JUTA je významný český výrobce materiálů pro stavebnictví, zemědělství, sport a další odvětví. Přes veškeré její úspěchy se během rozhovoru se statutárním ředitelem Ing. Jiřím Hlavatým dozvíte, že v zákulisí panuje spousta neduhů, na kterých je třeba pracovat, zatímco o úspěších hovoří skromně. Možná právě to je podstatou toho, že se firmě daří: „Hlavně si nenamlouvat, že jsme v něčem špička a že jde všechno jako na drátkách…"

Blíží se konec roku, a tak se nabízí otázka, jak se firmě dařilo a jak byste zatím dosavadních 10 měsíců zhodnotil z pozice ředitele a majitele podniku?

Již několik let je pro nás běžné, že kromě stanoveného plánu stále více porovnáváme naši výkonnost s minulým rokem. Osobně mě byznys stále baví, i proto, že přicházím do styku s neuvěřitelným množstvím zajímavých lidí. Trápí mě však spousty nedostatků ve všech oblastech našeho podnikání. K tomu se přidávají nové okolnosti, které komplikují naši denní práci, ale současně se stávají výzvou. Nedostatek pracovníků řešíme zaměstnáváním cizinců a stavěním ubytoven. Primárně upřednostňujeme Čechy, ale je jich nedostatek. Pustili jsme se výrazně do zavádění digitalizace jak ve výrobě, tak v administrativě. Čekáme na další dodávky robotizovaných pracovišť, která nám zajistí odstranění rutinních procesů. Společnost neřídíme podle nějakých příruček, ale pracujeme s důvěrou v naše lidi. Podle současného vývoje tržeb bude rok 2018 lepší než minulý, kdy naše tržby byly 7,5 miliardy korun. Vděčíme za to všem zaměstnancům, protože jak často říkám, za vším je lidská dřina. V byznysu se přitvrzuje. Podle mě jsou všechny války nesmyslné, i ty v byznysu.

Ve svém výrobním portfoliu máte řadu zajímavých produktů, které mj. představujete i na různých netradičních akcích pro veřejnost – letos v červenci to např. byla show OCB PŘEKONÁNÍ GRAVITACE 2018 v Kroměříži, kdy se vaše geomembrána JUNIFOL PEHD 2,0 G/G. stala důležitým prvkem na doskočišti pro akrobatické kousky motocyklistů a cyklistů. Představte nám blíže tento produkt, příp. i další zajímavé „kousky“ ze své výroby.

Výrobky firmy JUTA, a. s., jsou aplikovány v různých odvětvích od průmyslových až po sportovní. Mimo to se ale občas podaří dodat naše produkty k použití, které se vymyká standardnímu určení. Jedním z těchto případů byla také show OCB PŘEKONÁNÍ GRAVITACE 2018.

V sobotu 28. července 2018 se konal na výstavišti Floria v Kroměříži již pátý ročník této akce, na jehož programu byli mimo jiné jezdci na motocyklech, kolech a koloběžkách. Ti se se svým uměním nedrželi pouze při zemi, ale přítomné diváky bavili především kaskadérskými kousky ve vzduchu, kde nechyběly skoky nebo otočky. K tomu jim posloužily rampy a doskočiště. A právě doskočiště bylo vytvořeno z nafukovacího vzduchového vaku, aby byl dopad co nejměkčí. Tento vak bylo potřeba zakrýt materiálem, který ho bude chránit a zároveň umožní dostatečnou přilnavost mezi jeho povrchem a koly jezdců. Pro tento účel byl poprvé použit náš výrobek – geomembrána JUNIFOL PEHD 2,0 G/G. Po vydařené akci pořadatelé projevili zájem o využití našeho produktu i při příštích podobných show.

Mezi další zajímavé kousky patří jistě tunelové fólie JUNIFOL. Vícevrstvé hydroizolační membrány mají za úkol udržovat v suchu jak konstrukce ražených a hloubených tunelů, tak i jejich vnitřní prostředí. Z probíhajících staveb stojí za zmínku téměř tříkilometrový silniční tunel OBERAU, budovaný nedaleko proslulého německého zimního střediska Garmisch-Partenkirchenu, nebo norské tunely SKOGAFJELL a LYSHORN s celkovou délkou bezmála 11 kilometrů, realizované na nové dálnici mezi městy Os a Bergen. Pro německý tunel dodáváme 186 tisíc m2 fólie JUNIFOL FT, do Norska odjíždí z našich výrobních závodů úctyhodných 291 tisíc m2 fólie JUNIFOL NT.

Které z vašich výrobků jsou nejžádanější?

Z nejžádanějších výrobků jsou to podstřešní fólie, které se montují do šikmých střech pod krytinu. Podstřešní fólie splňují specifické požadavky certifikace jednotlivých zemí. Tyto fólie ve speciální úpravě lze také namontovat do větraných fasád s obkladem s mezerami. Tyto moderně řešené fasády se v návrzích architektů objevují stále častěji.

JUTAgrass výroba se zaměřuje hlavně na sportovní a okrasné trávníky, ale v nabídce máme i exkluzivní specialitu - trávník Play Comfort pro agility. Agility se stává celosvětovým fenoménem, který velmi rychle nabírá na popularitě. Čím dál více se přesouvá z venkovních ploch do hal, kde se využívá umělý trávník.

JUTA proto vyvinula texturovaný trávník Play Comfort, který splňuje požadavky na rychlost a zároveň bezpečnost uživatelů.

Po úspěšném představení Play Comfortu na Mistrovství světa v Liberci v roce 2012 se postupně rozšířil do celého světa: v Evropě dnes nejvíce dodáváme do Skandinávie a Německa, nicméně Play Comfort je žádaný i v zámoří.

JUTA se stala hlavním partnerem několika světových šampionátů a v indoor agility v podstatě nemáme ve světě konkurenci.

Co je aplikace JUTA Calculator a k čemu slouží?

Mobilní aplikace JUTA Calculator je určena našim zákazníkům využívajícím síťovinu do svinovacích lisů nebo motouzů v zemědělství. Prostřednictvím mobilního telefonu nebo tabletu si naši zákazníci snadno zjistí, kolik balíků zabalí s jednou rolí sítě a kolik rolí síťoviny nebo motouzů budou potřebovat na sezónu.

Naše aplikace je efektivní, snadno ovladatelná a užitečná pro získání dokonalého přehledu potřeb k lisování od malého zemědělce až po podnik služeb.

Do čeho v poslední době nejvíce investujete a jaké jsou případně vaše investiční plány na nejbližší dobu?

V každém roce usiluji o to, abychom všechny vydělané peníze co nejrychleji investovali zpět do firmy. Podle mne je to jediná správná cesta, jak udržet tempo s konkurencí a současným divokým světem. Stále připomínám všem ředitelům továren a vyzývám je k tomu, aby předkládali investiční návrhy, za co utratit peníze, které vydělali. Jsem přesvědčen o tom, že je to jedna z nejvýznamnějších motivací pro management továren vůbec. S ohledem na historii JUTY a více jak polovinu 150 let zastaralých objektů směřují velké investice do nových skladovacích a výrobních hal. Důvodem těchto investic je také zlepšení pracovního prostředí pro zaměstnance, protože jsou to oni, kteří rozhodují o tom, jak se firmě bude dařit. Další peníze směřují jak do modernizace stávajícího strojního zařízení, tak i do nákupu nových technologií. Stále větší podíl mají automatizovaná pracoviště.

Jsou nějaké další plány, úkoly a vize, které máte nyní před sebou?

Naším cílem není neustálé bezhlavé zvyšování tržeb, ale zaměření na zlepšení všeho, co děláme. Popis našich slabých stránek by nestačil na jeden rozhovor. S oblibou říkám, že máme ve firmě nepořádek, že si každý dělá, co chce. Přesto firma funguje. Pracujeme na zlepšení využití strojů, snižování odpadů u všech operací, snižování potřeby zdrojů. Trápíme se nad vynucenými toky materiálů zejména ve starých továrnách, kde je mnohdy jediným řešením výstavba nových výrobních hal. Obrovskou výhodou je volný bezcelní obchod mezi zeměmi EU. Budeme se dál hlavně soustřeďovat na západní země Evropy, a dokud bude zapadat slunce, Západ u nás bude.

Zajímavé jsou též vaše CSR aktivity. Které spolky a organizace například podporujete?

Necítím potřebu, abychom se chlubili každou aktivitou, kterou děláme roky. Je pro mě osobně zcela přirozené pomáhat tam, kde je to potřeba. Není nutné jmenovat spolky a organizace, oni to vědí nejlépe. Ale jednou konkrétní věcí se pochlubit chci. Možná, že jsme byli první, kteří před mnoha lety zavedli poskytování bezúročných půjček do výše 300 tis. korun našim zaměstnancům jako jejich ochranu proti nesmyslně vysokým úrokům a poplatkům u půjček. Dnes tuto výhodu využívá 600 pracovníků a všichni řádně splácejí.

Připravila Anna Burdová