Inzerce

Máme rádi složité produkty

4. listopadu 2025
Máme rádi složité produkty

Foto: FAVEA a.s.

Kopřivnická společnost FAVEA a.s. vyrábí kastomizované produkty z kategorie potravinových doplňků. Jde o hodně rychlý byznys reagující na poslední vědecké studie, trendy a legislativu. 

Předsedkyně představenstva Martina Pavlová řídí akciovou společnost FAVEA už deset let. Původně tam před šestnácti lety nastoupila na pozici vedoucí výzkumu a vývoje. „Můj příběh je taková smyčka. Už od dětství jsem byla napojená na přírodní věci – babička bylinkářka, děda farmář, vyrůstala jsem kousek odtud na vesnici a věděla jsem, že se chci dál vzdělávat v přírodním směru. Současně jsem ale nechtěla zůstat doma, chtěla jsem jít do světa. Na vysokou farmaceutickou školu jsem se nedostala, tak jsem vystudovala biologii a chemii a navíc jsem ještě získala doktorát z genetického inženýrství. Hodně jsem se trápila s matematikou, ale později jsem si ji oblíbila a myslím, že vedle matematiky a fyziky není moc důležitějších oborů. Jak při škole, tak později pracovně jsem procestovala kus světa, věda se mi líbila, ale potřebovala jsem, aby byla víc propojená s aplikacemi. Poslední tečkou bylo asi Holandsko, kde jsem pracovala na projektu pro jednu společnost, ale když jsem se vrátila do České republiky a chtěla na to nějakým způsobem navázat, na poli univerzit se mi to vůbec nepovedlo. Potřebovala jsem směřovat někam, kde budu tvořit něco, co se hned aplikuje. FAVEA v té době zrovna hledala šéfa výzkumu a vývoje právě na poli probiotik a imunity. A tady se smyčka uzavřela a já se vrátila zpátky do rodného kraje,“ popisuje svou cestu do křesla lídra společnosti Martina Pavlová. 

Je pro vás ve vaší pozici vědecké vzdělání výhodou?

Rozumím procesům, které probíhají v těle, takže v kontextu toho dokážu při obchodních jednáních hodně věcí odprezentovat sama. Je to velká výhoda, protože už během prvních obchodních schůzek dokážu zodpovídat i odborné detaily a urychlím tím celý proces. Na první vlny jednání to stačí, pak už klienty přebírají odborní kolegové, kteří jsou schopní jít víc do hloubky. A to, že si v dané firmě dokážu popovídat s odborníkem, stratégem i finančním ředitelem, určitě také otevírá dveře.

Spadáte do kategorie farmaceutických společností? 

Jsme farmaceutická firma, která splňuje ty nejvyšší standardy výroby farmaceutických produktů, ale živí nás výroba nutraceutik, což jsou doplňky stravy z kategorie potravin. Spolupráce s farmaceutickými firmami vyžaduje právě kvalitu na té nejvyšší úrovni. Pravidelně nás kontroluje Státní ústav pro kontrolu léčiv a také nás auditují sami klienti či jiné společnosti pracující pro klienty. 

Vyrábíte produkty pod značkou FAVEA?

V rámci skupiny máme obchodní společnost FAVEA Plus, která je už roky distributorem řady produktů vyvíjených na míru a která operuje na českém a slovenském trhu. Specializuje se hlavně na probiotika a prostředky na podporu imunity. FAVEA je ale především smluvním výrobcem, to znamená, že vyrábíme pro renomované světové značky a naše služba zahrnuje i vývoj produktů. Naši klienti mají představu o tom, co chtějí prodávat a jak má produkt vypadat, a my hledáme cestu, jak jejich přání naplnit. 

Jaká mají klienti přání? 

Může to být představa obecného rázu, ale také bližší specifikace složení produktu či naprosto přesné zadání. Lepší variantou je, když klient tuší, co všechno je možné do jedné tabletky nebo kapsle naplnit, horší variantou jsou nereálná přání, třeba když zákazník chce mít v jedné tabletce něco, co normálně musí být v pěti, nebo chce spojit něco, co je těžké udržet pohromadě. Při vývoji produktů využíváme své zkušenosti a know-how technologie výroby, protože je to jako v kuchyni – i když dva vaří podle stejného receptu, výsledek může být velmi odlišný. 

Máte tedy vlastní vývoj? 

Máme vlastní vývoj i vlastní mikrobiální laboratoř, kde kontrolujeme bezpečnost výrobků, aby neměly žádné kontaminanty způsobující zdravotní problémy. Spolupracujeme také s řadou externích laboratoří, které pro nás dělají třeba specifické analýzy, na které nejsme vybaveni nebo pro ně nemáme úzce specializovaný personál. Spolupracujeme rovněž s univerzitami a středními školami v našem regionu – pro ty pořádáme exkurze do provozu. 

Je jednodušší mít vlastní produkt nebo vyrábět pro někoho? 

FAVEA se od začátku zaměřovala na budování know-how výrobních technologií a smluvní výrobu. Tak, jak je nyní produkce nastavena, je jednodušší vyrábět pro značky, protože nemusíme řešit marketing, prodej a prodejní týmy koncového produktu. V současnosti ale koketujeme s privátní značkou hodně inovativních produktů postavených na posledních vědeckých poznatcích a potřebujeme pro to nastavit i mindset zaměstnanců. V druhé polovině letošního roku a v příštím roce nás čeká budování týmu a zázemí pro koncový prodej. Ale není to nic, na čem FAVEA strategicky stojí, hlavní je stále smluvní výroba – v tom jsme silní nejenom na českém trhu, ale v rámci celého světa. Tím, že jsme se rozhodli nastavit kvalitu od vstupních surovin přes podmínky výroby, personál až po služby klientovi jako stěžejní hodnotu, jsme se dostali mezi světové hráče. Další hodnotou je být jejich stabilním partnerem. 

Co to pro vás znamená? 

Mým cílem je udržet rovnováhu. Někdo tomu říká udržitelnost, z mého pohledu jde o budování vztahu s klientem, otevřenost a naslouchání jeho potřebám. Ideální pro dlouhodobé obchodní vztahy je, když oba partneři rostou současně – překážky na straně klienta bereme za své, a když je on nepřekoná, můžeme o něj přijít. Proto podáváme pomocnou ruku partnerství. FAVEA si zároveň zakládá na výběru klientů a produktů. Máme hodnoty, které nechceme překračovat – komoditní, příliš jednoduché produkty, kde je kladen důraz spíš na cenu, u nás nevyrábíme. Nechci to říkat dogmaticky, protože FAVEA je středně velká společnost s téměř stovkou zaměstnanců, a aby výkyvy ve výrobě byly co nejmenší, musíme mít v portfoliu občas i produkt, který se vyrábí ve větším množství s menší marží. Jde o konti-
nuální vyhodnocování portfolia produktů a klientů, aby k výkyvům nedocházelo.

Pro vás asi plná automatizace nebo robotizace moc není, že?

V kontextu přírodních materiálů nechceme být úplně velkokapacitní sériovou výrobou. Točí se tu víc než dvě stě produktů, někdy v různých obměnách, ale množství jejich výroby není pro robotizaci dostatečné, nicméně v rámci efektivity máme projekty, kde ji využíváme. Máme klienty, pro které dodáváme velké zakázky v milionových množstvích, ale protože chceme udržet různorodost a flexibilitu, máme i klienty, pro které vyrábíme tisícové šarže. Začínající firmy často ani na velké objemy ještě nemají. Proto také říkám, že chci, abychom rostli společně. To znamená, že jsme ochotní a připravení vyrábět i pro začínající firmu, a když se jí bude dařit, můžeme s ní zůstat a expandovat. 

Může si u vás objednat preparát i ryze obchodní společnost? 

Máme i takové klienty. Může jít o firmu, která už má vybudovanou prodejní síť například pro kosmetiku a chce zařadit ještě třeba nějaké kapsle pro vnitřní užití. Takže tam začínáme od píky, sedíme se zákazníkem, rozebíráme strategii produktu, vymyslíme ho, vyrobíme a klient jej pak už jen uvede do distribuce.

Máte třeba hotové receptury, které můžete zájemci nabídnout? 

V rámci našeho vývoje vytváříme takzvané koncepční řešení, to znamená, že máme předpřipravené produkty, které naši obchodníci nabízejí klientům při obchodních jednáních nebo na výstavách. Je to jakýsi most, který obchodníka propojuje s klientem, a obchodník na něm prezentuje, jak by mohla spolupráce vypadat. Třeba v oblasti longevity máme připravených minimálně pět řešení. Většinou si je chce klient ještě trochu doupravit, protože nikdo nechce nabízet něco, co už na trhu je. Jako asi v každém odvětví i v tom našem se trendy časem formují, naši obchodníci a vývojáři je sledují a reagují na ně. Všechny produkty potom šijeme klientovi na míru. 

Řekla byste, že jsou vaše produkty nezbytné pro život?

Naše produkty jsou z kategorie prevence. Za mě je prevence důležitá, ale nespočívá v tom, že si ráno dáte hrst doplňků, ani já to tak nemám. Snažím se prostě poslouchat své tělo. Když mám třeba náročné období a vypadnu z pravidelného stravování, nějak na to reaguju. Když si nemohu dát mléčný produkt – jogurt, kefír –, vezmu si kapsli probiotik, stejně jako si vezmu hořčík ve velkých vedrech, když se hodně potím, nebo v chřipkovém období někdy nahradím citrusové plody vitaminem C, ale všeho s mírou. Já mám silnou vazbu k mé babičce, která razila klasická moudra – nic nepřehánět, nepropadnout extrémnímu trendu a používat selský rozum. 

To říká hodně podnikatelů…

Na selském rozumu si zakládám jak v podnikání nebo obchodě, tak ve vedení lidí. Mám za sebou různá školení i četbu manažerských knížek. Není špatné mít přehled, ale je špatné se upnout na nějaké řešení, které vám někdo nastaví jako to jediné správné. Čím jsem zkušenější, tím zřetelněji vnímám, že se selským rozumem je to vlastně jednodušší. Míra úspěchu nebo spokojenosti v životě podle mě spočívá v tom, jak si to sami uděláme. Tak také vedu Faveu. 

Každá společnost stojí na svých zaměstnancích, jak je to u vás?

Klíčoví zaměstnanci jsou s námi roky, jsem na to hrdá a jsem hrdá na tým našich mechaniků a seřizovačů, kteří mají opravdu zlaté české ručičky. Stroje znají do posledního šroubku a dokonale se o ně starají, kdyby to nedělali, jsme odkázáni na servisy ze zahraničí, což s sebou nese dlouhé prostoje, které stojí nemalé peníze. Tím pádem dokážeme vyrábět produkty, které řada jiných firem nedokáže. Kromě toho, že pracujeme s přírodním materiálem, máme rádi produkty, které nejsou jednoduché na výrobu – to je to, co nás odlišuje od ostatních výrobců a dovolí nám to trochu větší marži. Když mluvím o zaměstnancích, problém vidím v jepičích životech mladé generace. Často u nás nevydrží ani rok a jdou jinam. Naučila jsem se to brát jako fakt, je jiná doba, neodcházejí proto, že by byli nespokojení, ale chtějí si vyzkoušet zase něco jiného. 

Komunikujete se zaměstnanci?

Jako nejcennější vlastnost mezi zaměstnanci hodnotím mysl otevřenou změnám. Minimálně na tříměsíční úrovni s nimi přehodnocujeme, co jsme si řekli, a vedeme diskuze, jestli je to stále ještě v pohodě. Pro firmy je spokojenost, že něco nastavily a setrvačně v tom pokračují, časovanou bombou, protože život a podnikání jde hodně rychle kupředu. 

Vedete diskuze se stovkou zaměstnanců? 

Zhruba pětašedesát procent zaměstnanců pracuje ve výrobě, takže diskutuji přibližně s dvaceti kolegy. Naše společnost má pět úseků – výrobu, kvalitu, obchod, logistiku a ekonomiku. Hodně prosazuji transparentnost nejenom uvnitř firmy, ale i v obchodních vztazích s našimi klienty – sdílíme informace, bavíme se o nich. Je to asi dva tři roky, co jsem začala upravovat organizační strukturu společnosti. Standardně byla hierarchická, pode mnou bylo pět manažerů, podmanažeři a vedoucí, a já jsem mluvila z větší části právě s týmem manažerů. Potom jsem si vyzkoušela, že řada cenných podnětů i pro strategické rozhodování přichází od operativních zaměstnanců. Zavedla jsem metodiku otevřených dveří, kdy se s lidmi bavím o různých tématech a komunikuju napřímo s větší skupinou. 

Důsledně jsem hledala lidi, kteří mají pro firmu největší přidanou hodnotu a kolem nichž se vytvářejí pracovní skupinky – ty se samozřejmě mění v čase podle projektů, na kterých samostatně pracují. Bavit se s lidmi i o nepracovních tématech je za mě cesta, která ukazuje reálný obrázek celé společnosti. Začátky sice byly náročnější, protože komunikace s dvaceti lidmi je časově náročná, ale dnes už můžu s klidem říct, že i když tady dva tři týdny nejsem, společnost bezvadně funguje. Ve finále tu panuje klidnější atmosféra a transformace vedla jednak k zeštíhlení struktury, jednak k větší efektivitě. 

Posilujete nějakým způsobem hrdost na značku? 

Přála bych si, aby měla FAVEA v regionu větší renomé. Je spousta lidí, kteří ani nevědí, že produkt silné značky, který si kupují a používají, se vyrábí tady v Kopřivnici. Naši zaměstnanci jsou ovšem velmi hrdí na to, že tady pracují. Už i proto, že jsme něco jiného než okolní podniky orientované vesměs na automotive. Zároveň u nás není standardní pásová výroba, obsluha linek vyžaduje znalost matematiky a kritické vyhodnocování. Je to náročná práce už jenom tím, že zpracováváme spoustu přírodních materiálů, které se v průběhu výroby chovají trochu odlišně. Snažíme se i posouvat standardizaci některých procesů, protože je jednoduché něco podávat a přisypávat, ale vyhodnotit, jestli je potřeba poupravit stroj nebo zavolat seřizovače, už není tak jednoduché. 

Co jste se jako lídr společnosti naučila?

V rámci zkušeností ráda sdílím motivační moudro, že není možné setrvávat na místě, protože vás všichni předjedou. Je potřeba jít dopředu, ale také je nutné se na chvilku zastavit a ohlédnout se za sebe. Je to samočisticí mechanismus, vidím to i ve firmě – přicházejí nová pravidla, nová nastavení, na která musíme rychle reagovat, ale pak se po určité době podíváme zpět a řekneme si, jestli to všechno je ještě pořád poplatné potřebě, pro jakou jsme to vytvářeli. Musíme vědět, proč co děláme, a když to nevíme, tak od toho upustíme. Mým cílem není expanze obrovských rozměrů či mnohonásobné navýšení produkce. Vždycky jsem chtěla vyrábět produkty s přidanou hodnotou, byť raději v menším nebo středním množství. 
www.favea.cz