Inzerce

ZF si v elektromobilitě drží pevné místo

5. května 2023
ZF si v elektromobilitě drží pevné místo

Společnost ZF Group má v České republice osm výrobních závodů a tři vývojová centra, z nichž se elektromobilitou zabývají R & D centra v Plzni a ve Zlíně. Produkty e-mobility se vyrábějí aktuálně hlavně v továrně v Klášterci nad Ohří, kde tvoří cca 80 procent produktového portfolia. Ostatní výrobní závody zařadí produkty e-mobility do svého portfolia v budoucnu. S Markétou Svatkovou, marketingovou specialistkou firmy ZF, jsme hovořili o tom, jak společnost ZF transformuje svou výrobu směrem k řešením v programu Mobilita příští generace.

Společnost ZF Group provozuje v České republice několik výrobních a vývojových závodů. Jedno z technických center ZF je i v Plzni a věnuje se primárně elektrickým pohonům. Na jakých projektech plzeňský vývoj nyní pracuje?

Ve vývojovém centru ZF Engineering v Plzni věnujeme v současnosti největší pozornost vývoji softwaru v oblasti pohonných jednotek včetně hybridních a plně elektrických. To se týká osobních automobilů, nákladních a užitkových vozidel, autobusů apod. Z nejnovějších projektů můžeme zmínit například čtvrtou generaci automatické převodovky 8HP pro spalovací motory, k dispozici jsou ale také mild-hybridní a plug-in hybridní verze (8P4G). Další z hlavních projektů, na němž se podílíme, je kompletní řešení elektrických pohonů (eVD).

Portfolio produktů, na kterých nyní pracujeme, se stále rozšiřuje. Plzeňská pobočka se aktuálně zabývá oblastí elektroniky a SW, konstrukce, výpočtů, vývoje HW a mechatroniky, a to jak na funkční, tak i systémové úrovni, a vývojem různých SW nástrojů pro automatizaci procesů. V roce 2007 pracovalo v ZF Engineering zhruba 50 inženýrů, dnes zde systémy vyvíjí více než 750 talentů. Růst společnosti nespočívá jen v počtu zaměstnanců, ale i v technologiích, které jsou při vývoji používány. Jako příklad můžeme uvést speciální laboratoře pro testování výkonové elektroniky či environmentální testování.

V pobočce ZF v Klášterci nad Ohří se vyrábí výkonová elektronika pro elektromobily. O jaké produkty se přesně jedná a pro které automobilky jsou určeny?

ZF Electronics Klášterec, jako člen divize E (e‑mobility), je předním lídrem v zavádění technologií pro elektromobilitu v automobilovém průmyslu. Aktuálně se zde vyrábí měniče do elektromobilů. Ty pak putují do závodů v Německu a v Srbsku, kde produkují elektromotory. Po sestavení kompletního systému elektrického pohonu je již celá sestava dodávána našim koncovým zákazníkům. Jedním z předních koncových zákazníků je Mercedes-Benz s komerčními modely EQC, EQA, EQB a E‑Sprinter. Dalším příkladem produktů vyvinutých pro sériovou výrobu v závodě ZF Electronics Klášterec jsou systémy výkonové elektroniky pro vozy BMW. V tomto případě však jde o 8P převodovku pro plug‑in hybridy a mild‑hybridy. Kromě těchto dvou významných zákazníků dodává Klášterec také výkonovou elektroniku skupině JLR a Maserati.

V ZF v Jablonci nad Nisou se kromě výroby brzd pro klasické automobily také vyvíjejí systémy pro elektromobily. Jak rozsáhlý je tento výzkum? Kolik se na něm podílí lidí a jaké úkoly je třeba řešit v souvislosti s brzděním elektromobilů?

Výroba a vývoj brzd mají v Jablonci sedmdesátiletou tradici. Elektrická parkovací brzda je zadní brzda s integrovaným systémem parkovací brzdy. Vedle standardní funkce hydraulické brzdy plní brzda funkci parkovací brzdy s řídicí jednotkou, servomotorem a převodovkou. V závodě je již víc než 60 montážních linek s automatizačními systémy pro montáž EPB (elektrické parkovací brzdy) a pro oblast obrábění dílů. Na montážních linkách se již využívá technologie kobotů, což jsou kolaborativní roboti, zkonstruovaní tak, že mohou bezpečně pracovat v bezprostřední blízkosti lidí. V současné době ve vývojovém centru v Jablonci pracuje víc než 170 inženýrů v různých oblastech od konstrukce nových dílů přes testování výrobků na zkušebních stavech či virtuální testování až po ověřování dílů přímo na vozidlech.

Brzdění elektromobilů se výrazně neliší od brzdění aut s konvenčním pohonem. Náročnější je to v tom, že elektromobily jsou výrazně těžší než vozy se spalovacím motorem, přitom ale mají eko pneumatiky (nižší valivý odpor, horší přenos síly na vozovku). Pro snížení pasivních odporů, a tím i dosažení většího dojezdu elektromobilů jsou vyžadovány minimální zbytkové momenty na brzdách (síla, která i po uvolnění brzdového pedálu lehce přibrzďuje kotouče). Tato kombinace požadavků klade na vývoj brzdového systému vyšší nároky. Navíc se musíme obejít bez podtlaku, takže nelze použít klasický podtlakový posilovač brzd a musíme hledat pomoc v elektronice (EBB – elektrický brzdový posilovač a IBC – integrované ovládání brzd).

Skupina ZF má v České republice osm výrobních závodů a tři vývojová centra. Do jaké míry již do této průmyslové struktury pronikla elektromobilita?

ZF si v elektromobilitě drží pevné místo, od roku 2018 totiž v rámci strategického programu Mobilita příští generace vyvíjí a dodává základní komponenty pro samostatný elektrický pohon s maximální účinností. ZF dokáže automobilkám nabídnout komplexní řešení pohonu pro jejich elektrické vozy, dodává kompletní plně elektrické pohonné jednotky, převodovky nejnovější generace, výkonovou elektroniku i software. Elektrifikovanou variantou kombinující spalovací a elektrický pohon jsou plug-in hybridní vozy (PHEV), které je možné připojit do zásuvky. Elektromobilitou se zabýváme například v našich vývojových centrech – R & D centrum v Plzni a Zlíně. Produkty e-mobility se vyrábějí aktuálně hlavně v Klášterci, kde tvoří cca 80 procent produktového portfolia, ostatní výrobní závody zařadí produkty e-mobility do svého portfolia v budoucnu.

Agentura Herstories loni provedla průzkum mezi inženýry zaměstnanými ve skupině ZF v ČR a Polsku. Vyplynulo z něj, že respondenti si na své práci nejvíc cení flexibilní pracovní doby, školení a neustálého rozvoje a práce s inovativními, společensky relevantními technologiemi. Co konkrétně v uvedených oblastech nabízí společnost ZF inženýrům v Česku?

Práce ve skupině ZF je vnímána jako příležitost k seberozvoji a k řešení výzev a díky produktům pro čistou a bezpečnou mobilitu jako vnášení přidané hodnoty do života. Pro inženýry i inženýrky je to jedna z klíčových hodnot souvisejících s profesní oblastí, která jim umožňuje naplňovat jejich pracovní aspirace a rozvíjet vlastní potenciál. Možnosti rekvalifikace nabízené v rámci skupiny ZF, které jsou na trhu jedinečné, souvisejí s rozmanitostí pozic a politikou společnosti podporovat příležitosti rozvoje v rámci organizace.

Zaměstnanci ZF spolupracují na řešení výzev s odborníky z celého světa, takže se zároveň neustále vzdělávají. Velkou výhodou práce v ZF je propracovaný systém vzdělávání a široké spektrum pracovních i mimopracovních benefitů, jako jsou například jazykové kurzy, flexibilní pracovní doba, příspěvky na pojištění, home office, některé pobočky mají i vlastní kantýnu. Zaměstnanci ZF si také pochvalují skvělou týmovou spolupráci a kulturu a atmosféru skupiny ZF. Díky ZF si můžete například zaběhnout Berlínský maraton nebo se proletět vzducholodí Zeppelin. Na předních příčkách ocenění Sodexo Zaměstnavatel roku se pravidelně umisťují pobočky ZF Engineering v Plzni (2. místo v Plzeňském kraji v roce 2021 a 2022) a ZF Automotive Czech v Jablonci nad Nisou (3. místo v Libereckém kraji v roce 2022). V letošním roce získalo R & D centrum v Plzni také ocenění „Mamma/Parent Friendly“ od společnosti Graphia.

Jak jsou výroba a vývoj koncernu ZF v ČR propojeny s vysokými školami technického zaměření a jaké možnosti uplatnění mají v pobočkách ZF absolventi těchto škol?

Jedna z velkých výzev k zajištění potřeb zákazníků je mít dostatek kvalitních zaměstnanců. ZF řeší jejich obecný nedostatek například spoluprací s regionálními univerzitami. To se tyká hlavně těch měst, kde je soustředěn výzkum a vývoj. Realizují se společné výzkumné projekty, ale nejen to. Plzeňská pobočka ZF je také opakovaně hlavním partnerem týmů Formula student, což je studentská soutěž v konstrukci závodních vozidel. Absolventi mohou najít v pobočkách ZF uplatnění napříč mnoha obory a oblastmi, od inženýrsky zaměřených pozic, IT, práce ve vývoji a výzkumu, kde se zabýváme například softwarem a hardwarem, nebo ve výrobě, kde je pro nás klíčové zaměření na technologie a kvalitu výroby, až po obchodní administrativu či logistiku. ZF nabízí práci také pro studenty vysokých škol na zkrácený úvazek nebo u nás mohou najít zajímavé téma pro závěrečnou práci.

Se Západočeskou univerzitou (ZČU) pracuje na jednom výzkumném projektu elektromobility a je strategickým partnerem této univerzity. Úzkou spolupráci má ZF také s Univerzitou Tomáše Bati, v jejíchž prostorách máme umístěny kanceláře. Nejužší spolupráci má ZF s Fakultou aplikovaných věd a Fakultou elektrotechnickou na ZČU. Pravidelně podporuje akce pro studenty, odborníci ZF přednášejí například o vývoji softwaru v automotive nebo sponzoruje nové vybavení školy. Podporuje ale také střední a základní školy, aby u dětí zvýšila zájem o vědu, techniku nebo inženýrství.