Inzerce

Czech Aerosol nabízí full service

11. května 2023
Czech Aerosol nabízí full service

Společnost Czech Aerosol, a.s., se sídlem ve Rtyni nad Bílinou je nejstarší a největší výrobce aerosolových sprejů v České republice. Může se pochlubit více než padesátiletou tradicí a současnou roční produkcí zhruba 40 milionů kusů výrobků, jejichž portfolio obsahuje více než 400 vlastních formulací. Předsedy představenstva společnosti Marka Bohatého jsme se zeptali na aktuální situaci ve firmě.

Vaše společnost nabízí svým zákazníkům po celé Evropě „full service“ v oblasti aerosolových sprejů. Co všechno tato komplexní služba obsahuje?

Neprodukujeme výrobky pod našimi značkami, ale vyrábíme aerosolové produkty, jako třeba laky na vlasy, deodoranty nebo šampony na boty pod značkami našich zákazníků. Naším klientem je tedy obchodník s těmito a podobnými výrobky, se kterými se prosazuje na trhu, ale sám není jejich výrobcem. Full service, který takovému zákazníkovi nabízíme, spočívá především v tom, že mu vyvineme výrobek na míru. Klient se totiž obyčejně chce přiblížit již existujícímu, osvědčenému produktu, může mít ale i svou vlastní představu a v takovém případě je na nás, abychom ji konkretizovali a výrobek podle ní navrhli. Zadavateli jej pak nabízíme ve více variantách, z nichž každá má trochu jiné vlastnosti, například se mohou lišit parfemací náplně. V ideálním případě si zákazník jednu z nabízených možností vybere. Pokud ne, ladíme spolu s ním parametry produktu tak dlouho, dokud není spokojený. K plnému servisu patří kromě vývoje náplně rovněž návrh obalu, typu rozprašovače atd. čili kompletní technické řešení výrobku.

Velmi důležitou a širokou součástí našeho full service je také legislativní podpora. Téměř všechny typy produktů, které vyrábíme, přinášejí podle aktuálních předpisů v EU subjektům, které je uvádějí na trh, nějaké povinnosti. A tato legislativa se neustále zpřísňuje. Například kosmetické výrobky je třeba oznámit – notifikovat na evropském portálu CPNP (Cosmetic products notification portal), bez toho je nelze uvést na trh. Kosmetika přichází do styku s lidským tělem, a proto musí být doložena její bezpečnost formou předepsané dokumentace. Vyrábíme také biocidy, třeba přípravky na hubení hmyzu, pro něž platí ještě striktnější pravidla než pro kosmetiku. Je nutné je registrovat a součástí tohoto procesu je přezkoumání účinných látek a jejich povolení pro použití na evropském trhu.   

Součástí našeho sortimentu jsou i výrobky z oblasti autochemie, technických sprejů a bytové chemie, které mohou obsahovat tzv. nebezpečné chemické látky. Tyto produkty opět podléhají oznamovací povinnosti a případná rizika musejí být vyznačena na jejich obalu. Soulad s platnou legislativou je součástí aerosolového byznysu. V České republice platí nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na aerosolové rozprašovače. Se všemi zmíněnými, ale i dalšími legislativními povinnostmi umíme zákazníkům z EU aktivně pomoct, což velmi oceňují.

Které produkty tvoří aktuálně výrobní portfolio společnosti Czech Aerosol?

Majoritní část výroby představují aerosoly, to znamená tlakové výrobky, kromě toho vyrábíme i netlakové produkty, které neosahují žádný hnací plyn. Co se týká aerosolů, v poslední době převažuje tělová a vlasová kosmetika, ale vyrábíme i insekticidy, obuvní kosmetiku a autokosmetiku. Segment netlakové výroby představuje široké portfolio osvěžovačů – bytových parfémů, které se uvolňují odpařováním nebo mechanickým rozprašovačem a slouží k zpříjemnění prostředí v místnosti. Asi dvě třetiny naší výroby tvoří aero­soly a třetinu netlakové výrobky.

Investovali jste 13 milionů korun do nové technologie plnění aerosolových nádobek BOV (bag on valve), která umožňuje oddělení propelentu od aktivní látky. Jak je tento projekt úspěšný?

V klasickém aerosolu je aktivní látka v nádobce smíchána s propelentem, plynem. Technologie BOV aktivní látku tlakového výrobku od propelentu odděluje. Uvnitř nádobky je sáček, který je naplněn aktivní látkou, a stlačený plyn, většinou stlačený vzduch, se nachází v prostoru mezi sáčkem a stěnou nádobky. Výhodou je, že nedochází k úniku propelentu do ovzduší. To je také důvod, proč někteří zákazníci BOV volí. Bohužel výrobní linku jsme nainstalovali těsně před covidovým obdobím, což znamená, že se nám na poli BOV nedařilo tak, jak jsme chtěli a plánovali. Nicméně v posledním roce poptávka roste, v tuto chvíli se produkce pohybuje na úrovni stovek tisíců kusů ročně. Neobáváme se ale, že by o tuto technologii nebyl zájem, vzhledem k různým ekologickým tlakům naopak očekáváme, že výrobky s odděleným propelentem budou čím dál tím víc atraktivní.

Jakou další investici připravujete nebo alespoň zvažujete?

Přistoupili jsme i k další investici, abychom opět rozšířili naše možnosti výroby na zakázku. Právě instalujeme zařízení na plnění aerosolů stlačeným oxidem uhličitým, který slouží jako propelent. Jedná se o výrobky, jako jsou například čističe brzdových obložení automobilů. Roční objem zakázek s tímto hnacím plynem se v současné době pohybuje v řádech milionů kusů.

V předchozích letech jste podnikatelskou strategii vaší společnosti založili na akcentování vyšší efektivity a produktivity ve výrobě. Jak se vám v tomto směru dařilo v minulém roce?

V poslední době rostly ceny materiálu i energií, což se nějakým způsobem dá zákazníkům vysvětlit a dohodnout se s nimi, že se tyto zvýšené náklady promítnou i do ceny hotového produktu. Jenže důsledky dramatického posilování české koruny či prudký růst úrokových sazeb jsou skutečnosti, které český exportér zákazníkovi z eurozóny nevysvětlí a už vůbec nedokáže zdůvodnit. To znamená, že se mu ani nepodaří tyto vlivy projektovat do cen hotových výrobků a nezbývá nic jiného, než tyto ekonomické nevýhody kompenzovat zvýšením efektivity a produktivity celého výrobního procesu ve firmě. Ovšem to je nekonečný boj, neustále hledáte, jak něco udělat rychleji, s menším počtem zaměstnanců, s nižší spotřebou materiálu, energie atd. Zkrátka vymýšlíte, jak ušetřit to, co nejste schopní zaplatit z ceny hotového produktu.

Další z vašich deklarovaných cílů byl postupně zvyšovat přidanou hodnotu výrobků tak, aby mohla být navyšována rovněž jejich cena. Daří se vám tento záměr?

Trošku to souvisí s předchozí otázkou, ale i s naším postavením na trhu. Sice jsme největším výrobcem aerosolových sprejů v České republice, ale nepatříme mezi velké evropské producenty, proto se nepouštíme do výroby s obrovskými sériemi. V naší strategii nejde jen o cenu daného produktu. Hledáme zákazníka, kterému můžeme nabídnout spolu s výrobou také určitou službu, to znamená buď vývoj, nebo splnění všech legislativních podmínek či nějakou speciální produkci. Zkrátka neusilujeme jenom o výhodnou cenu, ale také o nějakou další službu k tomu, protože když získáte zákazníka, kterému ve finále nabízíte vlastně jenom nízkou cenu, můžete si být téměř jistí, že od vás stejně jednou odejde. Takže hledáme a snažíme se zaměřovat na klienty, jimž můžeme nabídnout přidanou hodnotu v podobě technického vývoje, legislativní podpory při výrobě, ale třeba i prodejního servisu.