fbpx

„Velkou část našich dodávek tvoří ocelové konstrukce. Cena oceli se výrazně navýšila a některý hutní materiál se ani nedá koupit. V této situaci je kalkulace nabízených projektů hádáním z křišťálové koule. Nicméně kdo nenabízí, ten nevyhrává, a kdo nevyhrává, ten končí.“ I to zaznělo v rozhovoru s Pavlem Dokulilem, předsedou představenstva společnosti Egoé plus a.s. Firma, dříve známá jako mmcité +, je od loňského jara součástí holdingu Egoé se sídlem v Bílovicích.

Před více než rokem došlo k přejmenování společnosti z důvodu změny vlastnické struktury, z mmcité + se stalo Egoé plus. Jak se s odstupem času na změny díváte?

Jakkoliv to navenek mohlo vypadat jako radikální proměna, pro nás opravdu šlo jen o změnu názvu, na provoz nemělo rozdělení žádný dopad. Firma již přes 25 let navrhuje, projektuje a staví zastřešení v dopravní infrastruktuře, což je převážně vztahový byznys. Jsem rád, že při dělení společností zůstaly veškeré výrobní kapacity i celý náš areál v Bílovicích ve skupině Egoé. Především výrobní kapacity jsou v současné době téměř strategickým aktivem.

Jakým směrem se Egoé plus ubírá v oblasti projektů a dalších trhů?

Umíme skvěle navrhovat, projektovat a realizovat zastřešení v dopravní infrastruktuře na klíč, v tomto tržním segmentu máme významný tržní podíl v Česku, Polsku, Německu a na Slovensku. Naše portfolio obsahuje konkurenceschopné produkty a disponujeme skvělým týmem. Náš tržní podíl navyšujeme i v dodávce protihlukových panelů, a to jak na železnici, tak i v drážních projektech, kde náš produkt noba splňuje požadavky na udržitelnost. Potenciál vidím také v obchodní činnosti a postupně budeme rozšiřovat i naši činnost v Německu.

Již více než rok sledujeme dramatický nárůst cen materiálů a energií, některé komodity chybějí úplně. Jak se s tím vyrovnáváte?

Co se stalo na trhu se stavebním materiálem a s cenami energií, je naprosto bezprecedentní. V portfoliu máme probíhající projekty i z let 2019 a 2020, které byly zasmluvněny v tehdejších cenách, a to pevně. My jsme navíc ve specifické situaci – převážnou část našich dodávek tvoří ocelové konstrukce. Cena oceli se výrazně navýšila a některý hutní materiál se ani nedá koupit, ceny materiálů jsou navíc volatilní a nikdo neví, jak se budou dále vyvíjet. V této si­tuaci je kalkulace nabízených projektů hádáním z křišťálové koule. Nicméně kdo nenabízí, ten nevyhrává, a kdo nevyhrává, ten končí.

Kde se momentálně angažujete? Můžete zmínit ty nejdůležitější projekty?

V Česku jsme uvedli do provozu zastřešení drážních nástupišť na akci Hostivař II, tedy stanice Eden, Vršovice a Zahradní Město, což jsou velice zdařilé realizace a v ničem si nezadají s projekty v západní Evropě. V projektu modernizace stanice Roztoky se poprvé použije nové standardizované zastřešení Správy železnic, stejně tak nové subtilní zastřešení nástupišť v Radotíně by se mohlo stát standardem zastřešení pro příměstské stanice. Rozsáhlá je rekonstrukce stanice Pardubice i navazující stavby Pardubice-Stéblová. V Německu realizujeme nové zastřešení železničních nástupišť v Hannoveru, stanici v Hamburku-Altoně či novou stanici hamburského metra. V Polsku stojí za zmínku naše účast na projektu zastřešení ve stanici Warszawa zachodnia. V oblasti protihlukových stěn se účastníme rozsáhlých projektů výstavby české dálniční sítě, jako jsou obchvat Frýdku-Místku nebo úsek Třanovice–Nebory. Naše panely z recyklovaných materiálů již oslovily i Správu železnic a dodáváme je na probíhající drážní projekty. Výčet všech realizací by byl dlouhý.

Podílí se Egoé plus u zmíněných infrastrukturních projektů na designu zastřešení?

Naši designéři a architekti jsou soustředěni ve společnosti Egoé studio. Tito kolegové, většinou absolventi uměleckoprůmyslových škol či oboru architektura, navrhují zastřešení v dopravní infrastruktuře již přes dvacet let, a to buď sami, případně ve spolupráci s projekčními kancelářemi. Jsem přesvědčený, že v této oblasti máme zkušenosti a know-how minimálně na evropské úrovni. Díky faktu, že designéři jsou v úzkém kontaktu s našimi projektanty, konstruktéry a s výrobou, jsme schopní skloubit požadavky na ekonomickou vyrobitelnost, dostatečnou ergonomii i životnost a přiměřenou estetiku.

Egoé plus je součástí holdingu Egoé, do nějž patří i výroba vestaveb do aut, outdoorový nábytek, dokonce i lyže. Lze mezi produkty a projekty najít spojovací článek?

Mottem celé skupiny Egoé je „Ideas make products“. Společným jmenovatelem našich na první pohled různorodých činností je hledání vhodného řešení pro danou aplikaci. U produktových návrhů vychází Egoé většinou z potřeby vyvinout takové řešení pro sebe. Jsme rádi v přírodě, proto se jedná o potřeby pro život venku – ať jsou to kempinkové vestavby do aut, zahradní nábytek, nebo lyže.

Aktuálně jste představili projekt bydlení na 25 čtverečních metrech. Můžete koncept přiblížit?

Jsme přesvědčení, že dostupnost bydlení v Česku, ale i v zahraničí bude v příštích letech velkým tématem. Ceny pozemků i stavebních materiálů rostou a banky jsou opatrnější v půjčování peněz. Náš tým designérů, architektů a inženýrů vyvinul řešení plnohodnotného bydlení na 25 čtverečních metrech. Jde o to, že zákazník získá jasně definovaný termín realizace za přijatelné peníze. Domky vyrábíme v našem výrobním areálu v Bílovicích a začínáme je nabízet na evropských trzích pod názvem Ulita. Je to pro nás i jakési pomyslné vyvrcholení evoluce. Nejdříve se na produktech Egoé dalo sedět, později i ležet či v nich spát, teď už s námi můžete i bydlet.

V září budete pořádat už pátý ročník akce WiFič VEN! Co vás k jejímu pořádání vede?

WiFič VEN! je o nás. Nemluvíme o akci jako o festivalu, ale jako o venkovním setkání. Na dva dny v roce zavřeme výrobu, postavíme pódia a pozveme všechny, kdo mají chuť se u nás v areálu potkávat, poslouchat hudbu a rozhovory, vidět výstavy, zažít atmosféru našeho areálu. Je to vlastně ideální platforma na to, ukázat lidem, jak přemýšlíme, navrhujeme a vyrábíme.






Diskuze

Doporučujeme

Continental: Z výrobních linek už sjíždějí pneumatiky z PET lahví. Dostupné budou i v Česku

Continental začal ve výrobě vybraných modelů pneumatik používat materiál z recyklovaných PET lahví. S pomocí technologie ContiRe.Tex vyrábí německá společnost ve vybraných rozměrech letní pneumatiky EcoContactTM 6, PremiumContactTM 6 a celoroční pláště AllSeasonContactTM. V České republice budou dostupné od druhého kvartálu roku 2022.

Doosan představuje pět nových kompaktních kolových nakladačů

Po podepsání smlouvy o výhradních dodávkách s nizozemskou společností Tobroco-Giant zveřejnila společnost Doosan podrobnosti o nové řadě kompaktních kolových nakladačů sestávající z pěti modelů o hmotnosti 3,5 až 5 tun, které má nyní v nabídce.