fbpx

Na konci září minulého roku byl Václav Nebeský jmenován předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah, a.s. „České dráhy svou práci umí. Teď je potřeba dát jim jasný směr," říká v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu, ve kterém nám představil své priority a cíle.

V čele ČD působíte jen několik týdnů. Jaké jsou vaše první dojmy?

České dráhy docela dobře znám. Před více než 20 lety jsem u nich po škole začínal jako výpravčí, a než jsem byl zvolen předsedou představenstva, působil jsem v jejich řídicím výboru. Tedy v nejvyšším orgánu. Pochopitelně že pohled z pozice předsedy představenstva a generálního ředitele je trochu jiný. Mnohem lépe vnímám potíže, ale taky příležitosti firmy. České dráhy svou práci umí. Teď je potřeba dát jim jasný směr.

Co považujete za prioritu?

Za mě je to urychlení obnovy vozového parku, zatraktivnění firmy v očích veřejnosti jako perspektivního zaměstnavatele a rozhodně přenastavení vnitřních procesů, které jsou aktuálně velmi zdlouhavé a komplikované. Vše je svázáno předpisy, procházíme několikastupňovým schvalováním, což mnohdy není ani potřeba. Rozhodně podporuji rozvoj digitalizace, a to jak v oblasti odbavení cestujících, tak při řízení společnosti a spravování každodenních agend.

Nastanou v ČD v nejbližších měsících nějaké zásadní změny?

Postupně provádíme revizi povinností, procesů a úkolů s cílem racionalizace činností. Klademe velký důraz na služby, jejich zabezpečení a kvalitu, a to na úkor centrálního aparátu. Musíme také posílit personální zázemí v regionech a rozhodně chci lépe pracovat s klíčovými zaměstnanci na všech úrovních. Zavedeme kariérní plány a motivační programy na bázi měřitelných metrik.

Jednou z vašich hlavních priorit je modernizace vozového parku ČD. To jste už také zmínil. V jakém rozsahu bude probíhat?

České dráhy masivně investují již delší dobu. Za posledních zhruba 10 let to bylo kolem 40 miliard korun, za které jsme zmodernizovali část stávajících a nakoupili desítky nových vozidel. V příštích pěti letech chceme investovat dalších 40 miliard. Můj názor ale je, že bychom se měli zaměřit primárně na nákup nových vozidel. Tady samozřejmě záleží na objednatelích, kterým se zvýší odpisy, a tedy celková úhrada za zajištění dopravní obslužnosti. Tato investice se ale vyplatí. Zákazníci dostanou o třídu lepší službu, přilákáme nové cestující, zvýší se spolehlivost a samozřejmě náklady na údržbu, opravy a provoz budou nižší. Některé kraje už tímto směrem jdou. Například v Jihočeském kraji jsme se dohodli na nákupu deseti elektrických a sedmi motorových souprav. Nové jednotky nakupujeme i pro Kraj Vysočina, Karlovarský, Plzeňský a Moravskoslezský kraj.

 Železniční doprava je považována za nejekologičtější. I přesto se v Evropě objevují snahy o nahrazení dieselových vozidel, např. v Německu již jezdí první bezemisní vlakové soupravy poháněné vodíkem. Jaká je budoucnost dieselových lokomotiv v našich podmínkách?

Odklon od dieselových vozidel je patrný u všech velkých dopravců. Správci infrastruktury postupně elektrifikují další úseky a tam, kde to nelze nebo to nedává smysl ekonomicky, tam nastupují vozidla s alternativním pohonem. U nás to budou nejspíš hybridní vozidla trolej/baterie, která nejsou žádnou novinkou. Již dnes existují prototypy takových vozidel a má je většina významných evropských výrobců. Namátkou Siemens, Stadler nebo Bombardier. My jsme si samozřejmě vědomi odpovědnosti největšího českého železničního dopravce a ve spolupráci s partnery z oblasti průmyslu i vysokých škol systematicky prověřujeme možnosti využití vozidel s alternativními pohony v regionální i dálkové dopravě. Takže dnes víme, že to technicky jde. Hybridní vozidla při dnešních cenách vykazují výhodnost z hlediska celoživotních nákladů a teď je potřeba, aby stát a kraje vytvořily pro nákup a rozšíření těchto bezemisních vozidel podmínky. Například tím, že bude možné na nákup využít dotací nebo že budou smlouvy dostatečně dlouhé, aby se hybridy zaplatily. Tady musí spolupracovat výrobci, dopravci, ale především to musí chtít ti, kdo objednávají pro cestující vlakovou dopravu.

V letošním roce probíhala jednání s kraji o nových smlouvách na provoz regionálních vlaků. Podařilo se vám udržet své dosavadní postavení?

České dráhy nadále zůstávají největším železničním dopravcem u nás. V roce 2020 budeme provozovat 89 procent všech výkonů v regionální železniční dopravě. Zároveň u nás některé kraje objednaly více vlaků, takže meziroční pokles celkových výkonů budou jen dvě procenta. Bylo to ale náročné období. Zatímco v roce 2019 s námi měly všechny kraje uzavřeno 16 smluv, stejné výkony jsou nově rozloženy do 40 smluv. A o každou jsme museli bojovat. K tomu se následně ještě řešilo odbavení cestujících v tzv. brutto krajích. Většina věcí je ale v tuto chvíli dořešena a od poloviny prosince, resp. někde od 1. ledna 2020, vyjedeme podle nových kontraktů.

Jak se ČD aktuálně daří po hospodářské stránce? Za první pololetí tohoto roku obhájily ČD mezinárodní rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem, přičemž celá skupina ČD dosáhla kladného hospodářského výsledku.

Informace o hospodaření prezentujeme dvakrát ročně, v pololetí a pak až celoroční výsledky. Samozřejmě že vývoj hospodaření sledujeme průběžně a předpokládám, že výsledek bude v souladu s naším podnikatelským plánem.

Pokračuje růst počtu cestujících, který jste oznámili v pololetí?

Ano. Jde o dlouhodobý trend, který pokračuje. Za tři čtvrtletí letošního roku s námi cestovalo 137,5 milionu zákazníků. To představuje meziroční růst o zhruba tři procenta.

Jaké novinky pro ně chystáte v příštím roce?

Novinek bude hodně. A to nejen v jízdním řádu, který začíná 15. prosince. Na základě nových smluv s objednateli budeme postupně nasazovat modernizovaná a nová vozidla. To zákazníky zajímá v první řadě. S kraji jsme se již dohodli, že v nejbližších několika letech investujeme do vozidel v regionální dopravě zhruba osm miliard. Větší část půjde do nákupu zcela nových vlaků. Už se také vyrábí padesátka vozů pro dálkovou dopravu, první budou k dispozici v roce 2021. Dalších 180 právě soutěžíme.

Pokud jde o samotný jízdní řád 2019/20, tam je hned několik zajímavých novinek v dálkové dopravě. Například dojde k posílení spojení mezi Prahou a Brnem. Tím reagujeme na rostoucí poptávku. O jeden pár vlaků navíc pojede také ze severní Moravy přes Břeclav do Vídně a více spojů vypravíme na vnitrostátních dálkových linkách. Například půjde o nové přímé spojení Praha – Třeboň – České Velenice nebo o více přímých vlaků Praha – Klatovy a Brno – Jihlava – České Budějovice. Od května pak zavedeme nové přímé spojení railjetem Vindobona z rakouského Grazu a Vídně do německých Drážďan a Berlína.

 



Diskuze

Doporučujeme

Komunisté navrhují solární daň - Solární asociace nesouhlasí a žádá předsedu vlády o jednání

Čtvrtek - 9. července 2020 - KSČM dnes představila pět podmínek, za kterých je ochotna nadále tolerovat vládu Andreje Babiše. Jednou z nich je také solární daň. Solární asociace připomíná, že solární odvod byl zaveden již v roce 2010 a znovu také v roce 2013 a to s vysvětlením, že jde o finální opatření, které má odčerpat údajnou překompenzaci podpory.

Jádro a beton opravdu nejsou chytré investice, které nás posunou dále

V posledním debatním pořadu Otázky Václava Moravce II (OVM), který televizní stanice ČT24 odvysílala letos 5. července, hovořil člen rozpočtového výboru, místopředseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a podnikatel Pavel Juříček (ANO) mj. o tom, že již v březnu očekával schodek rozpočtu vyšší než 200 miliard korun vzhledem k odhadům propadu HDP.