Inzerce

Efektivní logistický řetězec je jedině ten, který máte plně pod kontrolou

5. listopadu 2025
Efektivní logistický řetězec je jedině ten, který máte plně pod kontrolou

Foto: Yusen Logistics (Czech) s.r.o.

Nadnárodní společnosti působící na českém trhu vnášejí do tuzemského prostředí firemní filozofie, které mohou pomoct rozvíjet i zdejší podniky. Stejně jako to dělá japonská společnost Yusen Logistics (Czech) s.r.o.

Yusen Logistics patří mezi největší logistické firmy na světě, v České republice působí od roku 2002 a mezi jeho služby patří letecká a námořní spedice, pozemní přeprava a skladování. „Ano, jednou z našich primárních činností je spedice, to znamená, že přepravu nerealizujeme sami, ale zajišťujeme výběr vhodných dopravců pro letecké, námořní i silniční doručení. Dále plánujeme trasy, vyřizujeme celní formality a poskytujeme všechny potřebné logistické služby, abychom zabezpečili, že zásilka dorazí rychle a v pořádku k příjemci. Významnou součástí našeho portfolia služeb je však také skladování, v jehož rámci poskytujeme i další specifické služby přidané hodnoty. Jedná se například o předmontáž, to znamená, že k nám automotive dodavatelé přivezou díly a my z nich smontujeme celek, který dodáme do výroby finálnímu zákazníkovi,“ zahájil rozhovor jednatel české pobočky Yusen Logistics (Czech) Hynek Staněk.

Dá se říct, že automotive je v České republice vaším primárním segmentem?

Ano, je to tak. Je to dáno i naší historickou spoluprací s japonskými automobilkami. V Česku navíc automotive představuje značnou část celého průmyslu, takže se mu lze jen těžko vyhnout. Nikdy ale není dobré být navázán na jednu oblast, tím spíše takovou, která může být náchylnější k výkyvům nebo ovlivněná geopolitickou situací na trhu. Diverzifikace našeho zákaznického portfolia je proto pro nás velmi důležitá a máme významné zákazníky i z jiných průmyslových sektorů.  

Jak se v letech vyvíjela pozice vaší společnosti na českém trhu?

Když jsme před víc než dvaceti lety začínali, měli jsme zpočátku jednoho zákazníka z automotive a jednoho z retailu. První sklad jsme otevřeli v Jažlovicích u Prahy, odkud jsme se později přesunuli do Strančic. Od roku 2005 máme náš největší provoz v Kolíně, kde zajišťujeme logistické služby pro tamní automobilku. Poptávka na trhu a požadavky zákazníků nás pak přiměly k rozšíření skladových prostor na severu Čech, kde máme sklady v Krupce, Ústí nad Labem a nejnověji v Lovosicích. Dvě kancelářské pobočky provozujeme také v Praze. Jedna je centrem pro organizaci námořní a letecké přepravy a druhá funguje jako control tower, odkud řídíme globální logistické řetězce našich zákazníků. Pobočku máme také na Slovensku, ta se primárně soustředí na řízení služeb pozemních přeprav pro naše zákazníky v obou zemích. Zpočátku našeho působení na trhu jsme nabízeli spíše lokální služby omezené na několik zákazníků. Dnes jsme součástí globální sítě Yusen Logistics, na logistiku se díváme ze širšího pohledu potřeb zákazníků a nacházíme a realizujeme řešení a řízení celého logistického řetězce. 

Spolupracují mezi sebou vaše pobočky, které máte po světě?

Ano, evropské pobočky i ty v dalších regionech mezi sebou spolupracují na úrovni zákaznické nebo projektové, někteří zákazníci jsou řízeni centrálně, celoevropsky nebo globálně, další sdílíme třeba jen v rámci některých zemí. Například v oblasti Central Eastern Europe, kam spadá Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko, nabízíme jednotnou službu pro automotive zákazníky. V západní Evropě máme zase velmi rozvinuté služby pro farmaceutický sektor, které bychom měli brzy rozšířit i do dalších zemí, čehož budeme brzy součástí. 

Jakým způsobem se za ta léta logistika změnila?

Před víc než dvaceti lety, když se mluvilo o logistice, byla tím myšlena především přeprava. Od té doby je významnou součástí logistiky také skladové hospodářství a komplexní balík služeb spadající pod služby přidané hodnoty. Logistické společnosti víc a víc poskytují specifické služby, které si dřív dělal zákazník sám, a efektivně tak sdílejí zdroje a prostředky. 

Také globalizace, vliv technologií a v dnešní době i umělé inteligence v posledních letech logistiku významně proměnily. Dnes logistické řetězce běžně vedou napříč celým světem, což je činí zranitelnějšími, a je na nás logisticích, abychom je udělali co nejvíc odolnými. Uvízlá loď v Suezu nebo piráti v Rudém moři jsou faktory, které nikdo neumí předpovědět a pro které není připraveno řešení. Ovšem díky plné vizibilitě řetězce a prediktivním analýzám dokážeme na tyto nenadálé situace promptně reagovat. 

Vše stojí na sdílení dat a poskytování správných informací zákazníkům. K tomu u nás slouží právě již dřív zmíněné řídicí věže neboli control tower, odkud v pozici tzv. leading logistics providera řídíme tok zboží v celém řetězci prostřednictvím svěřených 3PL subdodavatelů. Centralizujeme komunikaci se zákazníkem a dodavateli a řešíme výjimečné situace zapříčiněné partnery, 3PL subjekty v řetězci nebo externími vlivy. Na denní bázi sdílíme se zákazníkem status, v němž mu poskytujeme informace o tom, co se s jeho zbožím děje, a to třeba až na úrovni konkrétního dílu. Díky tomu můžeme posunout rozhodování z reaktivní úrovně na úroveň prediktivní a umožnit zákazníkovi realizovat správná opatření.

V souvislosti s japonskými společnostmi bývá zmiňován výraz kaizen. Můžete nám jej vysvětlit? 

Pojem kaizen znamená v podstatě koncept neustálého zlepšování. V rámci tohoto přístupu se na základě získávaných zkušeností z provozu snažíte pomocí malých změn kontinuálně zlepšovat svou práci nebo třeba celý určitý proces. Kaizen se poprvé objevil v padesátých letech v Japonsku a je známý zejména díky automobilce Toyota. Postupně se rozšiřoval do různých výrobních společností, zpočátku převážně japonských, a později do celého světa. 

Interně jsme metodu kaizen ještě víc rozvinuli a máme ji rozdělenu na dva typy – kaizen 1.0, v němž se jedná o malá dílčí zlepšení navrhované lidmi z našich provozů, a kaizen 2.0, kde se zaměřujeme na zefektivnění celého procesu a který řídíme manažersky. V rámci analýzy kaizenu 2.0 se, pokud je to možné, snažíme zahrnout i zákazníka a jeho dodavatele anebo jeho zákazníky a zlepšit i část procesu, která začíná nebo končí mimo naše provozy, a přinést tímto způsobem úsporu nebo vyšší efektivitu pro všechny zúčastněné strany.

Abychom motivovali a podporovali zaměstnance přemýšlet o jejich činnostech a zlepšeních, které by mohli uvést do praxe, vyhlašujeme v rámci kaizenu 1.0 každý rok Kaizen Award, jejímž prostřednictvím stanovujeme ty nejlepší ze všech návrhů v několika kategoriích. 

Jak vnímáte tlak na udržitelnost a snižování emisí a jak na něj reagujete?

Víme, že významnou část celosvětových emisí vytváří doprava, ať už samotnou spotřebou paliv, nebo při výrobě těchto paliv. Byť je u letadel úroveň emisí na tunu nákladu nejvyšší, v celkovém objemu přeprav je jejich podíl malý a hlavní zátěž představují emise z pozemní přepravy. Tam se tedy primárně hledají způsoby, jak znečišťování co nejvíc omezit. 

Přestože z pozice speditéra to můžeme ovlivňovat jen nepřímo, už mnoho let se snažíme implementovat zelená řešení tam, kde je to možné. Již před lety jsme úspěšně zajišťovali v ČR a na Slovensku pro naše zákazníky kamiony na plyn, jehož použití významně snižuje emise oproti naftě. V našich evropských pobočkách testujeme použití kamionů na elektrický pohon a vodík, ale jejich využití je zatím dost omezené z mnoha důvodů. 

Jednou z dobrých alternativ je palivo HVO, což je hydrogenovaný rostlinný olej, v podstatě odpad z rostlinných olejů, který snižuje emise CO2 až o devadesát procent ve srovnání s běžnou naftou. My ho zatím využíváme pro naše tahače v rámci areálu v Kolíně a rádi bychom toto palivo používali i pro další přepravy. Vše to však závisí na dostupném množství paliva na trhu a na síti tankovacích míst. 

A jaký mají dopad na životní prostředí skladové provozy?

U skladů se řeší hlavně spotřeba elektřiny a pro snížení emisí se zde nabízí využití fotovoltaiky. Většinu skladů máme v pronájmu, takže tyto instalace jsou v rukou vlastníka. V Kolíně však máme vlastní areál se skladem o rozloze dvacet tisíc metrů čtverečních, kde budeme instalovat fotovoltaiku současně s výstavbou druhého skladu, kterou zahájíme ještě tento rok. Jednou fotovoltaikou tak chceme pokrýt spotřebu obou hal. Druhá hala o rozloze dvacet dva tisíc metrů čtverečních bude využívat i další zelená řešení podporující ekologický provoz. Mezi ně patří například akumulační nádrž na využití dešťové vody, inteligentní LED osvětlení, střešní světlíky, venkovní žaluzie pro úsporu klimatizace nebo nabíječky elektrovozidel včetně tahačů. Udržitelnost pro nás zkrátka není jednorázový projekt, ale dlouhodobý závazek. Každý nový krok ve skladovém provozu proto plánujeme s ohledem na budoucnost i životní prostředí.