Rozhovory
Nové? Nikoli. Repasované!
Díly simemens, foto: DREAMland, spol. s r.o.
Pro naše předky to byla samozřejmost, současníci to moc neumějí. Říká se tomu vznešeně oběhové hospodářství, ale nejde o nic jiného než umět věci využívat, a když se rozbijí, tak se je snažit opravit a uvést znovu do provozu.
Velká písmena na střeše budovy hlásají, že se nacházíme ve společnosti DREAMland, spol. s r.o., v Kosmonosích. Pro průmyslovou společnost je to trochu neobvyklý název, ale jak mi majitel František Kysela vysvětlil, koupil existující firmu a název už neměnil. Říká, že jeho výhodou je snadná zapamatovatelnost. A na tu se v tomhle byznyse hraje. Koneckonců až si přečtete následující rozhovor, možná usoudíte, že název tak vzdálený vlastně není.
František Kysela vsadil ve svém podnikání na recyklaci, byť, jak zdůraznil, na to u nás firmy ještě nejsou moc zvyklé, na rozdíl od západní Evropy, kde naopak hledají všechny možnosti, jak ušetřit nejen své náklady, ale také životní prostředí. A tak místo nakupování nových komponent do svých strojů často sahají po opravených a repasovaných dílech, které odvedou stejnou službu za daleko méně peněz.
O jakých repasovaných dílech se bavíme?
Jsou to například řídicí jednotky PLC, moduly vstupů a výstupů, CPU jednotky, dotykové panely, senzory snímače, pohony, bezpečnostní systémy, napájecí zdroje atd. pro řízení výrobních linek, prostě to, co dává stroji život.
Je to opravdu tak výjimečná činnost?
Většina distributorů se zaměřuje na dodávky nových dílů. My se snažíme prodávat nové i repasované náhradní díly. Provádíme opravy a také našim zákazníkům nabízíme odkup nepotřebné technologie nebo nefunkčních dílů. Toto opravdu moc firem nedělá. Naší předností je vlastní opravárenské centrum, kde jsme schopní díly nejen otestovat, ale také opravit a nabídnout zákazníkům dál. Repasované díly jsou levnější a mají menší nebo už žádnou uhlíkovou stopu.
Jaký je o repasované díly zájem?
Nemůžeme si stěžovat. Velkou výhodou pro nás je, že například řídicí jednotky rychle zastarávají a výrobci je pak už nemají skladem nebo jsou neúměrně drahé. Když se něco porouchá, zákazník nám zavolá a my mu buď v horizontu několika dní poškozenou věc opravíme, nebo pokud ji máme repasovanou skladem, rovnou vyměníme kus za kus. Jeho poškozený díl pak opravíme a necháme si pro dalšího zákazníka. Nefunkční řídicí jednotky pocházejí mnohdy ze strojů nebo linek na sériovou výrobu a každá minuta, kdy zařízení nevyrábí, stojí jeho majitele velké peníze. Díky našim zásobám a zkušenostem jsme schopní klientovi tyto ztráty snížit na minimum.
Co všechno se dá repasovat nebo vyměnit?
Třeba elektronika, tištěné spoje, software nebo CPU (centrální procesorová jednotka). Když má zákazník CPU, kde je paměťová karta nebo software nahraný natvrdo, jsme schopní z nefunkčního dílu stáhnout kompletní software, zálohovat a přehrát do nového dílu. Pokud je to možné, naši technici provedou zálohu softwaru u zákazníka s tím, že jej přímo na místě nahrají do nového zařízení. Pokud se jedná o složitější zařízení, u něhož není možná záloha u zákazníka, provedeme celý proces v našem servisním centru.
Výrobců těchto řídicích jednotek je ale hodně, to obsáhnete všechny?
Jsou různí výrobci, ale v Čechách je nejrozšířenější značka Siemens, tedy spousta strojů a výrobních linek pracuje na tomto systému. Mimo značky Siemens jsme také schopní opravit Lenze, Fanuc, Omron, Allen Bradley, Mitsubishi a mnoho dalších.
V rámci repase ten starý díl zároveň omladíte?
Nesestavujeme nové zařízení, je to stále to zařízení, které zákazník měl, a se stejnými parametry, na nichž celý stroj funguje. Vzhled zůstane stejný, vyměníme poškozené součástky nebo i ty, které zatím fungují, ale je u nich riziko, že doslouží, typicky kondenzátory na panelech. Měníme také fólie či dotyková skla, zkrátka to, co se nejvíc mechanicky opotřebí. Máme skladem různé součástky, z nichž jsme schopní díl sestavit nebo opravit a uvést do funkčního stavu.
V případě CPU dokážeme parametry upravit, aby zákazník dostal třeba lepší harddisk, vyšší vnitřní paměť nebo lepší procesor, ale on většinou chce parametry zachovat. Například bývá software přizpůsobený rozlišení displeje, a kdybychom dodali displej s vyšším rozlišením, musel by se software upravit, což je zase další komplikace. Stejně tak je složitý proces modernizace linky při přechodu na novou výrobu. I kdyby to zákazník chtěl, znamenalo by to výpadek třeba dvou tří měsíců, to si nikdo nedovolí. Proto je pro firmy jednodušší sehnat stejný repasovaný díl.
A u výrobce tyhle náhradní díly neseženou?
Výrobce většinou starší technologie nepodporuje, spíš zákazníky tlačí, aby kupovali nové. Náš byznys stojí na repasovaných dílech, které získáváme od firem, jež končí s produkcí nebo mění starou technologii za novou. Umíme starou linku celou rozmontovat, vybrat si, co je pro nás zajímavé, separovat materiál a ještě zákazníkovi vytvořit prostor v hale, kde může začít stavět linku novou.
Spolupracujete s výrobci?
Žádnou podporu od nich nemáme, naši technici se musejí všechno naučit sami. Máme vlastní oddělení výzkumu a vývoje, které pro techniky připravuje postupy a standardy oprav. Sami si i vytvářejí schémata zařízení, podle nichž pak provádějí opravy. Výrobci preferují výměnu celých zařízení před opravami jednotlivých dílů, aby podpořili spotřebu nových produktů a zvýšili tak své tržby.
Kde máte své zákazníky?
Zhruba čtyřicet procent byznysu máme v Čechách a na Slovensku, zbytek jde do zahraničí. Dodáváme prakticky do celého světa, celkem máme zákazníky ve víc než stovce zemí. Výhodou je, že máme velký sklad, takže když se zákazníkovi něco pokazí a ten díl potřebuje teď hned, protože mu stojí linka, dodáme mu ho ve velmi krátké době.
Kolik dílů máte na skladě?
Hodně, asi 130 tisíc dílů. Máme je u nás v sídle firmy a také ve dvou externích skladech. Tyto díly nejsou objemné. Některé se prodají snadněji, jiné hůře. Ale víme, které položky se točí a co zákazníci objednávají pravidelně. Samozřejmě naskladňujeme i díly, které jsme nikdy neměli, a to je potom sázka do loterie. Všechny součástky, které dáváme na sklad, jsou opravené a otestované, abychom měli jistotu, že za ně můžeme ručit, protože na repasované díly, stejně jako na nové, dáváme standardní záruku dvou let.
Jak získáváte zákazníky?
Již delší dobu máme svůj e-shop, takže si zákazníky najdeme nebo si oni najdou nás. Máme i obchodní zástupce v Čechách, na Slovensku a v Maďarsku, zbytek zahraničí odbavují kolegyně on-line nebo po telefonu.
Do jakých oblastí dodáváte?
Hodně pro automotive, potom pro potravinářství či chemický průmysl, prostě kamkoli, kde je nějaká výrobní linka nebo automatizace.
Říkal jste, že repase je váš hlavní byznys. Co je ten vedlejší?
Organizujeme školení produktů Siemens, to je doplňková činnost pro naše zákazníky. Máme také oddělení, kde vyrábíme jednoúčelové stroje – různé manipulátory, a oddělení prodeje kolaborativních robotů. Vyloženě pro Českou republiku zastupujeme dánského výrobce Universal Robots a autonomní vozíky MiR, což je také dánská firma.
Děláte i servis těchto zařízení?
Ano, je to kompletní služba od návrhu řešení přes instalaci až po zaškolení obsluhy a následný servis. Tato služba je velice důležitá, u robotů to platí dvojnásob, protože zákazník by je nekoupil, kdyby neměl spolehlivého partnera, na kterého se může v případě problému nebo jakékoli úpravy obrátit.
S repasemi máte před sebou zářivou budoucnost…
Záleží na tom, jak se vyvine situace s automotive. Sice na něm nejsme úplně závislí, ale všechno souvisí se vším a v Čechách je průmysl hodně provázaný. Kdyby se nedařilo Škodovce, nebude se dařit spoustě jejích dodavatelů, lidé přijdou o práci, nebudou mít peníze... Ale to už bychom zabíhali do politiky.
DREAMland, spol. s r.o.
Duhová 1013
293 06 Kosmonosy
Česká republika
Tel.: +420 775 584 955, +420 315 550 005
obchod@dreamland-plc.cz