Inzerce

Budoucnost ekologicky šetrných paliv vidíme ve vodíku

23. listopadu 2020
Budoucnost ekologicky šetrných paliv vidíme ve vodíku

ICOM transport a.s. patří již více jak 25 let mezi největší dopravní společnosti v České republice. Nejen na to, jak se společnosti daří vyrovnat se s dopady letošní koronavirové pandemie, jsme se zeptali ředitelky společnosti Kateřiny Kratochvílové. „Pokles zakázek zaznamenáváme, ale v rámci tržního hospodářství by se s tímto měly firmy vypořádat i bez pomoci státu,“ říká Kateřina Kratochvílová v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu.

Koronavirová pandemie má na dopravce drtivý dopad. Jak se s touto nepříznivou situací vyrovnáváte? Měl by dopravcům více pomoct stát?

V Icomu děláme v době koronavirové krize stejná opatření jako před krizí – efektivně hospodaříme s náklady, optimalizujeme procesy uvnitř společnosti a snažíme se maximálně využívat naše kapacity pro zakázky, které jsou aktuálně k dispozici.

Samozřejmě pokles zakázek zaznamenáváme, ale v rámci tržního hospodářství by se s tímto měly firmy vypořádat i bez pomoci státu. Cílenou podporu na udržení zaměstnanosti shledáváme v současné situaci nedostatku pracovních sil neefektivní.

Jaká hygienická opatření proti šíření covidu-19 jste ve svých autobusech zavedli?

Autobusy pravidelně dezinfikujeme ozónovým generátorem. Řidiči od nás obdrželi roušky i dezinfekční prostředky a nesmí se obsazovat první řada za sedadlem řidiče. Zvýšená hygienická opatření jsou uplatňována i v šoférských místnostech a na autobusových nádražích. Cestující také mají povinnost vstupovat do autobusu s rouškou nebo jakoukoli jinou ochranou dýchacích cest.

Důležitou součástí vaší investiční strategie je nákup nových vozů. O jaké vozy jste letos rozšířili váš vozový park a co v tomto směru plánujete pro příští rok?

V letošním roce jsme investovali do nákupu autobusů Setra a Mercedes Benz Intouro v hodnotě zhruba 320 milionů korun. Příští rok bude odvislý od výběrových řízení, do kterých se hlásíme a ve kterých popřípadě uspějeme. Mohlo by se jednat až o 120 autobusů a 30 tahačů.

Do jakých dalších oblastí jste v poslední době nejvíce investovali?

V naší společnosti hodně investujeme do softwarů, které nám usnadní a zefektivní práci. Za poslední rok jsme investovali do řídicích systémů nákladní a autobusové dopravy a systému pro elektronizaci dokumentů. V rámci investic do nemovitostí jsme finanční prostředky vložili zejména do rekonstrukcí autobusových nádraží, ubytoven pro zaměstnance a odpočinkových místností pro řidiče. Aktuální investicí je také probíhající výstavba logistického areálu v Jihlavě.

V posledních letech jste získali řadu ocenění. Naposledy jste letos v květnu převzali Cenu hejtmana Kraje Vysočina za společenskou odpovědnost za rok 2019. Vnímáte tato ocenění jako ukazatel toho, že jdete správným směrem?

Ano. Společenská odpovědnost je součástí naší firemní politiky. Hlavní motivací pro realizaci aktivit v oblasti společenské odpovědnosti je udržení vysokého morálního kreditu koncernu vůči dodavatelům, obchodním partnerům a zákazníkům, ale také vůči vlastním zaměstnancům, kteří mohou být hrdí na práci u Icom transport. Společensky odpovědný přístup nám také pomáhá zvyšovat důvěryhodnost koncernu a prokazovat naši silnou pozici na trhu a ve společnosti.

V dnešní turbulentní době roste význam nových informačních technologií a digitalizace dat. Je to aktuální téma i pro vás?

Ano. Dlouhodobě investujeme do informačních technologií za účelem automatizace zpracování dat v oblasti řídicích systémů pro nákladní a osobní dopravu, stejně tak ekonomických systémů a administrativních činností.

Jak se vás dotýká současný trend snižování množství emisí a postupný přechod automobilového průmyslu k ekologicky šetrným palivům?

Záleží nám na ekologii, a proto investujeme do moderních vozů, které splňují nejpřísnější a nejvyšší parametry emisní normy Euro 6. Ty v tuto chvíli pokrývají 74 procent našeho vozového parku. Navíc stáří našeho vozového parku je do tří let. Budoucnost ekologicky šetrných paliv vidíme ve vodíku, ale zatím chybí infrastruktura a výroba je momentálně stále ještě hodně nákladná.