Inzerce

Recept na úspěch podle 4RAIL: kvalita, flexibilita, zkušenosti

7. června 2024
Recept na úspěch podle 4RAIL: kvalita, flexibilita, zkušenosti

Foto: 4Rail a.s.

Česká republika má nejhustší železniční síť v Evropě. S tím souvisí i množství vozidel, která po kolejích jezdí, a jejich provozní stav. O to, aby byl co nejlepší, se stará mimo jiné i společnost 4RAIL, a.s., specializující se na opravy železničních vozidel. 

Společnost 4Rail a.s., působí na českém trhu dvanáctým rokem. Začínala v areálu ŽOS (železničních opraven a strojíren – pozn. red.) v Českých Velenicích, jež si pro svou činnost pronajala, a když neuspěla se snahou o jeho odkoupení, přesídlila do Českých Budějovic. Byť se řadí mezi menší společnosti na trhu, za poslední roky zaznamenává konstantní růst prodeje – z třiceti milionů korun po hranici devadesáti milionů korun. „Jsme česká společnost, která primárně cílí na domácí trh, ale současně klademe velký důraz i na průnik na evropské trhy, konkrétně do Německa, Rakouska nebo Polska a samozřejmě na Slovensko,“ říká ředitel společnosti Ing. Michal Ovsjannikov. V následujícím rozhovoru přibližuje hlavní činnost společnosti a cíle do blízké budoucnosti. 

Čím vás lákají země, které jste jmenoval?

Na německém trhu operuje relativně velké množství menších soukromých provozovatelů železniční dopravy a podobně je tomu i v dalších státech včetně České republiky, takže předpokládáme, že poptávka po opravách, rekonstrukcích, revitalizacích nebo modernizacích byla, je a bude. Dokážeme spolupracovat jak s malými provozovateli, tak s těmi velkými. Náš firemní slogan zní „Quality, Flexibility, Experience“, přičemž slovo flexibilita je klíčové, protože jsme velmi prozákaznicky orientovaná firma a v rámci norem, technických specifikací a našich technologických možností splníme každý zákaznický požadavek. Děláme takřka všechno, co zákazník potřebuje. Díky tomu máme velmi pozitivní ohlasy jak z domácího, tak ze zahraničního trhu.

Jakým způsobem došlo v posledních letech k růstu vaší společnosti?

Hodně jsme investovali. Původně jsme měli ve výrobní hale jednu vnitřní kolej, dnes jich máme šest. Postavili jsme přesuvnu železničních vozidel, vybudovali jsme vnitřní technologické boxy – lakovací box, který je pro nás hodně důležitý, box na lepení oken, což jsou technologie, které se v železničním průmyslu hodně využívají, a box na svařování hliníku. Všechny zmiňované technologické operace vyžadují kontrolované prostředí. Kromě investic jsme i velmi obchodně aktivní, takže získáváme nové zákazníky na domácím i exportním trhu. V neposlední řadě jsme zaměstnali mladé motivované spolupracovníky, kteří pochopili naši firemní strategii a s využitím moderních technologií a nástrojů posouvají naši firmu stále kupředu.

To se dopravci vyplatí jet s vlakem kvůli opravě až do Českých Budějovic? 

Setkáváme se s touto reakcí paradoxně více u tuzemských zákazníků, že se jim České Budějovice zdají daleko. Ale pro klienty z Německa nebo Rakouska už České Budějovice tak hrozně vzdálené nejsou. Je třeba si však uvědomit, že v rámci kompletní ceny za opravu nebo modernizaci tvoří doprava sem a zpět nepatrný zlomek. Navíc zahraničním zákazníkům poskytujeme podporu při získání povolení k přepravě po území ČŘ, aby pro ně byl celý proces co nejsnazší. 

Jaký je poměr zákazníků tuzemských vůči zahraničním?

V letošním roce je to tak půl na půl. Loňský rok byl pro nás specifický, realizovali jsme velkou zakázku pro plzeňskou Škodovku, takže to byl poměr zhruba osmdesát procent ku dvaceti ve prospěch tuzemských zákazníků. Pro Škodu Transportation jsme lakovali hrubé stavby a prováděli menší předmontáže vozů motorových jednotek.

Vaší stěžejní činností jsou tedy opravy? 

Ano, my říkáme opravy, modernizace či revitalizace a jsme zaměření hlavně na mechanickou stránku. Disponujeme lakovacím boxem, do kterého se vejde většina typů železničních vozů včetně dvoupatrových a i lokomotiv provozovaných v Česku. Ten je opravdu důležitý pro to, abychom byli schopní obsloužit velkou škálu provozovaných vozidel. Lakovací box lze variabilně rozdělit na dvě třetiny a třetinu, takže při práci na menších vozech nemusíme při sušení vytápět celý prostor, což má pozitivní dopad na výrobní náklady. Základními kategoriemi, na které se zaměřujeme, jsou opravy skříně vozidla včetně laku, opravy podvozků a opravy inte­riérů. Jsme schopní provádět i opravy vodního hospodářství, topení vozu a elektroinstalace.

U oprav interiéru jde o spoustu řemesel, zvládáte všechna sami?

Většinu klíčových řemesel zvládáme sami. Existuje několik specifických operací, které neděláme, ale máme své stálé a ověřené dodavatele, kteří pro nás danou činnost dělají, například čalounictví. Podobně jako lakovna je pro nás důležitá i truhlářská dílna, kterou tady máme. V posledních dvou letech se nám výrazně rozvinul segment oprav historických vozů, v němž zejména pro opravu interiérů je nutné zvládat práci se dřevem. U modernějších vozů jsou dřevěné minimálně podlahy. Zmíněný segment historických vozů je pro nás relativně zajímavý, protože na evropském trhu jsme schopní splnit prakticky jakékoli požadavky zákazníka. Ostatně náš první velký projekt byla modernizace motorových vozů pro Jindřichohradecké místní dráhy – pro jindřichohradeckou úzkokolejku jsme kompletně modernizovali vozy, které mohou jezdit dodnes. Dělali jsme také opravy stavebních železničních strojů, jako jsou podbíječky, štěrkové pluhy a podobně. Nebo máme od německého klienta zakázku na obytný vůz pro pracovní čety. Klient dodal vůz, my ho celý vybouráme a postavíme znovu – kuchyňku, obývací prostor, kóje na spaní, příruční dílnu…

Jste schopní opravovat i soupravy MHD, které jezdí po kolejích?

V zásadě ano. 

Když se vrátím k vaší expanzi do zahraničí, představuje to pro vás nutnost držet si skladové zásoby potřebných součástek?

Výrobců železničních vozidel je sice v Evropě hodně, ale nejsou jich stovky, takže komponenty používají buď stejné, nebo podobné. S tím si hravě poradí naši zkušení kolegové, kteří mají své kontakty, a dokážou tak sehnat vše, co potřebují, takže zajistit náhradní díly pro nás není tak těžké, jak by se na první pohled mohlo zdát. Pro nás je velice důležité mít kvalifikované zaměstnance.  Zaměstnáváme lidi, kteří mají dlouholetou technologickou zkušenost a stejně tak mladou generaci, která má nový a neotřelý pohled na naši problematiku. Obě skupiny se navzájem výborně doplňují.

Pracujete nějakým způsobem i na tom, abyste si zaučovali mladý kádr?

Snažíme se spolupracovat se středními školami a učilišti v okolí, jejichž studenti nám chodí v rámci své praxe vypomáhat. Ve výrobní hale se v poslední době objevuje hodně mladých tváří. Pracovní sílu hledáme mimo jiné za pomoci personálních agentur, když se někdo osvědčí, nabízíme mu zaměstnání přímo u nás. Většina mladých lidí, zprostředkovaných personální agenturou, má zájem u nás zůstat. Řekl bych, že se pracovní trh posouvá správným směrem, lidé do výroby se nám shánějí lépe než před dvěma či třemi lety.