Česká jednička ve výrobě mléka a jogurtů OLMA, a.s., dlouhodobě usiluje o snižování produkce plastových obalů. „Již dnes pro obalový materiál lahví a kelímků používáme výhradně polymery PET a PP, které jsou plně recyklovatelné," říká Martin Krystián, generální ředitel Olmy, v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu a dodává: „Cíl stoprocentního používání plně recyklovatelných obalů a obalů s podílem recyklátu bude naplněn nejpozději v průběhu roku 2021," doplňuje.

V nedávné době jste realizovali tři větší investiční projekty současně. Jedním z těchto projektů je zprovoznění nových technologií na výrobu fermentovaných výrobků a s tím související vývoj nových produktů. Kdy se tyto nové výrobky objeví na prodejních pultech?

Projekt se aktuálně dokončuje a nové výrobky se budou na pultech objevovat postupně v závislosti na rychlosti zalistování u odběratelů. První již míří na trh a jde o bezlaktózové jogurty a jogurtové nápoje.

V jaké fázi jsou další dva projekty, konkrétně očekávaná modernizace balicí techniky a zavedení unikátní technologie šetrného ošetření mléka?

Modernizaci balicí techniky provádíme v posledních letech kontinuálně dle aktuálních potřeb a obchodních cílů. Investice do plnicích linek bývají většinou součástí inovativních projektů, ale pořizujeme je i mimo ně. Co se týče projektu nové technologie příjmu mléka a jeho ošetření, ten je v plném proudu a dle plánu bude dokončen v prvním kvartálu příštího roku.

Portfolio vašich výrobků se neustále rozrůstá. Jaké novinky jste v letošním roce uvedli na trh a co v tomto směru plánujete v blízké budoucnosti?

Na letošní léto jsme si připravili zajímavou specialitu v podobě květinového detoxu v limitované edici modrého Florianu. V tuto chvíli je již na trhu. V květnu jsme také uvedli na trh nové ochucené bio jogurty v novém designu. Pod náporem řeckých jogurtů, skyrů a dalších typů zakysaných výrobků se trochu ztrácí jedinečné výhody našich klasických jogurtů. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli rozšířit portfolio našich bílých, přírodních jogurtů o variantu krémového jogurtu s vysokým obsahem bílkovin, pětiprocentním obsahem tuku a silnou probiotickou kulturou LGG®. Tento špičkový jogurt splňuje ty nejvyšší parametry zdravé výživy vynikajícím nutričním obsahem a komplexní mléčnou bílkovinou, včetně té syrovátkové, která v řeckých jogurtech chybí. Má hustou konzistenci a hodí se ke každodenní konzumaci na všechny způsoby. Řadu bílých jogurtů uzavírá náš nový smetanový jogurt, který je jinak i základem pro bestseller červený Florian.

Určitě jste již zaregistrovali i naši novinku letošního léta, kterou je v červnu odstartovaná podpora dětské řady Olmíků. Spustili jsme unikátní a troufám si říct, že nejen v Česku jedinečnou aplikaci s rozšířenou realitou, která dále posouvá hranice marketingu u potravinářského výrobku s využitím nejmodernějších technologií určených nejen pro zábavu. Tento koncept budeme dále rozvíjet a nejen naše děti se mají na co těšit. Nyní si v rámci bezplatné aplikace Olmíci mohou děti poslechnout 50 krásných českých pohádek a vykouzlit postavičku Oťase na kelímku jogurtu, tím to ovšem nekončí a zábava bude pokračovat. Je třeba také zmínit, že v tomto roce jsme zahájili redesign většiny hlavních řad našich výrobků; stěžejním motivem je nová vizualizace a zvýraznění loga značky Olma.

Nedílnou součástí vašich výrobků je obalový materiál. Změnily se v průběhu posledních deseti let nějakým zásadním způsobem požadavky na jeho kvalitu a bezpečnost?

Nemyslím si, požadavek na vysokou bezpečnost a kvalitu obalových materiálů při uvádění výrobků na trh je tu kontinuálně, ovšem novým aspektem pro veřejnost je otázka používání plastů a jeho dopady na životní prostředí. To je téma, které hýbe nejen světem fastfoodových občerstvení, kaváren či restaurací, ale samozřejmě se dotýká i všech výrobců potravin a jejich dodavatelů obalových materiálů. Záměrně jsem použil spojení nového aspektu především pro veřejnost, protože my v Olmě se otázkou plastů zabýváme již dlouhodobě a přizpůsobujeme technologické procesy tak, abychom byli schopni snižovat produkci plastových obalů uváděných na trh za současného splnění podmínky udržení vysoké bezpečnosti našich výrobků a bez dopadů na jejich kvalitu. V několika krocích jsme snížili váhu používaných preforem PET na výrobu lahví pro čerstvé mléko, v loňském a letošním roce jsme provedli snížení hmotnosti plastů PP používaných na výrobu hlavních výrobkových řad, některé výrobky jsme převedli na obal s papírovým kartonem a sníženou hmotností plastu o 30 procent a rušíme používání sleeves (plastových rukávů) na řadě výrobků. Již dnes pro obalový materiál lahví a kelímků používáme výhradně polymery PET a PP, které jsou plně recyklovatelné, cíl stoprocentního používání plně recyklovatelných obalů a obalů s podílem recyklátu bude naplněn nejpozději v průběhu roku 2021. Tady bych jen podotknul, že používání PET na výrobu např. lahví je tou nejekologičtější cestou, ať to zní jakkoliv podivně, žádný jiný obalový materiál nezanechá nižší uhlíkovou stopu, zvlášť když sběr, recyklace a následně zájem o regranulát je vysoký a jeho využití rozsáhlé.

Jak se vám v současnosti daří na zahraničních trzích? Kde se vám daří nejvíce a v kterých zemích chcete posílit své pozice?

Jsme producent především čerstvých mléčných výrobků, které musí být po celou dobu dopravního řetězce chlazeny a mají omezenou trvanlivost. To definuje okruh možného exportu. Navíc výroba mléčných výrobků je prioritou i ve všech okolních státech, některé mají navíc zavedena ať už zvykově, či zákonem protekcionistická opatření. Nicméně naše výrobky zákazník najde v řadě zemí střední a východní Evropy. Sušené mléko, které je taktéž naším produktem, je úspěšný vývozní artikl do řady zemí po celém světě.