Inzerce

Rok 2022 byl jedním z nejtěžších v historii společnosti ČD Cargo

15. června 2023
Rok 2022 byl jedním z nejtěžších v historii společnosti ČD Cargo

Společnost ČD Cargo, a.s., přepravila v roce 2022 na tuzemském trhu téměř 61 milionů tun zboží. „Převezli jsme cca 10,5 milionu tun hnědého uhlí, což je o přibližně tři miliony tun víc než v letech 2021 a 2020,“ říká generální ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth v rozhovoru pro Reportáže z průmyslu a dodává: „V souvislosti s vysokými cenami zemního plynu se řada tepláren vrátila ke spalování hnědého uhlí a i obyvatelé České republiky se stále více obraceli k tradičním zdrojům energie.“ 

Vypuknutí válečného konfliktu na Ukrajině a vrcholící energetická krize v loňském roce významně zasáhly do dění v Evropě. Jak tyto nepříznivé události ovlivnily segment nákladní železniční dopravy?

Rok plný dvojek byl plný událostí, které větší či menší měrou ovlivňovaly chod společnosti ČD Cargo. Bezkonkurenčně největší vliv měl a pořád má válečný konflikt na Ukrajině. Jsem hrdý na to, že jsme v rámci skupiny ČD dokázali okamžitě reagovat a zajistit přepravu humanitárního i vojenského zboží do této země. Ale Ukrajina není jen o humanitě. V počátcích konfliktu jsme museli reagovat i na zvýšené požadavky na dovoz surovin z Ukrajiny, konkrétně železné rudy a uhlí, téměř ze dne na den jsme museli reagovat na změnu zbožových toků souvisejících s válkou. Bylo třeba hledat nové přepravní trasy, nová místa překládky, začít uvažovat o využití jiných přepravních technologií. Mediálně asi nejznámějším obchodním případem je přeprava agrárních produktů, v jejímž rámci jsme se jako železnice snažili alespoň částečně nahradit tradiční přepravy obilí po moři, ale neméně důležité jsou i další obchodní případy.

Se změnou zbožových toků souvisí i vyčerpání kapacity v některých přístavech apod. Zlepšení situace nepomohly ani stávka zaměstnanců v severomořských přístavech a blokáda hamburského přístavu ekologickými aktivisty. Faktorem, který nemohu vynechat, je rozsáhlá výluková činnost nejen na síti Správy železnic, ale také třeba v sousedním Německu. K tomu se přidávají omezení v pohraničních přechodových stanicích. Nedostatečná kapacita infrastruktury tak bránila nejen kvalitní realizaci stávajících zakázek, ale i získávání jakýchkoliv nových přeprav. Celý loňský rok nás pak trápil enormní nárůst snad téměř všech nákladových položek.

Dosáhli jste za těchto okolností kladného hospodářského výsledku?

Za rok 2022 přepravila skupina ČD Cargo na vlastní licence celkem 64,2 mil. tun zboží, což je o 1,4 mil. tun více než v předcházejícím roce. Vzrostly nejen výkony na tuzemském železničním dopravním trhu, ale pokračovala také expanze do zahraničí. Realizovali jsme zisk před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů (IRFS) ve výši 233 mil. Kč. Generovat tento dobrý výsledek se podařilo i navzdory extrémnímu růstu cen energií, paliv, dodávek materiálů a investic, úrokových nákladů a dalších nakupovaných služeb, které měly negativní dopad na hospodaření. S velkou pokorou je nutné říct, že bez opakované úpravy realizačních cen bychom situaci nezvládli. O to víc si vážím, že i přes komplikovaná jednání jsme dokázali najít cestu, jak zvýšit ceny ještě před koncem loňského roku. K udržení kladného výsledku hospodaření napomohlo také dokončení notifikace zákona o podpoře vybraných zdrojů elektrické energie, resp. osvobození kolejové dopravy v elektrické trakci od POZE v závěru roku.

Co bylo z pohledu firmy nejvýznamnější událostí roku 2022?

Těch významných událostí byla celá řada a nerad bych na nějakou zapomněl. Zmínit rozhodně musím završení procesu certifikace ECM, získání všech potřebných dokumentů k zahájení provozu našich vlaků v Chorvatsku nebo uzavření smlouvy s formou CZ Loko na modernizaci dalších 25 lokomotiv řady 742. Za velmi úspěšnou považuji i naši účast na veletrhu Rail Business Days v Brně. Prezentovali jsme se zde nejen jako úspěšný dopravce provozující nejmodernější techniku, ale i jako seriózní a stabilní zaměstnavatel, který chce do svých řad nabrat mladé lidi s chutí pracovat na železnici. Pátého října jsme převzali poslední přestavěnou lokomotivu 363.256 v rámci projektu přestavby lokomotiv řady 163 na řadu 363 s podporou z operačního programu Doprava a v listopadu nám sdružení dodavatelů ČD – Telematika a AŽD symbolicky předalo poslední lokomotivu řady 363 dovybavenou systémem ETCS. Dokončili jsme také dotační projekt na vybavení nákladních vozů kompozitními brzdovými špalíky LL a tak bych mohl pokračovat dále.


Podařilo se vám v loňském roce zrealizovat nějaké zajímavé zakázky nebo rozjet nějaké projekty?

Zajímavých zakázek a projektů je celá řada. Podařilo se nám rozjet a stabilizovat přepravy hnědého uhlí do elektrárny v Mělníku, kterou jsme od ledna zásobovali palivem v kontejnerech Innofreight. Tuto technologii využíváme v maximální míře nejen pro přepravy hromadných substrátů, ale dnes i dřeva, hutních výrobků apod. Připravujeme také projekty na přepravy biomasy a komunálního odpadu. Současná energetická krize sice utlumila aktivity green dealu, ale věřím, že ne nadlouho. Už dnes se můžeme pochlubit referencí z přepravy komunálního odpadu do zařízení pro energetické využití odpadu v Brně a rádi bychom naše služby nabídli i dalším subjektům.

Samostatnou kapitolu představují projekty týkající se logistiky a logistických terminálů. Jsme aktivní v Mošnově, uvažujeme o rozšíření terminálu v Bohumíně-Vrbici, chceme se podílet na výstavbě kontejnerového terminálu v Nymburku. Zajímavou zakázku pro nás představuje přeprava nově vyrobených souprav pro varšavské metro, kterou realizujeme ve spolupráci s dceřinou společností CD Cargo Poland. Ta našimi polonizovanými dieselovými lokomotivami zajišťuje i poslední míli, resp. obsluhu vlečky ve Varšavě. Další dceřiná společnost CD Cargo Slovakia zase spolehlivě zajišťuje přepravy transformátorů do jaderné elektrárny Mochovce. Na veletrh Rail Business Days do Brna jsme pro Správu železnic přivezli vysokorychlostní jednotku TGV, z Liberce jsme odvezli tramvaje na modernizaci do Ostravy. A tak bych mohl pokračovat dál. Ale téměř každá přeprava je něčím zajímavá.

Důležitou součástí firmy ČD Cargo jsou i dceřiné společnosti. V kolika společnostech aktuálně vlastníte podíl a jak se jim daří?

ČD Cargo vlastní aktuálně podíl v celkem 16 společnostech. Výše podílu v každé společnosti je dána jednak historickým vývojem, kapitálovou náročností jejího založení a následného provozu, ale především také předmětem podnikání a její obchodní strategií. Úlohou společností s majetkovou účastí je nabídka a realizace služeb v zahraničí, provozování logistických terminálů a také zajištění komplexních logistických služeb a spedice. Díky stoprocentně vlastněným dceřiným společnostem a dvěma pobočkám jsme se z dopravce působícího pouze na tuzemském trhu stali respektovaným evropským hráčem, který dnes může jako dopravce působit již v sedmi evropských zemích. Jak expandujeme, roste i objem tun přepravených v zahraničí. Zatímco v roce 2020 jsme mimo území České republiky zajistili přepravu přibližně čtyř milionů tun zboží, v loňském roce dosáhlo toto číslo téměř 10 milionů tun.

Ale není to jen o zahraničních „dceřinkách“ a pobočkách. Daří se i další stoprocentně dceřiné společnosti ČD Cargo Logistics. Ta v loňském roce zabezpečila celou řadu zajímavých přeprav a nemalou měrou se rovněž podílela na humanitární pomoci Ukrajině. Jako operátor zajišťuje provoz vlaků z České republiky do Belgie a stále oblíbeného spoje MalaTrain. V závěru roku pak ČD Cargo Logistics získalo majetkový podíl v nově vzniklé společnosti Terminál Mošnov. Tento krok významně posílil pozici skupiny ČD Cargo na trhu intermodální dopravy. Jen pro úplnost připomenu, že vlastníme majetkový podíl i v terminálech v Lovosicích a v Brně.

Do vašeho vozového parku v březnu přibyly dvě nové lokomotivy řady 393 Vectron AC s pomocným dieselovým motorem (DPM). O jaké další lokomotivy se vaše flotila v nejbližší době rozroste? Jaký objem finančních prostředků budete v letošním roce investovat do modernizace a rozšíření vozového parku?

Dvě nové lokomotivy řady 393 budeme nasazovat zejména v Rakousku a Německu, kde jimi nahradíme najaté lokomotivy Traxx. Využívány jsou pro obsluhu neelektrifikovaných vleček a manipulačních kolejí a jejich nasazování výrazně snižuje náklady, protože odpadá potřeba dieselové lokomotivy na posun. Ale zpět k vaší otázce. Flotilu našich lokomotiv obohatí lokomotivy řady 242 od Českých drah určené k provozu na střídavé trakční soustavě a od mateřské společnosti budeme pořizovat další lokomotivy řady 163, které budou následně přestavěny na vícesystémové lokomotivy podobně jako jejich předchůdkyně. Již jsem zmínil podpis smlouvy na modernizaci dalších lokomotiv řady 742, v následujících letech se pak v čele našich vlaků objeví desítky nových interoperabilních lokomotiv, konkrétně Vectronů a Traxxů. Je tedy jasné, že v investicích do obnovy našeho vozidlového parku budeme pokračovat.

Vaše mateřská společnost České dráhy se potýká s nedostatkem vozů. Objevuje se tento problém i v nákladní dopravě?

V nákladní dopravě je situace odlišná. Na základě uzavíraných smluv stanovujeme tzv. vozovou potřebu nebo chcete-li řekneme si počet a řadu vozů, které budeme na konkrétní obchodní případy potřebovat. V úvahu musíme brát nejen objednávky zákazníků, ale i dobu oběhu vozů a další parametry. Vozová potřeba se následně promítá do našeho plánu oprav. Ve špičkovém období se samozřejmě může stát, že je některých vozů nedostatek, příkladem mohou být loňské požadavky na přepravu hnědého uhlí, které se dotkly zejména výsypných vozů řady Falls. Těmto výkyvům nelze předcházet, důležité však je umět na ně reagovat a potřebný počet vozů co nejrychleji zajistit – opravit odstavené vozy nebo si požadované vozy najmout. Všechny kroky však musí dávat ekonomický smysl.

Při obnově vozového parku se pak řídíme zásadou univerzálnosti. Pořizujeme proto plošinové vozy vhodné pro přepravu námořních kontejnerů nebo například nástaveb Innofreight. Umožňuje to změnit použité nástavby v řádu hodin, celý vlak je pak přestrojen v řádu dní. Tak dokážeme reagovat na sezonní přepravy vybraných komodit. V intermodalitě pak vidím jednu z cest, jak získat zboží ze silnice na železnici – nepřekládá se zboží, ale přepravní prostředky.

Otázka, co očekáváte od roku 2023, bude možná znít jako klišé, ale položit vám ji musím. Jak tedy vidíte bližší nebo i vzdálenější budoucnost vaší společnosti?

Rok 2022 jsme dokončili se ctí a poděkování za to patří všem našim zaměstnancům. A na nás všech bude záležet i to, zda uspějeme i letos. Vývoj však lze predikovat jen velmi obtížně. Bude se samozřejmě odvíjet od celkové makroekonomické situace v České republice a celé Evropě. Několik posledních měsíců se již projevuje recese v hutnictví, kůrovcová kalamita pomalu odeznívá, výroba automobilů se potýká s nedostatkem komponent. Oproti tomu stojíme před úkolem zajistit přepravu pro stát klíčových strategických surovin. Plány máme, uvidíme, jak se je podaří zrealizovat. Každopádně všechny zákazníky jsem na konferenci ve Špindlerově Mlýně ujistil, že děláme maximum pro to, abychom pro ně i v roce 2023 byli spolehlivým a stabilním partnerem. Budeme pokračovat v modernizaci vozidlového parku, v nasazování nových technologií, budeme dobývat nová teritoria. Posledních několik let ukazujeme Evropě, že jsme silný hráč a že značka ČD Cargo je značkou fungující týmové spolupráce. Chci, aby tomu tak bylo i nadále.