fbpx

Společnost KOVOLIS HEDVIKOV a.s. se tradičně specializuje na tlakové slévání hliníkových slitin a svým zákazníkům dodává kompletní řešení v této oblasti – vývoj dílů, konstrukci a výrobu nástrojů, výrobu odlitků, jejich obrobení a povrchovou úpravu. Ve výrobních halách v Hedvičině údolí v Třemošnici a v nedalekém Ronově nad Doubravou produkuje součástky pro nákladní vozy, autobusy i osobní vozy po celém světě. S ředitelem Miloslavem Pavlasem jsme hovořili zejména o podnikatelské strategii jeho firmy.

Kovolis Hedvikov se věnuje rheocastingu, odlévání slitin hliníku v polotuhém stavu (semisolid). Jaký je hlavní princip této technologie a v čem spočívají její výhody?

Hovoříme o lití slitiny hliníku v polotuhém stavu, ve kterém je natlačena do dutiny formy. Výhodou je, že nedochází k rozstřiku slitiny ve formě, tak jako při lití v tekutém stavu. Dalším bonusem této metody je, že díky pomalejšímu vstupu do dutiny je struktura odlitku homogenní a bez vad. Do polotuhého stavu se slitina uvede za postupného míchání a snižování teploty. V průběhu tohoto procesu začíná krystalizace kovu a tvoří se jemná zrnitá struktura, která zajišťuje velmi dobré mechanické vlastnosti odlitku. Shrnu-li to, výstupem rheocastingu je odlitek s minimem vnitřních vad a s vysokou pevností – až o 50 procent vyšší než u odlitku litého klasicky, se slitinou v tekutém stavu. Jeden z odlitků, který vyrábíme metodou rheocastingu, je například držák motoru pro automobilku PSA. Navíc díky této technologii bylo možné snížit hmotnost tohoto dílu o jednu třetinu. Rheocasting je nová metoda, která je citlivá hlavně na správné uvedení slitiny do polotuhého stavu, její aplikace do sériové produkce nám trvala téměř dva roky. V Evropě je zatím asi pět sléváren, které tuto metodu používají, ale v Číně se jí začínají již intenzivně věnovat.

Převážná většina vašich zákazníků pochází z automobilního průmyslu. Kdo jsou vaši největší odběratelé z této branže a jaké produkty jim dodáváte?

Nyní se orientujeme pouze na automotive. Část našich zákazníků jsou dodavatelé pro výrobce nákladních automobilů, část pro výrobce osobních automobilů. Největším naším odběratelem je firma Wabco, jíž dodáváme díly pro brzdové systémy pro nákladní vozidla, tahače a autobusy. Do Wabca směřuje 20 procent z naší celkové produkce. Dalším významným obchodním partnerem je společnost Webasto, která vyrábí nezávislá topení pro osobní i nákladní automobily. Již druhý rok realizujeme projekt výroby výměníku pro produkci nezávislého topení pro elektromobily a hybridy. Loni jsme pro Webasto vyrobili 300 tisíc kompletů a výhledově očekáváme, že bychom této firmě mohli dodávat až jeden milion kusů ročně. Pro firmy Valeo a Hanon dodáváme díly do klimatizací, které se pak montují do vozů BMW, Renault, Peugeot a dalších. Jsme přímým dodavatelem just in time 11 evropských závodů automobilky PSA a přes konsignační sklad zajišťujeme pro PSA i dodávky do Jižní Ameriky. Připravujeme rozšíření dodávek dílů převodovek řízení pro japonskou společnost NSK, pro další japonskou společnost Denso pak dodáváme součástky pro stěračové sestavy. Tyto díly mají také perspektivu uplatnění v elektromobilitě.

Významnou součástí rozvoje vaší společnosti jsou investice do výroby, například tavicí pec Striko Westofen v roce 2001, plně robotizované pracoviště Bühler 840 v roce 2005 nebo licí pracoviště Toshiba DC800J C1 v roce 2010. Byly tyto investice podmíněny alespoň příslibem nových zakázek?

V roce 1996 byla naše roční produkce 600 tun hliníkových odlitků. Loni to bylo skoro 12 tisíc tun. V roce 2000 jsme investovali do prvních tří robotických pracovišť. Dnes provozujeme 29 plně robotizovaných licích strojů o velikosti od 530 do 1050 tun uzavírací síly, na kterých odléváme výrobky do hmotnosti pět kilogramů. Od roku 2002 se rozběhly projekty pro automotive. Investovali jsme, když před námi byly velké zakázky. V roce 2011 jsme zahájili provoz nové slévárny, kde dnes pracuje 13 licích strojů značky Toshiba. Tato investice nám otevřela dveře k japonským firmám. Slévárna nás stála přes jednu miliardu korun.

Plánujete rozšíření výrobních kapacit slévárny a obrobny s využitím vysokého stupně automatizace a robotizace. Můžete být konkrétnější v datech a číslech?

S perspektivou nových projektů, například již zmíněného projektu nezávislého topení pro elektromobily, dokončujeme výstavbu nové výrobní haly v pobočném závodě v Ronově nad Doubravou s užitnou plochou 2,5 tisíce čtverečních metrů a připravujeme pracoviště CNC strojů včetně robotů. V dlouhodobém výhledu dokončujeme projektovou dokumentaci výrobního závodu, ve kterém bude slévárna i obrobna. Situace na trhu osobních automobilů je nyní komplikovanější, ale segment nákladních vozidel je stabilní. Máme vlastní vývoj, který spolupracuje s vývojáři našich zákazníků, kupříkladu se společností Wabco, takže díky společnému vývoji máme nominace na další projekty, které budou nabíhat po roce 2022.

Jste česká firma. Tvrdíte, že na rozdíl od nadnárodních korporací vnímáte jedinečné potřeby každého zaměstnance a snažíte se jim vyhovět. Můžete uvést konkrétní příklady?

Jsme rodinná firma. Já jsem v této fabrice byl poprvé na brigádě v roce 1966. Jsem technik, a tak jsem raději v dílně. Proto vím, že nejdůležitější je umět se domluvit. Dnes už nemůžu znát všechny pracovníky jménem, ve čtyřsměnném provozu tu pracuje přes tisíc lidí, ale pravidelně se s nimi setkávám každého půl roku a zcela otevřeně s nimi hovořím o všem, co se týká fungování firmy. Každý zaměstnanec může za mnou kdykoli přijít s jakýmkoli problémem nebo návrhem. Snažíme se řešit i osobní existenční potíže, pokud se vyskytnou. Na druhé straně nezapomínáme na různá jubilea a podobně. Kromě toho poskytujeme standardní benefity.

Slévárna Kovolis Hedvikov leží v chráněné krajinné oblasti a jejím středem protéká Zlatý potok. Co vaše společnost dělá pro ochrana životního prostředí v daném místě?

Hliník je recyklovatelný a i pomocné materiály dnes obsahují minimum závadných látek, například místo hydraulického oleje používáme směs glykolu a vody. Jsme vybaveni proti případnému průsaku látek do půdy a potoka. Naše licí stroje jsou vybaveny recyklačními filtračními systémy, takže emise do ovzduší jsou minimální. V technologii lití zavádíme mikropostřik ke snížení spotřeby vody. Ve spolupráci s našimi zákazníky nahrazujeme jednorázové obaly vratnými, případně recyklovatelnými materiály. Energie šetříme maximální efektivností našich zařízení a použitá technologie jet cool znamená také úsporu, protože odpadá předehřívání forem. V úzké spolupráci se střední odbornou školou i učilištěm v Třemošnici jsme loni vyčistili údolí, ve kterém sídlíme a kudy vede frekventovaná turistické cesta, a letos bychom tuto akci rádi zopakovali.

Diskuze

Doporučujeme

Dá se stát řídit jako firma?

„Stále si myslíte, že se dá stát řídit jako firma?" zeptal jsem se premiéra Andreje Babiše na setkání lídrů českého stavebnictví v listopadu 2019. Nechtěl jsem být jízlivý. Chtěl jsem jen na vlastní uši slyšet to, co média tvrdila, že Babiš říká. Moje otázka se premiérovi moc nelíbila, ale odpověděl bez váhání: „Ano, se schopnými ministry je možné stát vést jako firmu. O tom nemůže nikdo pochybovat." Takto jsme si s panem ministerským předsedou krátce popovídali loni, ještě v čase hospodářského růstu a zanedbatelné nezaměstnanosti, kdy ani jeden z nás neměl ani stín tušení, co nás letos čeká.

Premiéra dobíjecích sloupků Siemens v Galerii Vaňkovka Brno

Siemens nainstaloval a zprovoznil dva dobíjecí sloupky pro elektromobily, které jsou určené pro návštěvníky brněnského nákupního centra Vaňkovka. Jedná se o první instalace sloupků SICHARGE v České republice. SICHARGE, který disponuje dvěma výstupy 22 kW, je ideálním řešením pro dobíjení elektromobilů na městských veřejných parkovištích a v nákupních centrech.