Inzerce

Světové trendy určuje česká společnost

16. října 2025
Světové trendy určuje česká společnost

Foto: Tomáš Nosil

Kořeny První brněnské strojírny (PBS) sahají až do začátku 19. století, její asi nejvýznamnější provoz ve Velké Bíteši oslaví letos pětasedmdesátiny, ale v současné době obchodně nejzajímavější produkty – proudové motory – vyrábí PBS Group „teprve“ pětadvacet let.

O proudové motory od PBS Group je dnes ve světě nebývalý zájem, a to takový, že závod ve Velké Bíteši navyšuje produkci a další podnik se letos na podzim otevírá v americké Atlantě. „Na vývoji a výrobě proudových motorů pracujeme intenzivně posledních deset let, nejnověji k nim přibyly energetické jednotky APU pro letadla a vrtulníky. Ze začátku jsme nabízeli pouze jeden typ motoru, v současnosti máme v portfoliu celou výkonnostní řadu od PBS TJ40 až po PBS TJ200, což je novinka na trhu, a jestli vše půjde tak, jak si představujeme, v nejbližších letech uvedeme na trh i motory 
PBS AI-PBS-350. Motory turbojet jsou klasické turbínové motory, jak je známe z dopravních letadel, jen jsou o hodně menší, děláme také turbínové motory s vrtulí a umíme i vrtulové motory, které se dají spolu s převodovkou využít právě pro vrtulníky. To všechno jsou základní typy motorů, k nimž si zákazníci mohou objednat ještě další vychytávky, jako je pyrozapalování a podobně,“ vysvětlil generální ředitel PBS Group Ing. Petr Kádner. 

Zmínil jste systémy APU. Máte pro jejich výrobu strategického partnera? 

V nejbližší době budeme podepisovat smlouvu s americkou společností Pratt & Whitney, která se bude podílet na vývoji těchto systémů, a společně je pak budeme nabízet globálně pod oběma značkami. Vzhledem k tomu, že jsme jednou z mála firem, která se vývojem a výrobou APU (auxiliary power units) zabývá a má na to certifikaci, náš budoucí americký partner o nás věděl, ale o vzájemné spolupráci jsme intenzivně jednali až zhruba posledního půl roku. Není to v této oblasti ale náš jediný partner, spolupracujeme ještě například s tureckou státní společností. APU otevírají další možnosti leteckého provozu, jsme proto v tomto oboru velice aktivní, ale asi nejaktivnější jsme v malých leteckých motorech.  

Jak moc jejich produkce v posledních letech vzrostla? 

Meziročně jsme dosáhli zdvojnásobení výroby, což u takového složitého zařízení, jako je letecký motor, není zrovna snadné, zvlášť když se tak stalo v rámci stávajících výrobních kapacit. Považujeme to za velký úspěch a už teď víme, že produkce motorů se bude dál navyšovat, ať už spuštěním závodu v Americe, nebo zprovozněním nových výrobních prostor ve Velké Bíteši. Do Velké Bíteše má přijít ještě jeden program s jiným významným americkým partnerem z oblasti defence, který souvisí s výfuky do stíhaček, na jejichž vývoji začínáme pracovat. Tady chci zdůraznit, že všechny tyto spolupráce spočívají nikoli v pouhé výrobě na zakázku, ale že se podstatnou měrou podílíme i na vývoji těchto produktů. Z tohoto důvodu zaměstnáváme vysoký počet techniků jak ve Velké Bíteši, tak na pracovištích v Praze nebo v Brně a totéž plánujeme i v naší továrně v Americe.

Jak se vám hledají noví lidé? 

Vzhledem k tomu, že jsme vnímáni jako dobrý zaměstnavatel, s dělnickými profesemi větší problém nemáme a nedostatek tuzemských lidí jsme vyřešili asijskými pracovníky, kteří se nám velice osvědčili. Naštěstí má oblast Brna i Prahy v leteckém průmyslu tradici, která sahá až do první republiky, dosud se předává z generace na generaci a i mladí lidé o ni mají zájem. Důležité je, abychom jim nabídli atraktivní výrobní program, což podle mého názoru splňujeme. 

Vaše výrobky posilují obranyschopnost NATO. Je to výsledek jednání s představiteli NATO nebo spolupráce s firmami z obranného průmyslu?

Je to tak trošku obojí. NATO sídlí v Bruselu, kde sídlí i Evropská komise a kam jezdíme na různá politická setkání, takže přirozeně jednáme i se zástupci NATO. Armádní zakázky jsou ovšem záležitostí mezinárodních konsorcií a s nimi jednáme napřímo o našem podílu v rámci výběru dodávek pro armádu. Musíme prostě výrobce letového prostředku nadchnout pro náš pohon a potom mu pomoct uspět ve výběrovém řízení. Z druhé strany se pak snažíme tlačit, aby nějaké projekty vůbec byly, a vysvětlujeme méně orientovaným lidem, v čem pro letový prostředek spočívá kouzlo spolehlivého a výkonného motoru. My vyrábíme kvalitní motory, tudíž nemůžeme být laciní, a kdyby rozhodovala jenom cena, neměli bychom šanci uspět.

Čím si získáváte výrobce letových prostředků? 

Máme tabulky technických specifikací, víc než desetiletou praxi a jsme schopní doložit, komu jsme co dodávali a s jakým výsledkem. Každý náš výrobek je očíslován a sledován, dodáváme ho pod vládní vývozní licencí, takže se dá dosledovat, kam jsme ho expedovali, a klient si už zjistí, s jakým úspěchem fungoval. Kombinace dobré techniky a spolehlivosti je to, co si je získá. 

Situace ve světě trošku upozadila váš mírový program, že?

On běží dál, ale je na něj méně vidět. Už zmiňované systémy APU jsou fakticky mírový program, protože jsou určeny do běžných letových prostředků. My si ale nemůžeme dost dobře sami volit, co budeme vyrábět, sledujeme zákazníky a vycházíme vstříc jejich požadavkům. Zároveň jsme hrdí, že díky nám se v Evropě vyrábí takto důležitá a kvalitní součást letových prostředků, což dokazuje i neustále stoupající poptávka. I kdybychom vyrobili mnohonásobně víc, pořád bychom to uměli prodat. Že to PBS dělá dobře, dokazuje i fakt, že naše americká výrobní báze je už dnes pokryta objednávkami od amerických zákazníků, kteří jsou dost nároční. Je důležité říct, že jsme prošli prověrkami jak my, tak náš majitel, vyšli jsme z nich jako věrohodná skupina, a jsme tedy spolehlivým výrobcem i pro velice bojácné americké firmy, které si nechtějí zadat s něčím, co není úplně košer. 

Do jaké míry uleví americká továrna tuzemské produkci? 

Zahájili jsme tam výrobu leteckých motorů, což je dnes nejžádanější zboží, ale jenom některých typů. Z tohoto pohledu nám tamní výroba, která zůstane na americkém trhu, uleví zhruba o čtvrtinu. Pokud výrobu navýšíme, jakože ano, může to přinést úlevu až o třetinu. Americký zájem je silný, jsou to důvěryhodní partneři, kteří sice mají náročné požadavky na dodavatele, ale zároveň řádně a včas platí a nevymýšlejí si žádné zvláštnosti. I když jsme dodavatelem amerických firem, nad vším má poměrně silnou kontrolu federální vláda. Americké firmy od nás kupují část produkce pro sebe, část následně reexportují s letovým prostředkem do dalších zemí včetně Ukrajiny. Systémy APU tam v dohledné době vyrábět nechceme, i když je možné, že třeba za pět let to bude všechno jinak. 

Budete tedy v Americe navyšovat výrobu?

Vzhledem k tomu, že už na přelomu letošního a příštího roku má dojít k prudkému rozvoji, chceme tam vybudovat další provoz, který by měl několikanásobně navýšit kapacitu toho současného. Máme vše schváleno, budeme ho budovat opět na zelené louce a bude to patrně dražší, než jsme oznámili (pozn. 90 milionů dolarů), ale pokud se vše podaří, budeme v Americe vyrábět tolik leteckých motorů, jako se bude tou dobou vyrábět v Česku, a tady se bude vyrábět dvakrát tolik co dnes. 

Asi hodně sázíte na technologickou vybavenost…  

To je objektivní nutnost. Díváme se po světě, jak to mají ostatní, a dokud nejsme nejlepší, nejsme spokojení. Z hlediska technologického vybavení ještě máme co zlepšovat, i když některé špičkové technologie už máme – přesné lití, galvaniku, přesné obrábění, vakuovou pec. Je to drahé, ale vyplatí se to. Ve Velké Bíteši tomu uzpůsobujeme nové prostory. Líbí se nám, když můžeme technologicky růst na řešení úkolů pro zákazníky. 

Jak vám pomáhá spolupráce se společností Lockheed Martin nebo chystaná s Pratt & Whitney?

Ještě před deseti lety jsme cítili handicap v tom, že jsme z té méně známé části Evropy, ale hodně jsme odpracovali na zviditelnění značky a na komunikaci směrem k zákazníkům. Fakt, že spolupracujeme s nadnárodními americkými giganty, způsobuje, že se na nás zákazníci z celého světa dívají už trochu jinak. Za další stupeň rozvoje považujeme spolupráci s univerzitami u nás i v Americe, společně řešíme technické problémy a vypisujeme stáže pro studenty, čímž i získáváme nové mladé kolegy.

Na čem stavíte strategii společnosti pro dalších deset let? 

Na tom, abychom vyráběli efektivně, měli dobré ceny, ale hlavně abychom vyráběli produkty, které mají technologický předstih. Chceme vyrábět to, co vymyslíme, a vymýšlet budeme to, co chtějí nebo co předpokládáme, že budou chtít zákazníci. Je to těžká disciplína, ale vede k úspěchu.