Rozhovory
Společnost BEZ transformátory představuje 120 let tradice
Ondrej Vályik, foto: BEZ TRANSFORMÁTORY, a.s.
Společnost BEZ TRANSFORMÁTORY, a.s., je přední slovenský výrobce distribučních transformátorů s tradicí sahající až do roku 1902. Firma se sídlem v Bratislavě dodává vysoce kvalitní řešení na míru pro energetiku, průmysl a obnovitelné zdroje energie. S regionálním manažerem prodeje Ondrejem Vályikem jsme hovořili o úsporách energie, udržitelnosti a obnovitelných zdrojích.
Jak přizpůsobujete své výrobky požadavku udržitelnosti z hlediska úspor energie?
Naše výrobky se od roku 2021 musejí řídit evropskou směrnicí, která výrazně snížila povolené ztráty při provozu transformátoru. Ty jsou nyní v průměru pod jedním procentem celkového procházejícího proudu. Požadavek udržitelnosti naše transformátory naplňují nižší spotřebou elektrické energie, čímž rovněž snižují uhlíkovou stopu každého podniku, který nahradí starý transformátor naším novým.
Nižší provozní ztráty ale vyžadují víc materiálu v jádře, takže jádro se oproti dřívějšku zvětšilo. Je v něm použito až 1200 vrstev magnetické oceli, které musejí být speciálně prokládány, narostla proto také délka vinutí a množství izolačního materiálu. To se negativně projevilo na hmotnosti transformátoru a jeho rozměrech. Aby se tedy snížily skutečné ztráty elektřiny, která jimi prochází, musely se transformátory oproti minulosti zvětšit.
Samozřejmě existují programy, a my na nich intenzivně pracujeme, které optimalizují spotřebu materiálu při výrobě transformátoru a rozměry tohoto zařízení. V současné době se docela zajímavým způsobem daří snížit hmotnost a tím i náklady na výrobu transformátoru.
Jak dalece se vyplatí vyměnit stále funkční transformátor za nový?
Pokud jde o výměnu transformátorů starých za nové, na Slovensku i v Česku se ještě používají zařízení vyrobená před šedesáti až sedmdesáti lety. Stále pracují spolehlivě, a proto zdánlivě není důvod je měnit za nové. Nicméně tyto věkovité stroje způsobují v součtu velké ztráty. Většinou se tomu nevěnuje příliš pozornost, protože se řádově jedná jen o procenta, ale když se udělá součet ztrát za několik let, při zvyšujících se cenách elektřiny ty ztráty představují docela vysokou částku. My na to máme nástroj, který dokáže vypočítat, zda se vyplatí, aby se starý transformátor vyměnil za nový v závislosti na jeho zatížení a ceně elektřiny. Zákazníkovi pak umíme poměrně přesně říct, za jak dlouho se mu investice do nového transformátoru vrátí. Obecně platí, že u transformátoru staršího čtyřiceti let se návratnost investice do nového pohybuje od dvou do čtyř let, pokud jde o zařízení mladší, řekněme třicet let, je to zhruba sedm až osm let.
Jsou vaše transformátory připravené pro digitální správu?
Vzdálená správa transformátoru má dvě roviny. První představuje monitorování provozu a hlášení případného havarijního stavu zařízení. Ochranné prvky transformátoru ovšem zahrnují i přetlakový ventil, aby při zvýšení objemu oleje nedošlo k poškození zařízení. To je ta nejjednodušší a nejspolehlivější pojistka, která funguje i bez přítomnosti člověka. Nicméně pokud si to zákazník přeje, dodáme standardní multifunkční přístroje, které měří teplotu, tlak a hladinu oleje v transformátoru a jsou schopné tyto údaje dálkově hlásit na dispečink. Transformátor by však měl fungovat třicet let bez jakéhokoli zásahu, pokud je vše v pořádku.
Ta druhá rovina je řízení transformátoru tak, aby se přizpůsobil výkyvům napětí v distribuční síti, aniž by se musel vypínat. Již řadu let dodáváme komplexní řešení pro společnosti ČEPS i SEPS, které spočívá v tom, že transformátor si sám reguluje napětí pro vlastní spotřebu rozvodné stanice. Tento systém se používá u velkých transformátorů pro napětí 110 kilovoltů a víc, naši šikovní inženýři jej však upravili tak, aby toto řešení bylo možné použít i pro standardní rozměry distribučních transformátorů. Nevýhodou je, že spínač, který regulaci umožňuje, je skoro tak velký jako samotný transformátor. V posledních letech se do popředí zájmu dostávají menší optimalizovaná zařízení pro vzdálenou správu, v Čechách ani na Slovensku se ale zatím moc nepoužívají.
Zmínil jste výkyvy napětí v síti, ty způsobují obnovitelné zdroje. Jejich podíl na výrobě elektrické energie se neustále zvyšuje. Jaké to klade nároky na vaše výrobky?
Tyto požadavky se neustále zvyšují, hlavně pokud jde o variabilitu transformátorů. Pro nás jako pro výrobce je důležité najít rovnováhu mezi standardizací a kastomizací, přičemž přizpůsobení se požadavkům zákazníka je varianta, která se nyní velmi dostává do popředí. Dnes je potřeba často měnit nastavení strojů, takže jdeme cestou digitalizace toku informací ve výrobě a zpružnění práce i procesů, abychom se mohli rychleji přizpůsobit jinému technickému řešení transformátoru. Je to velmi potřebné. Musíme používat nové postupy, se kterými jsme se dosud nesetkali, tomu se samozřejmě nemůžeme vyhnout.
Druhým největším úsekem v naší společnosti, hned po výrobě, je oddělení, které vyvíjí nové transformátory a výrobní technologie. Právě tady pociťujeme největší tlak, když porovnáme situaci před rokem a nyní. Máme novou halu a všechny instalované stroje jsou přinejmenším poloautomatické a digitálně řízené.
Jak se změnilo vaše produktové portfolio v důsledku zvyšujících se nároků na flexibilitu sítě?
Naši nabídku jsme přizpůsobili obnovitelným zdrojům tím, že jsme zavedli výrobní řadu s elektromagnetickým stíněním, které zabraňuje harmonickému zkreslení při přechodu z jedné cívky na druhou, čímž chrání druhou stranu před kolísáním, jež způsobují měniče a střídače. Toto řešení můžeme aplikovat v podstatě na každý náš model. Pro provoz obnovitelných zdrojů a proměnlivé sítě jsou vhodné tyto nové transformátory. Doporučujeme ty staré za ně vyměnit, i když musím přiznat a trochu se i pochlubit, že naše standardní transformátory zvládají harmonické zkreslení velmi dobře i bez stínění. Někteří naši klienti dokonce říkají: Ano, počítali jsme s tím, ale pořád fungují, zvládají to roky bez problémů i bez stínění.
Kromě záručního servisu, asistence při uvádění transformátoru do provozu se přizpůsobujeme i zvyšujícímu se zájmu o rozšířený servis, který proto poskytujeme také prostřednictvím našich servisních partnerů.