fbpx

Když v dubnu 1950 ve výrobní hale pobočného závodu Škody Plzeň v Uničově vyrobili první ocelové konstrukce a svařence pro lopatová rypadla, nikoho nenapadlo, že by se právě tento velký strojírenský podnik, budovaný na zelené louce, mohl jednoho dne podílet na výrobě komponent pro vesmírný program Evropské kosmické agentury.

A přece! V nejbližší době se vydá na první zkušební let za hranici zemské atmosféry nosná raketa Ariane 6, jejímž úkolem by v budoucnosti měla být mj. doprava nákladu pro těžbu minerálů na Měsíci. Pokaždé když raketa zažehne startovací motory, oblak spalin zakryje i zhruba 810 tun v Uničově vyrobených ocelových konstrukcí, které jsou součástí mobilní budovy odpaliště. Dodávka podvozkových setů pro kosmodrom v jihoamerické Francouzské Guyaně je další v řadě velkých a náročných projektů, které byly za posledních sedm desítek let v Unexu vyrobeny. Za všechny můžeme vzpomenout několik desítek těžebních velkostrojů, které ve své době patřily k největším samostatně se pohybujícím strojům na naší planetě.

To, že se více než čtyři tisíce tun vážící stroje dokážou samy pohybovat, byť tempem „hlemýždím“, lze dodnes považovat za vynikající doklad umu českých konstruktérů. Doba si však žádá více: aby se stroje nejen pohybovaly a vykonávaly práci, pro kterou jsou určeny, ale aby tak navíc činily pokud možno samostatně, bez potřeby neustálé fyzické přítomnosti člověka, pouze snad pod jakýmsi vzdáleným dohledem.

Úspěšným příkladem takových pracantů mohou být autonomní vozíky pro přepravu kontejnerů. Jejich revírem jsou největší světové námořní přístavy a úkolem vozíků, kterým na první pohled chybí cokoli, co by alespoň trochu připomínalo kabinu řidiče, je přeprava nákladních kontejnerů mezi lodí a překladištěm. Pohyb stroje je plně automatický a současně nezatěžující životní prostředí, neboť se ve své podstatě jedná o elektromobily. V Unexu se již několik let vyrábí ocelové konstrukce těchto autonomních vozíků.

Z přístavu je to pak jen krůček k lodím a jejich pohonným ústrojím. I v této oblasti se jinak suchozemské skupině Unex podařilo úspěšně uchytit: pro jednu z největších technologických společností světa vyrábí a dodává vysoce přesné a kvalitní komponenty, které obstojí i v těch nejnáročnějších podmínkách.

Aniž je to na první pohled patrné, produkty vyrobené v některém z výrobních závodů strojírensko-metalurgické skupiny Unex jsou všude kolem nás – v mnoha dopravních prostředcích, strojích či zařízeních z až na vzácné výjimky všech průmyslových oborů. Výrobky Unex najdete na všech kontinentech, na souši, ve vodě i ve vzduchu a spoluprací na vesmírném projektu se společnost (alespoň obrazně) dotkla i hvězd.

Zajímavosti z výroby Unexu v roce 2020

  • Nejtěžší individuální kus, který Unex loni vyrobil, vážil 63 tun. Jednalo se o ocelovou konstrukci pro jeřáb.
  • K nejlehčím výrobkům patřily nátrubky, které vážily 0,035 kilogramu.
  • Z hlediska počtu vyrobených kusů jednoho výrobku je „rekordmanem“ artikl pro automobilový průmysl, kterého Unex vyrobil 583 715 kusů.

Více informací o společnosti UNEX a.s. najdete na webových stránkách www.unex.cz.

 

Diskuze

Doporučujeme

Počet veřejných zakázek zadaných stavařům letos roste, ale hodnota klesá

Z pohledu objemu práce pro české stavebnictví hrají stále klíčovou roli veřejné zakázky. Veřejné zakázky ve stavebnictví tvořily 31,8 % z celkového objemu 303,6 miliard korun všech veřejných zakázek zadaných veřejnými zadavateli v první polovině letošního roku. Počet zadaných veřejných zakázek ve stavebnictví za první pololetí 2023 narostl o 12,4 % oproti stejnému období loňského roku, ale finanční hodnota stavebních zakázek zadaných veřejným sektorem zhotovitelům představovala pokles o 1,5 %. Pokud bychom ve srovnání posuzovali pouze běžné zakázky s hodnotou pod 1 miliardu korun, tak dostaneme pokles meziroční hodnoty dokonce o 11,5 %. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2023 zpracované analytickou společností CEEC Research.

HIWIN sází na pojezdové dráhy pro průmyslové roboty

Společnost HIWIN, tradiční účastník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, představí na více než 100 m2 výstavní plochy ucelenou nabídku polohovacích systémů a lineární techniky. Produkty se značkou HIWIN se vyznačují vysokou přesností a spolehlivostí a plně vyhovují náročným požadavkům probíhající robotizace a automatizace v rámci Průmyslu 4.0. Rostoucí zájem o ucelená řešení pojezdových drah pro průmyslové roboty dokládá funkční pojezdová dráha HIWIN LT-T s robotem Fanuc, která bude dominovat expozici HIWIN na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 2023.