fbpx

Když v dubnu 1950 ve výrobní hale pobočného závodu Škody Plzeň v Uničově vyrobili první ocelové konstrukce a svařence pro lopatová rypadla, nikoho nenapadlo, že by se právě tento velký strojírenský podnik, budovaný na zelené louce, mohl jednoho dne podílet na výrobě komponent pro vesmírný program Evropské kosmické agentury.

A přece! V nejbližší době se vydá na první zkušební let za hranici zemské atmosféry nosná raketa Ariane 6, jejímž úkolem by v budoucnosti měla být mj. doprava nákladu pro těžbu minerálů na Měsíci. Pokaždé když raketa zažehne startovací motory, oblak spalin zakryje i zhruba 810 tun v Uničově vyrobených ocelových konstrukcí, které jsou součástí mobilní budovy odpaliště. Dodávka podvozkových setů pro kosmodrom v jihoamerické Francouzské Guyaně je další v řadě velkých a náročných projektů, které byly za posledních sedm desítek let v Unexu vyrobeny. Za všechny můžeme vzpomenout několik desítek těžebních velkostrojů, které ve své době patřily k největším samostatně se pohybujícím strojům na naší planetě.

To, že se více než čtyři tisíce tun vážící stroje dokážou samy pohybovat, byť tempem „hlemýždím“, lze dodnes považovat za vynikající doklad umu českých konstruktérů. Doba si však žádá více: aby se stroje nejen pohybovaly a vykonávaly práci, pro kterou jsou určeny, ale aby tak navíc činily pokud možno samostatně, bez potřeby neustálé fyzické přítomnosti člověka, pouze snad pod jakýmsi vzdáleným dohledem.

Úspěšným příkladem takových pracantů mohou být autonomní vozíky pro přepravu kontejnerů. Jejich revírem jsou největší světové námořní přístavy a úkolem vozíků, kterým na první pohled chybí cokoli, co by alespoň trochu připomínalo kabinu řidiče, je přeprava nákladních kontejnerů mezi lodí a překladištěm. Pohyb stroje je plně automatický a současně nezatěžující životní prostředí, neboť se ve své podstatě jedná o elektromobily. V Unexu se již několik let vyrábí ocelové konstrukce těchto autonomních vozíků.

Z přístavu je to pak jen krůček k lodím a jejich pohonným ústrojím. I v této oblasti se jinak suchozemské skupině Unex podařilo úspěšně uchytit: pro jednu z největších technologických společností světa vyrábí a dodává vysoce přesné a kvalitní komponenty, které obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách.

Aniž je to na první pohled patrné, produkty vyrobené v některém z výrobních závodů strojírensko-metalurgické skupiny Unex jsou všude kolem nás – v mnoha dopravních prostředcích, strojích či zařízeních z až na vzácné výjimky všech průmyslových oborů. Výrobky Unex najdete na všech kontinentech, na souši, ve vodě i ve vzduchu a spoluprací na vesmírném projektu se společnost (alespoň obrazně) dotkla i hvězd.

Zajímavosti z výroby Unexu v roce 2020

  • Nejtěžší individuální kus, který Unex loni vyrobil, vážil 63 tun. Jednalo se o ocelovou konstrukci pro jeřáb.
  • K nejlehčím výrobkům patřily nátrubky, které vážily 0,035 kilogramu.
  • Z hlediska počtu vyrobených kusů jednoho výrobku je „rekordmanem“ artikl pro automobilový průmysl, kterého Unex vyrobil 583 715 kusů.

Více informací o společnosti UNEX a.s. najdete na webových stránkách www.unex.cz.

 

Diskuze

Doporučujeme

Greendeal s sebou přinese další zdražení nemovitostí, a to až o 17 %

ři čtvrtiny dotázaných developerů souhlasí se zavedením plánu Zelená dohoda pro Evropu. Polovina dotázaných vnímá Zelenou dohodu jako důležitou a prospěšnou. Podle více jak poloviny dotázaných Zelená dohoda k hospodářskému růstu nepřispěje. Podle více jak poloviny dotázaných nepřispěje ani k urychlení renovace bytového fondu. Přísnější pravidla výstavby ovlivní ceny nemovitostí u tří čtvrtin dotázaných developerů. Pouze necelá pětina dotázaných čerpala na enviromentální udržitelnost projektů dotaci. Vyplývá to ze Studie developerských společností H1/2022 zpracované analytickou společností CEEC Research s.r.o.

Doosan představuje pět nových kompaktních kolových nakladačů

Po podepsání smlouvy o výhradních dodávkách s nizozemskou společností Tobroco-Giant společnost Doosan potvrdila podrobnosti o nové řadě kompaktních kolových nakladačů sestávající z pěti modelů o hmotnosti 3,5 až 5 tun, které má nyní společnost v nabídce. Nové kompaktní kolové nakladače Doosan, konkrétně modely DL60-7, DL65-7, DL80-7, DL85-7 a DL80TL-7, lze používat na širokou škálu aplikací, včetně stavebnictví, zemědělství, zemních prací, zpracování odpadu/recyklace, pronájmu, stavebnin, terénních úprav, manipulace s materiály, skladování a průmyslu obecně.