fbpx

Po letech hospodářsky neuspokojivých výsledků čekají Českou poštu, s.p., systémové změny. Podle nedávno zveřejněného restrukturalizačního plánu bude společnost v zisku již v roce 2021. „Je to ambiciózní plán, a splní-
me ho," říká tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu.

Za rok 2018 vykázala Česká pošta účetní ztrátu ve výši 275 milionů korun. Jedním z vašich cílů pro následující roky je vyrovnaný rozpočet. Kdy předpokládáte, že byste se mohli z červených čísel dostat?

Česká pošta byla ve ztrátě několik let. Své hospodaření vylepšovala prodejem majetku. Rok 2018 byl první, kdy ztrátu přiznala. Provozní ztráta byla ještě vyšší, dosáhla více než jedné miliardy korun. Podle restrukturalizačního plánu bude Česká pošta v zisku v roce 2021. Je to ambiciózní plán, a splníme ho.
 
Nedávno jste představili svůj restrukturalizační plán. Jaké jsou hlavní strategické body tohoto plánu?

Proběhne vnitřní přeměna společnosti na tři obchodní jednotky, které budou mít své pevné portfolio. Jedná se o logistiku, státní služby a o finanční služby a prodej. Na základě jasného výpočtu nákladů a výnosů budeme moct říct, které služby jsou ziskové a kterých je lepší se zbavit. Zároveň plán počítá s vyšším zastoupením automatizace v činnostech České pošty.
 
I v letošním roce pokračujete v projektu Pošta Partner, který je alternativou poboček České pošty. Kdo může pobočku provozovat? Jaké jsou podmínky spolupráce?

Jedná se o vztah mezi Českou poštou a provozovatelem Pošty Partner. Tím je nejčastěji obec nebo soukromý podnikatel. Česká pošta platí provozovateli, dává mu know-how, vybavení, školení. Provozovatel pak nabízí zákazníkům poštovní služby. Klient tedy nepozná rozdíl mezi klasickou pobočkou a Poštou Partner.
 
Od 1. července 2019 lze na pobočkách České pošty bezhotovostně platit všemi kartami Mastercard a Visa. Chystáte pro zákazníky v nejbližší době nějaké další novinky?

Novinky chystáme už teď do předvánočního provozu. Jakmile bude jejich podoba finální, představíme je veřejnosti.
 
Jaký dopad pro vás bude mít chystaná novela zákona o poštovních službách?

Novela především zvedla strop pro kompenzaci nákladů univerzální služby. Tedy nákladů na 3200 poboček, které musíme provozovat, na doručování každý den na každou adresu, do 21 500 poštovních schránek. Dosavadní strop 500 milionů neodpovídal reálným nákladům. Současných 1,5 miliardy se blíží skutečnému stavu nákladů České pošty na univerzální službu více, než tomu bylo před novelou zákona.

Diskuze

Doporučujeme

Získat parcelu pro developerský projekt trvá v průměru 11 měsíců

Praha 30.9.2020 - Téměř polovina dotázaných developerů má potíže s pořizováním parcel pro výstavbu (48 %). V průměru jim trvá získat vybranou parcelu 11 měsíců. Nejvíce atraktivní jsou dle dotázaných developerů parcely v blízkosti metra, nádraží nebo jiné dopravní cesty v rámci města. Více než třetina oslovených se účastní státních veřejných soutěží o pozemky, stavby či jiné objekty (36 %). Vyplývá to ze Studie developerských společností zpracované analytickou společností CEEC Research.

Babišova Deza: tikající ekologická bomba?!

Společnost DEZA, a.s., zpracovává surový benzol a vysokoteplotní černouhelný dehet, ze kterých vyrábí řadu základních aromatických sloučenin určených pro další chemické zpracování. Některé izolované látky, například naftalen a antracen, dále chemicky modifikuje, čímž získává širokou paletu výrobků. Firma je součástí koncernu Agrofert, který patří do svěřeneckého fondu premiéra Andreje Babiše. Chemička sídlí ve Valašském Meziříčí. Odpadní vody vypouští do řeky Bečvy. Do té se předminulý víkend dostal prudce jedovatý kyanid a způsobil největší ekologickou katastrofu podobného druhu za posledních deset let, V Bečvě zahynulo třicet tun ryb.