fbpx

Věřme, že restart je proces, který nás nyní za postupného rozvolňování karanténních opatření čeká. Jak bude toto období dlouhé a kolik nás bude stát, sotva dnes dokážeme odhadnout. Víme ale, že to nebude jednoduché a už vůbec ne levné. I přes krizi, která nás postihla „z vyšší moci", nás snad zvolna ustupující pandemie poučila o tom, že je třeba myslet na zadní vrátka, a ne bezvýhradně těžit z výhod globalizace. V době „pokoronavirové" patrně proto můžeme čekat, že některé strategické výroby, technologie a produkty se vrátí ze světa zpět do Evropy. Je také možné předpokládat, že jednotlivé státy budou více myslet na soběstačnost v oblasti lidského zdraví a s ním souvisejících hospodářských aktivit. Evropa, a nejen ta, si některá rizika globalizace již uvědomuje. Zatím alespoň co se týká farmacie. Z Evropské unie, Spojených států, ale i z Japonska zaznívají hlasy, že je nutné se zbavit závislosti na dodávkách klíčových farmaceutických produktů z Číny. „Tahle krize ukázala, že máme chorobnou závislost na Číně a Indii, co se týče léčiv. Je to něco, co nás dělá zranitelnými, musíme to zásadně změnit," uvedla místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová.

Přes zmrazení života, které způsobila karanténní opatření, máme pro vás i pozitivní zprávy. Například v rozhovoru s předsedou představenstva a ředitelem společnosti Richmont - CZ Josefem Boháčem se mimo jiné dočtete, že do některých částí trhu, z nichž byla tato firma před vypuknutím pandemie vytlačena konkurenty z Číny či Indie, se Richmont - CZ vrátil, protože dodávky z těchto zemí se zastavily. Jedná se zejména o využití umělé inteligence v oblasti logistiky. V otázce globalizace je Josef Boháč mírně skeptický. Podle jeho názoru budou vždy rozhodující náklady, respektive cena, a proto, pokud se před koronavirovou krizí 95 procent výroby soustředilo mimo Evropu, po ní už to bude jen 75 procent.

V jednom z dalších interview popsal výkonný ředitel společnosti Ferrit Petr Mohelník, jak jeho firma využila státem nabízené kompenzace za nařízení nouzového stavu. „Podařilo se nám zrušit kvartální splátku na daň z příjmu a rovněž jsme požádali o úhradu náhrad za karantény našich zaměstnanců. Vstříc nám vyšly i banky s možností odložení splátek. V této složité situaci, kdy bylo a je zapotřebí podpořit téměř každého, považuji podporu za dostatečnou, spíše v mnoha případech chyběly prováděcí předpisy," konstatoval Mohelník.

Co shutdown dokáže způsobit na druhé straně, se dozvíte z rozhovoru s generálním ředitelem společnosti České dráhy Václavem Nebeským. Tento národní dopravce vyhodnocuje ztráty průběžně a v celé skupině ČD je odhaduje na několik miliard korun. Jak Nebeský uvedl, k postupnému obnovení vnitrostátní dálkové dopravy dochází po dohodě s Ministerstvem dopravy od konce dubna a dočasně zrušené regionální spoje se opět zavádějí v průběhu května. Plné obnovení mezinárodní dopravy nezáleží jen na České republice, ale přirozeně na okolních zemích.

 
Přeji vám zajímavé čtení.

Lucie Rottenborn,
jednatelka společnosti

Diskuze

Doporučujeme

Pozvánka na najväčšie stretnutie automotive dodávateľov v Česku a na Slovensku

Dovoľujeme si Vás pozvať na piaty ročník podujatia CEE Automotive Supply Chain, ktoré tvorí konferencia, B2B rokovania a networking. Minulý ročník, ktorý sa konal v Olomouci, navštívilo 300 delegátov z 9 krajín. Podujatie je určené pre dodávateľov a subdodávateľov do automobilového a pridruženého priemyslu.  

Zakladateľ Matador Group oslávil 90 rokov!

Dňa 7. júla 2022 oslávil Dr. h.c. Ing. Štefan Rosina životné jubileum 90 rokov. Bol to práve on, čo sa zaslúžil najskôr o rozvoj gumárenského priemyslu v Púchove a jeho transformáciu na modernú fabriku, ktorá prežila turbulentné deväťdesiate roky.