že se do budoucna částečně dostaneme i do obdoby modelu Pony Expressu tak, jak ho známe z Divokého západu. Kůň odjel nějaký úsek, a protože si musel odpočinout, pokračoval s vozem bez přestávky na dalším úseku jiný kůň. S kamionovou dopravou v Evropě to částečně dopadne stejně. Na jednotlivých hranicích bude docházet k předání nákladu mezi jednotlivými regionálními dopravci, což pomůže zajistit dostatečnou kapacitu dopravců i řidičů a zároveň splnění všech legislativních požadavků EU.

V Ewalsu už ale něco takového děláte, ne?

Děláme, ale zatím nemáme plnohodnotný systém dopravních dep rozmístěných napříč Evropou například každých pět set kilometrů, který by umožňoval systematické předávání návěsů s nákladem.

Co je vaší hlavní pracovní náplní?

Ve společnosti mám na starosti nákup dopravních služeb, tzn. akvizici nových dopravců a následnou spolupráci s nimi. Kapacita je omezená a v silné konkurenci velkých firem není snadné ji zajistit. O to důležitější je, co dalšího dokážeme dopravním partnerům nabídnout. Proto našim smluvním dopravcům nabízíme celý balík služeb tak, aby se mohli starat čistě jen o své řidiče a vozidla. Tím, že je Ewals Cargo Care mezinárodní společnost, máme zastoupení ve čtrnácti zemích, můžeme tak využít např. lokální smluvní servisní síť, právní zastoupení a podobně. V České republice aktuálně spolupracujeme s víc než třemi sty smluvních vozidel, která pravidelně vytěžujeme. Se všemi dopravci máme velice korektní, profesionální a dlouhodobý vztah.