Inzerce

Vážení čtenáři

15. května 2020
Vážení čtenáři

Věřme, že restart je proces, který nás nyní za postupného rozvolňování karanténních opatření čeká. Jak bude toto období dlouhé a kolik nás bude stát, sotva dnes dokážeme odhadnout. Víme ale, že to nebude jednoduché a už vůbec ne levné. I přes krizi, která nás postihla „z vyšší moci", nás snad zvolna ustupující pandemie poučila o tom, že je třeba myslet na zadní vrátka, a ne bezvýhradně těžit z výhod globalizace. V době „pokoronavirové" patrně proto můžeme čekat, že některé strategické výroby, technologie a produkty se vrátí ze světa zpět do Evropy. Je také možné předpokládat, že jednotlivé státy budou více myslet na soběstačnost v oblasti lidského zdraví a s ním souvisejících hospodářských aktivit. Evropa, a nejen ta, si některá rizika globalizace již uvědomuje. Zatím alespoň co se týká farmacie. Z Evropské unie, Spojených států, ale i z Japonska zaznívají hlasy, že je nutné se zbavit závislosti na dodávkách klíčových farmaceutických produktů z Číny. „Tahle krize ukázala, že máme chorobnou závislost na Číně a Indii, co se týče léčiv. Je to něco, co nás dělá zranitelnými, musíme to zásadně změnit," uvedla místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová.

Přes zmrazení života, které způsobila karanténní opatření, máme pro vás i pozitivní zprávy. Například v rozhovoru s předsedou představenstva a ředitelem společnosti Richmont - CZ Josefem Boháčem se mimo jiné dočtete, že do některých částí trhu, z nichž byla tato firma před vypuknutím pandemie vytlačena konkurenty z Číny či Indie, se Richmont - CZ vrátil, protože dodávky z těchto zemí se zastavily. Jedná se zejména o využití umělé inteligence v oblasti logistiky. V otázce globalizace je Josef Boháč mírně skeptický. Podle jeho názoru budou vždy rozhodující náklady, respektive cena, a proto, pokud se před koronavirovou krizí 95 procent výroby soustředilo mimo Evropu, po ní už to bude jen 75 procent.

V jednom z dalších interview popsal výkonný ředitel společnosti Ferrit Petr Mohelník, jak jeho firma využila státem nabízené kompenzace za nařízení nouzového stavu. „Podařilo se nám zrušit kvartální splátku na daň z příjmu a rovněž jsme požádali o úhradu náhrad za karantény našich zaměstnanců. Vstříc nám vyšly i banky s možností odložení splátek. V této složité situaci, kdy bylo a je zapotřebí podpořit téměř každého, považuji podporu za dostatečnou, spíše v mnoha případech chyběly prováděcí předpisy," konstatoval Mohelník.

Co shutdown dokáže způsobit na druhé straně, se dozvíte z rozhovoru s generálním ředitelem společnosti České dráhy Václavem Nebeským. Tento národní dopravce vyhodnocuje ztráty průběžně a v celé skupině ČD je odhaduje na několik miliard korun. Jak Nebeský uvedl, k postupnému obnovení vnitrostátní dálkové dopravy dochází po dohodě s Ministerstvem dopravy od konce dubna a dočasně zrušené regionální spoje se opět zavádějí v průběhu května. Plné obnovení mezinárodní dopravy nezáleží jen na České republice, ale přirozeně na okolních zemích.

 
Přeji vám zajímavé čtení.

Lucie Rottenborn,
jednatelka společnosti

Ostatní