fbpx

Začalo to službou pro seniory, dnes se organizace pod hlavičkou Spolu s vámi, z.ú., zabývá i osvětovými a zábavnými workshopy a teambuildingovými aktivitami. Nebylo by na tom nic zvláštního, kdyby zakladateli a provozovateli služby Návštěvy POTMĚ nebyli výhradně mladí lidé se zrakovým handicapem.

Návštěvy POTMĚ vznikly na jaře 2018 a spojily na tři desítky slabozrakých a nevidomých, kteří docházeli na pravidelné návštěvy do domovů pro seniory a domácností s cílem nabídnout starším lidem, jež mohou trápit pocity osamělosti a zbytečnosti, zábavu a rozptýlení.

Devízou původního projektu bylo spojení služby pro seniory a vytvoření pracovních míst pro lidi s vadou zraku. „Uplatnění zrakově postižených na trhu práce je pořád bída – nezaměstnaných je v této skupině 70–80 procent. Mezi zaměstnavateli přetrvávají předsudky nebo minimálně obavy z toho, co zaměstnání nevidomého nebo slabozrakého bude obnášet,“ říká ředitelka spolku Šarlota Hambergerová.

V Návštěvách POTMĚ tak našli uplatnění lidé z různých oborů – od masérů, hudebníků a sociálních pracovníků až po překladatele, odborníky z marketingu a PR a žurnalisty. Pestrá skupina „návštěvníků“ tak byla (a je) schopná vytvořit pro seniory pestrý program a vyjít vstříc komukoli, kdo má o pravidelné setkávání zájem.

Na nové cestě

Původní projekt, financovaný MPSV a EU, v září 2019 skončil, ale část pracovníků nechtěla přijít o pečlivě vybudovanou síť spolupracujících organizací, a hlavně pak o vztahy se seniory a zaměstnanci pečovatelských služeb, které za dva roky fungování služby v mnoha případech přerostly v nevšední přátelství. Proto založila organizaci Spolu s vámi, z.ú., která ve službě seniorům pokračuje dodnes.

Jak ale vysvětluje Šarlota Hambergerová, transformace nebyla vůbec jednoduchá, a to nejen proto, že do fungování spolku výrazně zasáhl covid. „Abychom udrželi plnohodnotná pracovní místa, museli jsme přejít na komerční formu poskytování služby Návštěv POTMĚ. Jenže řada domovů pro seniory a rodinní pečující, kteří by prarodičům návštěvy rádi objednali, na ně nemá. Museli jsme rozšířit nabídku služeb o takové, které by cílily na úplně jiný typ zákazníků.“

Ze zkušeností a mnoha rozčarování, jež nevidomí denně zažívají v kontaktu s mainstreamovou většinou, která stále trpí řadou předsudků či obavami v komunikaci s handicapovanými, se zrodila myšlenka vytvořit workshopy, na nichž by se účastníci přímo seznámili s životem slabozrakých a nevidomých. Nápad se ujal a o workshopy je zájem např. ve školách a firmách.

Jak zpřístupnit služby nevidomým

„Na podzim 2020 jsme třeba dělali dvě školení pro Městská divadla pražská, která chtějí své služby více zpřístupnit návštěvníkům se zrakovým handicapem. Během dvou školení se uvaděči divadel Rokoko, ABC a Komedie dozvěděli, jak nevidomým pomoct při pohybu v prostorách divadla, kterých předsudků se vyvarovat a třeba i to, jak přistupovat k vodicím psům,“ popisuje Šarlota Hambergerová a dodává, že v současné době už tuto službu poptávají i další firmy, ale i státní instituce, které chtějí být dobře připraveny na případný kontakt s nevidomými klienty. „O školení či konzultaci nás často žádají např. gastropodniky nebo další instituce, které mezi svými zákazníky a klienty mohou mít lidi se zrakovým postižením a chtějí k nim přistupovat profesionálně. Letos si u nás tuto službu objednala např. Coca-Cola,“ doplňuje Šarlota Hambergerová.

www.navstevypotme.cz

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

+420 739 22 88 31

Diskuze

Doporučujeme

GetFix spustil novou službu, firmám se postará o vozový park

Internetový vyhledávač autoservisů GetFix spustil novou službu zaměřenou na firemní zákazníky, kterým se kompletně postará o servisní správu jejich vozového parku. Systém za firmy zajistí pravidelný servis, výměny oleje, upozorní na konec platnosti STK nebo zařídí přezutí na zimní pneu.

První konference věnovaná marketingu a obchodu v B2B potvrdila zájem o téma mezi profesionály

V Praze se uskutečnila vůbec první B2B konference v České republice, která poukázala na důležitost spolupráce marketingu a obchodu. Vysokou úroveň celodenního programu, výběr řečníků a témat ocenilo více než 200 návštěvníků z řad specialistů, což potvrdilo, že zde konference s tímto zaměřením scházela.