fbpx

Když v dubnu 1950 ve výrobní hale pobočného závodu Škody Plzeň v Uničově vyrobili první ocelové konstrukce a svařence pro lopatová rypadla, nikoho nenapadlo, že by se právě tento velký strojírenský podnik, budovaný na zelené louce, mohl jednoho dne podílet na výrobě komponent pro vesmírný program Evropské kosmické agentury.

A přece! V nejbližší době se vydá na první zkušební let za hranici zemské atmosféry nosná raketa Ariane 6, jejímž úkolem by v budoucnosti měla být mj. doprava nákladu pro těžbu minerálů na Měsíci. Pokaždé když raketa zažehne startovací motory, oblak spalin zakryje i zhruba 810 tun v Uničově vyrobených ocelových konstrukcí, které jsou součástí mobilní budovy odpaliště. Dodávka podvozkových setů pro kosmodrom v jihoamerické Francouzské Guyaně je další v řadě velkých a náročných projektů, které byly za posledních sedm desítek let v Unexu vyrobeny. Za všechny můžeme vzpomenout několik desítek těžebních velkostrojů, které ve své době patřily k největším samostatně se pohybujícím strojům na naší planetě.

To, že se více než čtyři tisíce tun vážící stroje dokážou samy pohybovat, byť tempem „hlemýždím“, lze dodnes považovat za vynikající doklad umu českých konstruktérů. Doba si však žádá více: aby se stroje nejen pohybovaly a vykonávaly práci, pro kterou jsou určeny, ale aby tak navíc činily pokud možno samostatně, bez potřeby neustálé fyzické přítomnosti člověka, pouze snad pod jakýmsi vzdáleným dohledem.

Úspěšným příkladem takových pracantů mohou být autonomní vozíky pro přepravu kontejnerů. Jejich revírem jsou největší světové námořní přístavy a úkolem vozíků, kterým na první pohled chybí cokoli, co by alespoň trochu připomínalo kabinu řidiče, je přeprava nákladních kontejnerů mezi lodí a překladištěm. Pohyb stroje je plně automatický a současně nezatěžující životní prostředí, neboť se ve své podstatě jedná o elektromobily. V Unexu se již několik let vyrábí ocelové konstrukce těchto autonomních vozíků.

Z přístavu je to pak jen krůček k lodím a jejich pohonným ústrojím. I v této oblasti se jinak suchozemské skupině Unex podařilo úspěšně uchytit: pro jednu z největších technologických společností světa vyrábí a dodává vysoce přesné a kvalitní komponenty, které obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách.

Aniž je to na první pohled patrné, produkty vyrobené v některém z výrobních závodů strojírensko-metalurgické skupiny Unex jsou všude kolem nás – v mnoha dopravních prostředcích, strojích či zařízeních z až na vzácné výjimky všech průmyslových oborů. Výrobky Unex najdete na všech kontinentech, na souši, ve vodě i ve vzduchu a spoluprací na vesmírném projektu se společnost (alespoň obrazně) dotkla i hvězd.

Zajímavosti z výroby Unexu v roce 2020

  • Nejtěžší individuální kus, který Unex loni vyrobil, vážil 63 tun. Jednalo se o ocelovou konstrukci pro jeřáb.
  • K nejlehčím výrobkům patřily nátrubky, které vážily 0,035 kilogramu.
  • Z hlediska počtu vyrobených kusů jednoho výrobku je „rekordmanem“ artikl pro automobilový průmysl, kterého Unex vyrobil 583 715 kusů.

Více informací o společnosti UNEX a.s. najdete na webových stránkách www.unex.cz.

 

Diskuze

Doporučujeme

I v krizi jsme rostli, ale musíme se z ní poučit

Výrobce zahradních traktorů Seco Industries, s.r.o., se loňskou koronakrizí probil se ctí, a dokonce posílil své pozice na trhu. Přesto současná situace není růžová a podmínky pro byznys jsou složité. Společnost však nemá ruce v klíně a už nyní probíhá strategické plánování na další roky. „Musíme se z krize poučit,“ říká ředitel strojírenské divize společnosti Ing. Aleš Housa.

ASTOS investuje do digitálního marketingu

Podle generálního ředitele společnosti ASTOS Machinery a.s. Michaela Ondraschka přecházíme z postindustriální doby do časů digitálních a v jistém smyslu nás tam covid-19 ještě postrčil. „Kdo se nepřizpůsobí, tomu ujede vlak. Restriktivní opatření znemožnila konání veletrhů a já osobně nevěřím, že se tato praxe obnoví. Tyto akce už svůj význam ztratily, protože v době pandemie se všechny prezentace a navazování obchodních kontaktů přesunuly na internet. Naše firma investuje tři až pět procent do marketingu, ovšem na síti. Digitální marketing, to je téma, na které se chceme soustředit a maximálně je rozvinout,“ říká mimo jiné Ondraschek (viz foto) v následujícím rozhovoru.